شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
آموزش حرفه‌ای اپراتور ماشین‌آلات دیجیتال در تعاونی لیتوگرافان

غلامرضا شجاع؛ مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان از برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ویژه چاپ دیجیتال در این تعاونی خبر داد و گفت: دوره سه روزه «آموزش تخصصی ـ حرفه ای اپراتور ماشین آلات دیجیتال» با همکاری تعاونی لیتوگرافان و شرکت کونیکای ژاپن به صورت تئوری و عملی، برگزار می‌شود.

غلامرضا شجاع در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به استقبال فعالان صنعت چاپ از این دوره‌ها، گفت: در نخستین دوره‌ای که اواخر بهمن ماه برگزار شد، 27 نفر از کارگران و فعالان چاپ برای حضور در این کلاس‌ها ثبت نام کردند اما با توجه به اینکه تخصصی بودن کلاس‌ها برای ما اولویت دارد، این دوره را با حضور 12 دانشجو از شهرهای تهران، زنجان، مشهد و اصفهان برگزار کردیم.
 
وی افزود: مباحث این دوره‌ها با موضوع آموزش اپراتوری حرفه‌ای دستگاه‌های دیجیتال در سه کلاس تئوری طی دو روز برگزار می‌شود و روز آخر، مباحث آموزشی به صورت عملی با آخرین مدل دستگاه چاپ دیجیتال به شرکت کنندگان آموزش داده می‌شود.
 
شجاع با بیان اینکه در روز پایانی این دوره، از شرکت‌کنندگان امتحان گرفته می‌شود، عنوان کرد: افرادی که در این امتحان قبول شدند و از اطلاعات لازم برای کار با این دستگاه ها برخوردار بودند، بعد از دریافت مدرک معتبر از شرکت کونیکای ژان برای کار به بازار معرفی می‌شوند.
 
وی با اشاره به برگزاری این دوره‌ها بدون حمایت‌های مالی دولتی، توضیح داد: شرکت تعاونی لیتوگرافان و شرکت پدیدپردازش پایدار برگزارکننده این دوره‌ها هستند و قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دوره‌ها به صورت ماهانه برگزار شوند.
 
مدیرعامل تعاونی لینوگرافان یادآور شد: چهارشنبه 11 بهمن ماه، دومین کلاس این دوره‌ها برگزار می‌شود و افراد فعال در صنعت چاپ شامل لیتوگرافان، صحافان و چاپخانه‌داران علاقه‌مند به ماشین‌های چاپ دیجیتال می‌توانند برای حضور در این دوره ثبت‌نام کنند.
 
شجاع با بیان اینکه ماشین‌های چاپ دیجیتال در سال‌های اخیر گوی سبقت را از ماشین‌های دیگر این صنعت ربوده است، گفت: ماشین‌های چاپ دیجیتال در لیتوگرافی‌ها، چاپخانه‌های افست و صحافی‌ها به صورت تکمیل کننده هر کارگاهی هستند و در این زمینه بهره‌مندی از دانش روز و این دستگاه‌ها برای هر مجموعه‌ای ضروری است.
 
به گفته وی، یکی از مشکلات اساسی در صنعت چاپ کشور، کمبود اپراتور حرفه‌ای و متخصص برای کار با ماشین‌های چاپ دیجیتال است، در این زمینه اگر چاپخانه‌داران و لیتوگرافان به سمت استفاده از این ماشین‌ها نمی روند، این است که در زمینه اپراتور حرفه‌ای با کمبود اساسی روبرو هستیم.
 
شجاع با بیان اینکه آموزش اپراتورهای حرفه ای هدف اصلی برگزاری این دوره‌ها است، عنوان کرد: طبق برنامه ریزی‌هایی که انجام شده است، شرکت‌کنندگان پس از سه روز حضور در این کلاس‌ها می توانند به صورت کاملا حرفه ای در این حوزه آموزش ببیند و آماده کار با ماشین‌های دیجیتال باشند.
 
وی یادآور شد: افرادی که برای حضور در این کلاس‌ها ثبت‌نام می‌کنند باید با مبانی اولیه چاپ آشنا باشد، رنگ‌ها را به خوبی بشناسدن و تسلط کامل به رایانه و طراحی گرافیک داشته باشند و افراد را بهره‌مندی از این حداقل‌ها، با حضور در آموزش‌های فشرده، اطلاعات خود را تکمیل می‌کنند.
 
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با اشاره به رایگان بودن این دوره‌ها، گفت: امیدواریم با حمایت‌های معنوی مجموعه‌های فعال در صنعت چاپ در آینده‌ای نزدیک، شاهد حضور اپراتورهای حرفه‌ای و متخصص در صنعت چاپ کشور باشیم تا به پیشرفت این صنعت در کشور کمک کند، زیرا آینده صنعت چاپ با حوزه دیجیتال عجین شده و اپراتورهایی که نتوانند با دستگاه‌های چاپ دیجیتال کار کنند، قطعا نمی‌توانند با ماشین‌آلات جدید افست که تلفیقی از افست و دیجیتال هستند نیز کار کنند.
 
شجاع تاکید کرد: علاقه‌مندان برای حضور در این دوره تخصصی ـ حرفه‌ای می توانند به سایت اینترنتی تعاونی لیتوگرافان تهران مراجعه و فرم‌های مربوط به دوره را پر کنند، سپس به نسبت ثبت نام آن‌ها به ترتیب اولویت اقدام می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها