سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
هشتصدمین «شب شهرزاد» در نمایشگاه کتاب خوزستان

در پنجمین شب از دوازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان نشست تخصصی ادبیات داستانی با عنوان «شب شهرزاد» در بخش جنبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایران(ایبنا) در این نشست که مصادف با هشتصدمین جلسه هفتگی انجمن قلم شهرزاد (انجمن داستان نویسان اهواز) بود، داستان نویسان خوزستانی به بحث و تبادل‌نظر در خصوص مکتب‌های ادبی پرداختند.

آرش آذر پناه داستان‌نویس خوزستانی در این مراسم با اشاره به مکتب داستان‌نویسی جنوب اظهار کرد: این مکتب داستان‌نویسی جنوب در دو دوره قابل‌بررسی است، دوره اول با شکل‌گیری صنعت نفت از مسجدسلیمان آغاز شد و دوره دوم مربوط به اواسط دهه پنجاه است.
آذرپناه افزود: در دوره اول به خاطر تقابل مدرنیته با فضای سنتی آن روزها پاردوکسی در کارها ایجاد شد و ما شاهد ارائه داستان‌هایی با فضای سورئال بودیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان گفت آثار کسانی چون صادق چوبک و گلستان مربوط به دوره اول و وابسته به خوزستان است.
این داستان‌نویس ادامه داد: دوره دوم آثار داستانی مکتب جنوب که به اواسط دهه ٥٠ بازمی‌گردد، این دوره با کارهای بالغ احمد محمود آغاز شد و تا دهه ٦٠ با آثار افرادی چون محمد ایوبی و محمد آقایی ادامه پیدا کرد.

وی اظهار کرد: پس از دوره دوم، مکتب داستان جنوب دچار انقطاع شد و دیگر شخصیت بارزی از آن ظهور نکرد.

آذرپناه گفت: اکنون پس سالها رکود در این مکتب داستانی با نسل جوانی در داستان رو به رو هستیم که در میان آنها افرادی با نبوغ خوب داستانی دیده میشود که امیدواریم رشد آنها ادامه داشته باشد.

همچنین میترا معینی داستان کوتاهِ «خِرِف خانه» را از مجموعه تازه منتشر شده ی «آقای چنار! با من ازدواج میکنی؟» و احمد حسن‌زاده داستان لکه از مجموعه داستان «آه ای مامان» را برای حاضران خواندند. در ادامه ضمن رونمایی از مجموعه داستان «آقای چنار! با من ازدواج میکنی؟»، از میترا معینی تقدیر شد.

آرش آذرپناه داستان نویس خوزستان چاپ آثاری چون «جرم زمانه ساز»، «شماره ناشناس»، «کسی گلدان ها را آب نمی دهد» و ... را در کارنامه ادبی خود دارد.
در پایان این آیین به مناسبت هشتصدمین نشست هفتگی انجمن قلم شهرزاد، از لوح و تندیس جشنواره های انجمن برگزیده ی کشوری (جایزه ادبی ملک الشعرای بهار) که توسط انجمن قلم شهرزاد کسب شده بود، رونمایی شد.

گفتنی ست، انجمن قلم شهرزاد از شهریور 1381 ، با برگزاری جشنواره های ادبی، نشست های هفتگی، کارگاههای آموزشی و انتشار گاهنامه های ادبی در فضای ادبی خوزستان نقش آفرین بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها