یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
حراج مجموعه‌ای از عکس‌های امیل زولا

مجموعه‌ای از عکس‌هایی گرفته شده از سوی امیل زولا، نویسنده فرانسوی به همراه برخی از دست‌نوشته‌های وی فردا (13 آذرماه) در فرانسه به حراج گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه فیگارو - امیل زولا، نویسنده فرانسوی علاوه بر نویسندگی دستی در هنر عکاسی نیز داشت. به عقیده کارشناسان، وی استعداد عجیبی در این هنر داشته است. زولا در طول زندگی‌ هنری‌اش حدود هفت هزار عکس گرفته،که تنها دو هزار عکس امروزه موجود است که البته کسی تا مدت‌ها از وجود آن‌ها خبر نداشت.

فرانسوا امیل زولا، نوه زولا در کتابی که در سال 1979 میلادی به چاپ رساند، به عکس‌هایی اشاره کرد که پدربزرگش آن‌ها را گرفته بود. وی با انتشار 480 عکس از آرشیو زولا در آن کتاب، توجه عموم را برانگیخت. حالا این مجموعه عکس قرار است فردا (13 آذرماه) در حراجی آرتکوریال در پاریس به فروش برسد.

این مجموعه شامل عکس‌های خانوادگی، ‌پرتره‌های شخصی و صفحات شیشه‌ای و اشیا و لوازمی است که زولا عکس آن‌ها را گرفته بوده و نزد نوه او نگه‌داری می‌شده است؛ همچنین لوازم و تجهیزات عکاسی او و روپوش سفیدی که برای ظاهر کردن عکس بر تن می‌کرده در این حراجی به فروش می‌رسد. علاوه بر این مجموعه، تعدادی از نسخه‌های دست‌نویس از این نویسنده در این حراجی برای فروش گذاشته خواهد شد.

آرشیو عکاسی این نویسنده فرانسوی، به تنوع و گستردگی آثار و تالیفات اوست. زولا در این عکس‌ها زندگی که در شهر پاریس در جریان بود و ساختمان‌های غول‌پیکر را به تصویر کشیده است. همچنین عکس‌هایی از همسرش گابریلا و خدمتکاری که زولا دلباخته‌اش شده و از او صاحب دو فرزند شد نیز در بین این مجموعه دیده می‌شود که حس دوگانه زولا را از زندگی دوگانه‌ای که داشته نشان می‌دهد.

زولا با فلیکس نادار، عکاس مشهور فرانسوی در ارتباط بود و هنر عکاسی را از او می‌آموخته است.

امیل زولا، نویسنده فرانسوی در سال 1840 میلادی در فرانسه متولد شد. او عکاسی را در سال‌ 1894 میلادی زمانی که 54 ساله بود و بعد از اتمام مجموعه بیست جلدی «روگن ماکار» شروع کرد. این شوق و علاقه برای گرفتن تصاویر اشیاء، چیزی حدود ده سال قبل از آن که مرگ موذیانه به سراغش بیاید با او ماند. او سه اتاق کار برای عکاسی در اختیار داشت که یکی از آن‌ها در خانه‌اش در پاریس قرار داشت.

زولا مهم‌ترین نماینده مکتب ادبی ناتورالیسم بود. از او آثار بسیاری از فرانسه به فارسی ترجمه شده که از میان آن‌ها می‌توان به «ژرمینال» با ترجمه سروش حبیبی و «شور زندگی» با ترجمه محمدعلی خندان اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها