یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
زمانی می‌رسد که کتاب‌های کاغذی را باید در موزه‌ها جست‌وجو کرد

گرافیست و کاریکاتوریست مطرح کشورمان معتقد است دنیای کتاب‌های کاغذی دچار دگردیسی شده و اگرچه نه به این زودی‌ها ؛اما مرگ کتاب کاغذی از راه می‌رسد.

کامبیز درمبخش، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)  درباره دیدگاه تحقق مرگ کتاب کاغذی گفت: به نظر من این دیدگاه درست است، چراکه وارد عصر جدیدی شده‌ایم و روزنامه‌ها، مجله‌ها و کتاب‌ها در حالت دگرگونی و دگردیسی قرار دارند؛ به‌عنوان مثال مخاطب قبل از چاپ مطبوعات، با توجه به سرعت انتشار اخبار در فضای مجازی، نسبت به رویداد‌ها آگاهی دارد. البته نمی‌دانم این وضعیت خوب است یا بد. به نظرمی‌رسد که جبر زمانه این‌گونه ایجاب می‌کند؛ چراکه دنیا در حال حرکت به سوی مدرنیته است.
 
این گرافیست شیرازی با بیان این مطلب که چیزی که به آن احتیاج دارم خواندن تصویر است در ادامه افزود: به‌نظر من زمانی می‌رسد که نسخه‌های کاغذی کتاب‌‌ها و روزنامه‌ها را باید در موزه‌ها جست‌وجو کرد؛ البته نه به این زودی‌‌ها. با این وجود حسی که انسان از ورق زدن کتاب به دست می‌آورد در مقایسه با کتاب الکترونیک، مانند غذا خوردن با تماشای غذا از تلویزیون است.  
 
درمبخش عادت به مطالعه کتاب کاغذی و نگرانی دوستداران این نوع کتاب را طبیعی دانست و گفت: سال‌هاست که به مطالعه کتاب کاغذی عادت کرده‌ایم؛ به‌عبارت دیگر با کتاب، متولد شدیم زندگی کردیم و دیدیم و حالا شاهدیم که آهسته آهسته در حال گمرنگ شدن است. مشکل است اما در خارج از کشور هم بسیاری از کتاب‌ها به‌صورت الکترونیکی منتشر می‌شود.
 
این هنرمند همچنین درباره تاثیرات مطالعه بر آثارش توضیح داد: به نظر من همانقدر که مطالعه می‌تواند بر کار یک مولف و هنرمند تاثیر مثبت بگذارد، می‌تواند به خلاقیت او نیز خدشه وارد کند. بنابراین مطالعه را مقوله‌ای خطیر می‌دانم.

وی توضیح داد: از طرف دیگر؛ بعد از عمری پژوهش به جایگاهی می‌رسی که بسیاری از مسائل را می‌دانی. چیزی شبیه فیلم دیدن است، بعد از مدت‌ها تماشای فیلم به جایی می‌رسی که دیگر اثر خوبی وجود ندارد یا بسیار اندک است.

نویسنده «سمفونی خطوط» درباره نخستین مسابقه «آینده نشر کاغذی» با بیان این مطلب که این رویداد هنوز برای مردم نا‌آشناست گفت: با توجه به پیچیدگی موضوع، میزان استقبال اندک است؛ اما آثار ارسالی به نخستین دوره  دور از انتظار بود.
 
این هنرمند پیشکسوت در ادامه با اشاره به ابتکار انتشارات ققنوس در برگزاری مسابقه «آینده نشر کاغذی» افزود: ناشران، پایگاه اصلی انتشار هنر هستند و برنامه آن‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد. طراحی این دست مسابقات به‌ویژه از سوی یک موسسه انتشاراتی بی‌سابقه و قابل‌توجه است؛ چراکه این نوع مسابقات معمولا ازسوی نهاد‌های دولتی برگزار شده، بنابراین «آینده نشر کاغذی» نویدبخش است.

نخستین دوره مسابقه «آینده نشر کاغذی» به مناسبت آغاز چهلمین سال تاسیس انتشارات ققنوس با همکاری «موسسه خانه کتاب»،  «نوین  کتاب گویا»، «فیدیبو» و «آوانامه» برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها