سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
«ملکه اسلام»؛ شرحی بر زندگانی و خطبه حضرت زهرا (س)

کتاب «ملکه اسلام» اثر آیت‌الله میرزا خلیل کمره‌ای که با ویرایش و تحقیق پژوهشگران موسسه علمی ـ تحقیقاتی دارالعرفان منتشر شده، تصحیح و تحقیقی دقیق درباره دو خطبه مشهور از ‌حضرت زهرا (سلام الله علیها) و بررسی زندگی آن حضرت و وقایع پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) تا شهادت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی بطحایی، معاون پژوهش موسسه علمی ـ تحقیقاتی دارالعرفان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در معرفی کتاب «ملکه اسلام»، بیان کرد: این کتاب شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) و همچنین خطبه ایشان در جمع زنان مدینه است. میرزا خلیل کمره‌ای، در دو کتاب با عنوان‌های «علی و زهرا، سرچشمه آب حیات» و «ملکه اسلام» به ترتیب خطبه‌های حضرت زهرا (س) در جمع زنان مدینه و  مسجد مدینه را شرح کرده است.
 
وی ادامه داد: میرزا خلیل کمره‌ای در کتاب «علی و زهرا، سرچشمه آب حیات» خطبه نورانی حضرت زهرا (س) را در جمع زنان مدینه شرح کرده و در کتاب «ملکه اسلام» خطبه ایشان در جمع زنان مدینه را تفسیر و به توضیح خطبه فدکیه پرداخته است. این دو کتاب دارای محتوای بسیار غنی بوده، ولی از چاپ خوبی برخوردار نبودند و موسسه دارالعرفان این دو اثر را در یک جلد با عنوان «ملکه اسلام» منتشر کرد و تاکنون چندین نوبت تجدیدچاپ شده است.
 
حجت‌الاسلام بطحایی گفت: کتاب «ملکه اسلام» در ضمن شرح خطبه، برخی مبانی تاریخی، اعتقادی و فکری شیعه را بیان و در واقع جغرافیای فکری، فرهنگی و سیاسی دوران زندگی حضرت زهرا (س) را به خوبی ترسیم کرده است. محمدجواد صابریان، مصحح ومحقق این اثر، اصل این خطبه را با پنج  نسخه‌ کهن آن تطبیق داده و تصحیح دقیقی از این دو خطبه را ارائه کرده است.
 
معاون پژوهش موسسه دارالعرفان، در معرفی بخش‌های کتاب افزود: حدود پنج صفحه نخست کتاب به تقریظ حاج شیخ حسین انصاریان اختصاص دارد. استاد در این تقریظ درباره شخصیت حضرت زهرا (س) و دلایل اهمیت کتاب حاضر به مطالب دقیقی اشاره کرده است. در ادامه مقدمه‌ای 80 صفحه‌ای از زندگینامه حضرت زهرا (س) شامل تولد، کودکی، همراهی پیامبر (ص)، ازدواج، فرزندان و فعالیت‌های اجتماعی و ... براساس منابع اصیل و معتبر اهل تسنن و شیعه، تدوین شده است.
 
وی اظهار کرد: نویسنده ضمن ارائه شرح‌حال حضرت زهرا (س)، به توضیح لغات مشکل متن و شرح‌حال برخی از رجال در پاورقی پرداخته و در مواردی مصادر احادیث را بیان کرده است. کتاب دارای فهرست‌های فنی شامل آیات قرآن، احادیث، معصومین، اعلام، مکان‌ها، کتاب‌ها، اشعار، ادیان، قبایل و فرق است.
 
حجت‌الاسلام دکترسید علی بطحایی ادامه داد: این اثر یكی از بهترین شرح‌های نوشته شده بر خطبه حضرت زهرا (س) است كه به قلم آیت‌الله كمره‌ای تألیف و به همت حجت‌‌الاسلام والمسلمین صابریان و محققین موسسه دارالعرفان ویرایش و تحقیق و تصحیح شده است. این کتاب تحقیقی فاخر درباره دو خطبه ‌حضرت زهرا (س) و بررسی زندگی آن حضرت و وقایع پس از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت صدیقه کبری (س) است که محققان و عموم افراد جامعه می‌توانند از محتوای آن بهره‌مند شوند. مخاطبین با مطالعه خطبه حضرت و مباحث مطرح شده دراین اثر، با فضای آن دوره از تاریخ و انحرافات صدر اسلام آشنا می‌شود.
 
معاون پژوهش موسسه دارالعرفان، همچنین گفت: در این کتاب، علاوه بر بررسی‌های تحلیلی خطبه حضرت زهرا (س)، به بررسی حیات سراسر نور آن بانو پرداخته شده و اشاراتی نیز به شیوه حکومتی حضرت امیرالمومنین (ع) و شرح زندگی برخی از اصحاب و همچنین واقعه شهادت آن حضرت دارد.
 


کتاب «ملکه اسلام: شرح خطبه فدکیه و خطبه حضرت زهرا (س) در جمع زنان مدینه» اثر حاج میرزا خلیل کمره‌ای با ویرایش و تحقیق حجه الاسلام والمسلمین محمدجواد صابریان و آرش مردانی پور در 936 صفحه از سوی انتشارات دارالعرفان  منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط