شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
فهم قرآن، از عمل به مفاهیم و مضامین آن جدا نیست

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه سومین دوره مسابقات شوق تلاوت، با اشاره به اینکه فهم قرآن، از عمل به مفاهیم و مضامین قرآن کریم جدا نیست، گفت: تلاوت قرآن کریم مقدمه و مدخل ورود به فهم قرآن است؛ البته مراد، فهمی است که از عمل به قرآن و تمسک به مضامین قرآن جدا نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آئین اختتامیه سومین دوره مسابقات شوق تلاوت که پنجشنبه، پنجم بهمن‌ماه در مسجد‌النبی (ص) منطقه آزاد قشم برگزار شد، بیان کرد: قرآن کتاب رحمت است و در وهله اول باید از این دریچه به آن نگاه کرد. تلاوت قرآن مقدمه و مدخل ورود به فهم قرآن است، البته مراد ما فهمی است که از عمل به قرآن و تمسک به مضامین قرآن جدا نیست.
 
وی ادامه داد: معاونت قرآن و عترت در دوره جدید، حمایت از فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در راستای توسعه و تقویت گفتمان قرآنی در کشور باشد را در اولویت کار خود قرار داده است.
 
فقهی‌زاده گفت: طرح ملی تلاوت، یکی از طرح‌های موفقی است که در طول چند سال گذشته توانسته بستر لازم برای انس بیشتر نوجوانان کشور با قرآن را فراهم کند.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خطاب به نوجوانان حاضر در این آئین، اظهار کرد: این پیام را تا زمانی که هنوز دچار پیچ و خم‌های زندگی نشده‌اید، بشنوید که قرآن برای زندگی است و تنها کتاب علم نیست. قرآن نیامده تا صرفا تلاوت شود، اگر ما تلاوت هم می‌کنیم و به آن افتخار داریم، باید بدانیم که برای فهم قرآن است، اما نه فهم جدا از زندگی و عمل.
 
وی افزود: انس قرآن یک وسیله است که ما را شرافت ببخشد. ما قرآن را تلاوت می‌کنیم و این راهی است که ما را با قرآن کریم آشتی دهد و آیات را فهم کنیم؛ آیات را که فهم کردیم در ادامه با آن زندگی بسازیم.
 
فقهی‌زاده در ادامه با اشاره به اساتید قرآنی کشور، گفت: این اساتید که با برخی از آن‌ها آشنایی دارم، دو مزیت دارند؛ یکی اینکه انس با قرآن، شناخت قرآن و عمل به قرآن را در وجود ارزشمند و عزیر خود محقق کرده‌اند و دوم اینکه انگیزه کار فرهنگی و انگیزه پرورش استعدادها را دارند و گمانم این است که این اساتید به شما به‌عنوان فرزندان معنوی خود نگاه می‌کنند و این امر ارزشمندی است. امروز به برکت انقلاب اسلامی و نفس شهیدان و آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) و در پرتو حمایت‌های داعیانه مقام معظم رهبری که پرچمدار گفتمان قرآنی در کشور هستند، فعالیت‌های اثرگذاری صورت می‌گیرد. به اعتقاد من همه شما برنده هستید و فیض برده‌اید. چه کسانی که در رتبه‌بندی قرار ندارند و چه کسانی که برگزیده شده‌اند، همه برنده‌اید.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: ما دست‌بوس تمامی اساتید قرآنی کشور هستیم، چون سختی‌هایی که تحمل می‌کنند از جنس سختی‌هایی است که پیامبر(ص) برعهده داشته است. پیامبر اکرم (ص)، واسطه بین انسان و منبع وحی بود. معلمان قرآنی نیز همین نقش را در سطحی دیگر برعهده دارند و این ارزشمند و قابل تقدیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها