دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کتاب در زندگی مردم بوشهر حضور دارد

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی که با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد، عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های استان بوشهر، حضور کتاب در زندگی مردم‌ است؛ چراکه مردم بوشهر در چاپ، تالیف و نهادینه بودن فرهنگ مطالعه، پیش‌گام هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفتمین نشست شورای فرهنگی عمومی استان بوشهر عصر روز گذشته (21 آبان‌ماه) با حضور آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر،‌ عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر، محسن جوادی،‌ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه در ساختمان استانداری بوشهر برگزار شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری که مدیریت این جلسه را برعهده داشت در ابتدای این نشست گفت:‌ یکی از شاخصه‌های استان بوشهر، حضور کتاب در زندگی مردم‌ است؛ چراکه مردم بوشهر در چاپ، تالیف و نهادینه بودن فرهنگ مطالعه، پیش‌گام هستند و شاید بوشهر تنها شهری باشد که در تمام مکان‌های عمومی آن کتابخانه‌ای هرچند کوچک وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های این استان عنوان کرد: علاوه بر جامعه کتابخوان، استان بوشهر استانی نویسنده‌پرور است و اگر شما بررسی کوتاهی داشته باشید، می‌توانید مشاهده کنید، که تالیفات نویسندگان این نویسنده در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. استان بوشهر بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب با شکوه در عرصه کتاب وارد شده است و امیدواریم در سالی که این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران شناخته شده است، شاهد راه‌اندازی کتابخانه‌ای بزرگ و استاندارد در این شهر باشیم.
 
محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: مفهوم فرهنگ و فرهیختگی اشاره به زیستی فراتر از زیست مادی انسان دارد. از دیدگاه من زندگی خوب، مولفه‌های گوناگونی دارد که بخشی از آن مربوط به علم و دانایی است. وقتی جامعه ما دچار مشکلات و بحران‌های فرهنگی می‌شود، یعنی اخلاق در گوشه‌ای از جامعه آسیب دیده است و باید با ابزارهای فرهنگی به درمان این حوزه پرداخت. ما اگر در جامعه دانش و علم را رشد ندهیم، نمی‌توانیم شاهد بهبود اخلاق در جامعه باشیم.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چالش‌های فرهنگی عنوان کرد:‌ متاسفانه ما چالش‌های فرهنگی را ساده گرفته‌ایم و به همین دلیل راهکارهای ساده‌ای برای آن در نظر می‌گیریم. واقعیت این است که برای حل این مشکلات باید تحقیقات گسترده‌ای انجام شود و به یک نتیجه منطقی دست پیدا کرد؛ چراکه با شعار دادن مشکلی حل نخواهد شد.

جوادی در توضیح ضرورت ارتباط با جوانان گفت:‌ بخش عمده‌ی جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل به اعتقاد من باید به شکل جدی به فکر ایجاد اتاق‌های فکر و گفت‌وگو با جوانان بود؛ زیرا نسل جوانان بیشترین درگیری را با بخش‌ها مختلف جامعه دارد و اگر ما با این افراد ارتباط نداشته باشیم، نمی‌توانیم به حل مشکلات بپردازیم.
 
در ادامه این برنامه، عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر عنوان کرد: استان بوشهر دارای قدمتی بسیار زیاد در عرصه فرهنگی است و تجارت و فرهنگ از ویژگی‌های این استان است. به اعتقاد من مطالعه و کتابخوانی نقشی بسیار مهمی در توسعه جوامع دارد و باید با اجرای برنامه‌های مختلف، زمینه را برای افزایش مطالعه در جامعه فراهم کرد.

استاندار بوشهر با اشاره به نقش کتاب در دانایی و روشن‌گری ادامه داد: فرهنگ مطالعه کتاب در توسعه و پیشرفت جامعه و زندگی انسان‌ها نقشی اساسی دارد. من نیز مانند دوستان فرهنگی خود خواستار توسعه و تجهیز فضای کتابخانه‌ها و گسترش کتابخانه‌های دیجیتال در سطح استان هستم؛ چراکه باید جذابیت‌های لازم در مطالعه فراهم شود تا افراد به سمت مطالعه ترغیب شوند.
 
در ادامه این برنامه سایر اعضای شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر نیز به بیان ایده‌های و نظرات خود پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها