چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
دل آدم احمق در دهانش است و دهان مرد حکیم در دلش

«آفتاب سامرا» و «زندگی‌نامه امام حسن عسکری (ع)»، مروری بر زندگانی یازدهمین امام شیعیان براساس روایات، منابع و مستندات تاریخی است که همزمان با سالروز ولادت آن حضرت معرفی می‌شوند. در کتاب «زندگی‌نامه امام حسن عسکری (ع)» یکی از جملات حکمت‌آمیز امام حسن عسکری این‌طور روایت شده که: «دل آدم احمق در دهانش است و دهان مرد حکیم در دلش است.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هشتم ربیع‌الثانی مصادف با سالروز ولادت امام حسن عسکری، (232-260 ق) است. درباره زندگانی و سیره و شخصیت آن حضرت، در طول تاریخ کتاب‌های مختلفی نوشته شده است. به مناسبت این روز، دو کتاب «آفتاب سامرا» به کوشش بهراد ابوالفتحی و «زندگی‌نامه امام حسن عسکری (ع)» نوشته مهدی بوشهریان، به علاقه‌مندان معرفی شده است.
 
کتاب «آفتاب سامرا؛ زندگانی امام حسن عسکری (ع)» برگرفته از کتاب «منتهی‌الآمال» حاج شیخ عباس قمی (ره)،‌ در 6 فصل به قلم بهراد ابوالفتحی گردآوری و تدوین شده است.
 
«تاریخ ولادت و اسم و لقب و کنیه حضرت عسکری (ع) و احوال والده ماجده آنن حضرت»، «مختصری از مکارم اخلاق حضرت امام حسن عسکری (ع)»، «دلایل و معجزات باهرات حضرت امام حسن عسکری (ع)»، «ذکر بعضی از کلمات حکمت‌آمیز حضرت عسکری (ع)»، «شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع)» و «ذکر چند نفر از اصحاب امام حسن عسکری (ع)» عنوان‌های 6 فصل کتاب است.
 
در صفحه 19 کتاب درباره مکارم اخلاق آن حضرت می‌خوانیم: «علامه مجلسی رحمة‌الله روایت کرده از بعضی مولفات اصحاب ما از علی بن عاصم کوفی خبری را که حاصلش آن است که او وارد شد بر حضرت امام حسن عسکری (ع)، حضرت به او نمود بساطی را که بر او نشسته بودند بسیاری از انبیاء و مرسلنی علیهماالسلام و نمود به او آثار قدمهای ایشان را. علی می‌گوید: افتادم بر روی آن و بوسیدم آن را و بوسیدم دست امام علیع السلام را و گفتم من عاجزم از نصرت شما به دست خود و عملی ندارم غیر از موالات و دوستی شما و بیزاری جستن از دشمنان شما و لعن کردن بر ایشان در خلوت خود، پس چگونه خواهد بود حال من؟ حضرت فرمود: حدیث کرد مرا پدرم از جدم از رسول خدا (ص) که فرمود هرکه ضعف پیدا کند از نصرت ما اهل بیت و لعنت کند در خلوت خو دشمنان ما را، برساند حق تعالی صوت او را به جمیع ملائکه و لعمت کنند کسی را که لعنت نکند ایشان را،  پس هرگاه برسد صوت او به ملائکه استغفار کنند برای او و ثنا گویند بر او...».
 
نخستین چاپ کتاب «آفتاب سامرا» در 64 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات آکو راهی بازار نشر شده است.
 
مروری بر زندگی‌نامه امام حسن عسکری (ع) در قاب کتاب
نخستین چاپ کتاب «زندگی‌نامه امام حسن عسکری (ع)» نوشته مهدی بوشهریان، در 39 صفحه با شمارگان 400 نسخه به بهای چهار هزار تومان در سال جاری از سوی نشر ستاک منتشر شده است.
 
این کتاب در قالب 6 فصل به تاریخ ولادت و اسم و لقب و کنیه حضرت، مکارم اخلاق، دلایل و معجزات، کلمات حکمت‌آمیز، ‌کیفیت شهادت و معرفی برخی از نزدیک‌ترین اصحاب حضرت امام حسن عسکری (ع) پرداخته است.
 
در بخشی از فصل چهارم کتاب، برخی از جملات حکمت‌آمیز حضرت این‌طور روایت شده‌اند: «جدال مکن، پس می‌رود خوبی و حسن تو و مزاح مکن که جرأت می‌کنند و دلیر می‌شوند بر تو. پارساترین مردم کسی است که توقف کند نزد شبهه و عابدترین مردم کسی است که به پا دارد فرائض را و زاهدترین مردم کسی است که ترک کند حرام را و از همه مردم کوشش و مشقتش بیشتر است کسی که ترک کند گناهان را...».
 
همچنین در ادامه این حکمت‌ها می‌خوانیم: «دل آدم احمق در دهانش است و دهان مرد حکیم در دلش است. حاصل آنکه شخص احمق اول چیزی را می‌گوید بعد از آن تامل در آن می‌کند که آیا صلاح بود گفتن این کلام یا نه؟ به عکس شخص حکیم که اول تامل می‌کند در کلامی که می‌خواهد بگوید، پس اگر صلاح دید گفته شود، می‌گوید آن‌را.»
 
ولادت امام حسن عسکری (ع) در منابع تاریخی
منابع معتبر تولد یازدهمین امام شیعیان را در مدینه دانسته‌اند (مسعودی، اثبات الوصيه، 1409 ق، ص 258، 266؛ شیخ مفید، الارشاد، 1414 ق، ج2، ص 313)، ولی در برخی منابع نیز تولد آن حضرت در سامرا بیان شده است. (ابن حاتم، الدر النظیم، مؤسسه النشر الاسلامی، ص 737).
 
کلینی و بیشتر منابع متقدم امامیه، ولادت حضرت را در ربیع الثانی سال 232 ق دانسته‌ند. (نک: نوبختی، فرق الشیعه، 1355 ق، ص 95؛ کلینی، کافی، 1391 ق، ج1، ص 503؛ شیخ مفید، الارشاد، 1414 ق، ج2، ص 313). در روایتی به نقل از امام حسن عسکری نیز همین تاریخ ذکر شده است. (ابن رستم طبری، دلائل الامامه، 1413 ق، ص 423). شیخ مفید در برخی از آثارش ولادت امام را 10 ربیع‌الثانی ذکر کرده و در سده ششم قمری این قول به حاشیه رفت و تولد حضرت در هشتم ربیع‌الثانی شهرت یافته است.
 
تفسیر قرآن از جمله زمینه‌هایی است که مورد توجه ویژه امام حسن عسکری بوده است تا بدانجا که یک متن مفصل در تفسیر قرآن (که در شمار کهن‌ترین آثار میراث تفسیری امامیه است) به ایشان منسوب شده است. حتی در صورت درست نبودن این انتساب، باید توجه داشت که شهرت امام به بحث‌های تفسیری، زمینه این انتساب را فراهم آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها