چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
سازوکار یک کتابخانه الکترونیکی از طریق اپلیکیشن

علاقه‌مندان به مطالعه از طریق گوشی‌های هوشمند می‌توانند با پرداخت روزانه 300 تومان که از اعتبار آن‌ها کسر خواهد شد، به کتابخانه‌ الکترونیکی طرح «کتاپ» دسترسی پیدا کنند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یکی از ضعف‌های اقتصاد نشر، فعالیت کانال‌ها و سایت‌های غیر‌قانونی نشر کتاب‌های الکترونیکی و افزایش قابل توجه آن‌ها است؛ علاوه‌براین به نظر می‌رسد افزایش پایگا‌های غیرقانونی نشر کتاب‌های الکترونیک بر میزان فعالیت اهالی نشر نیز تاثیر منفی دارد.

ظهور کانال‌ها و پایگاه‌های مختلف در فضای مجازی، فرصت‌های قابل توجهی را برای فعالان حوزه‌های مختلف مانند صنعت نشر مهیا کرده و همچنین بهبود اقتصادی از جمله مزایای بهره‌گیری اهالی نشر از فضای مجازی است.  هرچند فضای نشر کشور در سال‌های اخیر از فعالیت پایگاه‌های غیرقانونی نشر کتاب الکترونیک آسیب دیده، اما با توجه به مزایای این فضا، برخی برای ترویج و توسعه کتاب‌خوانی، با تاکید بر نشر قانونی کتاب ایده‌های خلاقانه‌ای را پیگیری می‌کنند. امیر جباری از فعالان حوزه آی تی نزدیک به یک سال است که سامانه‌ای در راستای نشر قانونی کتاب‌های الکترونیکی راه‌اندازی کرده است که دراین‌باره با وی گفت‌وگو کردیم.

امیر جباری، مدیر پروژه سامانه امانت آنلاین کتاب «کتاپ» (عنوانی که از ترکیب کتاب و اپلیکیشن حاصل شده است) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا درباره هدف خود از راه‌اندازی این سامانه گفت: هدف اصلی ما مبارزه با دانلود غیرقانونی کتاب بود. همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر توجه عموم مردم به دانلود کتاب‌های الکترونیکی جذب شده است. همین عامل باعث شد تا بستری برای ما فراهم شود که به جای دانلود غیرقانونی، مردم را به سمت راه‌کاری قانونی سوق دهیم. ابتدا برای راه‌اندازی این سامانه خواهان انجام آن با صرف هزینه کم بودیم؛ به همین دلیل به فکر سامانه‌ امانت‌دهی کتاب افتادیم.
 
وی درباره نحوه عضویت در سامانه «کتاپ» گفت: افراد می‌توانند پس از عضویت و پرداخت حق عضویت، به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند. در واقع کاربران به دو نوعِ کاربر ویژه و کاربر عادی تقسیم می‌شوند. کاربران عادی می‌توانند از کتاب‌های رایگان این سامانه استفاده کنند و یا بخشی از کتاب‌های پولی را بخوانند درحالیکه کاربران ویژه می‌توانند از تمامی کتاب‌های این سامانه استفاده کنند.
 
جباری در این‌باره افزود: حدود 7 هزار نسخه الکترونیکی کتاب در «کتاپ» وجود دارد که تعدادی از آن‌ها رایگان است و کاربران عادی برای استفاده از آن‌ها نیازی به پرداخت حق عضویت ندارند، اما برای دسترسی به کتاب‌های بیشتر نیاز دارند تا کاربر ویژه سامانه شوند.
 
وی درباره روش پرداخت حق عضویت و تعریف امانت دادن کتاب گفت: پرداخت حق عضویت به این شکل است که مبلغ روزی سیصد تومان از طریق شارژ سیم کارت اعضا کسر خواهد شد. پس از پایان بیست و چهار ساعت، دوباره مبلغ 300 تومان از شارژ کاربر کسر خواهد شد، تا اجازه داشته باشد مطالعه کتاب و دسترسی به کتاب‌های تازه را ادامه دهد. البته در هر مرحله‌ای، اعضا می‌توانند در صورت عدم تمایل، عضویت خود را لغو کنند.
 
مدیر پروژه سامانه«کتاپ» افزود: افراد براساس نیازشان مدت زمان عضویت خود را تعیین می‌کنند چرا که امکان دارد فردی کتابی را در یک روز و فرد دیگری کتابی را در طول یک ماه بخواند. حتی ممکن است برخی افراد عضو شوند و هیچ کتابی هم نخوانند.
 
وی در ادامه گفت: کتاب‌های الکترونیکی در کتابخانه الکترونیکی کاربران قرار می‌گیرند و پس از پایان عضویت، وقتی بخواهند به کتاب‌ها دسترسی داشته باشند، سامانه از آن‌ها می‌خواهد تا حق عضویت روزانه خود را پرداخت کنند.
 
جباری در پاسخ به این پرسش که چقدر مخاطب دارید و میزان استقبال افراد از کانال و سامانه«کتاپ» چه اندازه بوده است، گفت: از آنجایی که در ابتدای راه قرار داریم، هنوز کاربران زیادی جذب این سامانه نشده‌اند، با این حال استقبال از آنچه که در نظر داشتیم بهتر بوده است.
 
مدیر پروژه «کتاپ» از برنامه‌های آینده این سامانه خبر داد و گفت: اضافه کردن کتاب‌های صوتی از برنامه‌هایی است که در آینده‌ای نزدیک قصد داریم به این سامانه اضافه کنیم. از برنامه‌های دیگرمان، نشر کتاب‌ نویسندگان تازه‌کار است. به این صورت که افراد نوشته‌های خود را برای گروه مدیریت محتوای سامانه ارسال می‌کنند تا در صورت پذیرش در سامانه قرار گیرند.

وی یکی از اهداف بلند مدت سامانه «کتاپ» را جاانداختن فرهنگ احترام به حقوق نویسندگان و صاحبان اثر مکتوب دانست.  به گفته جباری کتاب‌هایی که در اختیار کاربران قرار می گیرند به صورت نسخه الکترونیکی است که همه‌ی کتاب‌ها با رعایت حق کپی‌رایت در سامانه قرار گرفته شد‌ند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها