جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
طی شدن مراحل نهایی ثبت نام "غیاث الدین جمشید کاشانی " در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو

عبدالمهدی مستکین که همچنین سمت دبیر کمیته میراث فرهنگی و طبیعی ایران را بر عهده دارد از طی شدن مراحل نهایی ثبت نام غیاث الدین جمشید کاشانی در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو خبر داد و یادآور شد: این دانشمند مشهور از جمله نام آورانی است که تاریخ کاشان بسیار به او مدیون است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مدیر بخش فرهنگی یونسکو در ایران شامگاه چهارشنبه در آیین تجلیل از 34 مجموعه و چهره یاور «کتاب و کتابخوانی» در کاشان که با اهدای تندیس و لوح به آنان از طرف فروشگاه ساربوک و اداره فرهنگ و ارشاد کاشان همراه بود، گفت: این دیار کهن یعنی کاشان، شهر زرخیزی از حیث فرهنگ و تمدن است که همواره بو و رایحه فرهیختگی، فرزانگی و ادب از آن به مشام می‌رسد.

 عبدالمهدی مستکین که در فروشگاه ساربوک و در جمع دهها نفر از ناشران و فعالان و تلاشگران کاشانی عرصه کتاب و کتابخوانی سخن می‌گفت با بیان این که کاشان با آن تاریخ برجسته، دیرپا و چشمگیر زادبوم سپهری‌ها، محتشم ها، کمال الملک ها و غیاث‌الدین جمشیدها در طول تاریخ بوده یادآور شد: این نام های نیکو بر پیشانی این شهر حک شده اما سؤال اینجاست که نسل‌های بعدی این مرز و بوم برای پایداری این عظمت و بزرگی چه کرده‌اند؟
 
وی در ادامه این نکته نقش خانواده‌ها در توسعه فرهنگی نسل امروز و فردا را مهم دانست و خاطرنشان کرد: در تاریخ نقل است که از بزرگی از مفاخر ایران پرسیدند برای پرورش فرزند از چه زمانی باید اقدام کرد و او جواب داد 20 سال قبل از تولدیافتن او، و این در عصر امروز یعنی اگر  پدر و مادر کتابخوان و دغدغه کتاب داشته باشند و به موهبت این عنصر فرزانگی پی ببرند فرزندان آنان نیز مسیر آنها را خواهد پیمود و در میان مسؤلین و کارگزاران دولتی نیز اگر فردی همواره کتاب در دست داشت می‌توان با کمال خوشوقتی پی‌برد که یکی از دغدغه‌های او بی شک توسعه فرهنگی شهر است.
 
عبدالمهدی مستکین همچنین بر نقش نویسندگان و مؤلفان مشهور ایرانی در توسعه صنعت گردشگری تأکید کرد و افزود: در کشور چک، فرانس کافکا نویسنده مشهور و جهانی این کشور محسوب می‌شود اما علی رغم این که تنها دو سه کتاب از او منتشر شده اما مسؤلان فرهنگی این کشور و شهر پراگ چنان بر روی او دست به تبلیغات گسترده زده‌اند که آثار به جای مانده از سابقه فرهنگی و نویسندگی وی به اندازه چندین چاه نفت به تنهایی توانسته صنعت گردشگری پراگ را متحول کند حال آن که کشور ما و همین کاشان مملو از مفاخر و مشاهیر برجسته جهانی است.
 
وی که همچنین سمت دبیر کمیته میراث فرهنگی و طبیعی ایران را بر عهده دارد از طی شدن مراحل نهایی ثبت نام غیاث الدین جمشید کاشانی در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو خبر داد و یادآور شد: این دانشمند مشهور از جمله نام آورانی است که تاریخ کاشان بسیار به او مدیون است.
 
مستکین در ادامه با اشاره به روند انتخاب پایتخت و روستای دوست‌دار کتاب ایران طی سالهای گذشته گفت: این فرایند از سال 2001 از طرف یونسکو شد و هدف آن اشاعه و گسترش فرهنگ مطالعه در کشورها و البته انتخاب برخی شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی به عنوان پایتخت کتاب با برخی معیارها و شاخص هاست و به دنبال این روند تاکنون 1000 روستای دوستدار کتاب و 97 شهر نامزد پایتختی کتاب ایران در این عرصه شناخته شده‌اند.
 
در این آیین همچنین رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان و دغدغه مندان حوزه کتاب گفت: این جمع به عقیده من قبل از "کتاب یاوری " کتاب باور هستند و چون دانایی و فرزانگی خود را از کتاب گرفته اند قابل ارج‌داشت هستند.
 
جوادی مقدم همچنین مجموعه ساربوک را مایه آبروی فرهنگی شهر کاشان دانست و افزود: چنین مجموعه هایی که طی دو سه سال اخیر برای کاشان و موضوع پایتختی کتاب تلاش کرده‌اند و نقش داشته اند در کنار محافل ادبی، نشستهای نقد و بررسی اشعار بزرگان مانند سعدی و حافظ خوانی، بی شک باعث دلگرمی همه ما هستند.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان کاشان پیرامون موضوع پایتختی کتاب مدیر بخش فرهنگی یونسکو در ایران را نیز مورد خطاب قرار داد و گفت: این شهر زادگاه فیض کاشانی است که مؤلف 300 جلد کتاب بود و امروزه در همین شهر بیمارستان و حتی ندامتگاه آن دارای نمایشگاه کتاب است.
 
در خلال این آیین همچنین از دو  اثر جدید سید مرتضی طاهری برزکی با عنوان تاریخچه نائبیان و اسناد قنات سرداری برزک و همچنین  ورزا نامک" دفتر اول جستارهای برزک شناسی"، با حضور  مسئول فرهنگی سازمان یونسکو،  معاون استاندار و فرماندار ویژه، رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان کاشان و جمعی از فرهیختگان و دانشگاهیان رونمایی شد. ورزا نامک شامل 29 مقاله درباره برزک است که در 9 بخش و  488 صفحه تنظیم و توسط مولفان مختلف نگاشته شده. کتاب اسناد  قنات سرداری نیز در چهار فصل و در 146 صفحه تنظیم و منتشر شده‌است.
 
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها