یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
روایت ساخت کتابخانه «علامه میرداماد» از زبان آیت‌الله میردامادی

آیت‌الله آیت میردامادی، مسئول کتابخانه «علامه میرداماد»، نقل می‌کند: حاجیه خانم فاطمه عقیلی که صاحب فرزند نمی‌شد، زمینی که از همسرش، حاج آقا مرتضی عقیلی به ارث برده بود، برای ساخت «کتابخانه علامه میرداماد» وقف کرد. هدف حاجیه خانم عقیلی، قرار دان صدقه جاریه‌ای برای شوهرش بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، نماینده آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی و مسئول «کتابخانه علامه میرداماد» گفت: جمعیت برخی شهرهاستان کشور مانند خمینی‌شهر، بیش از 300 هزار نفر است، اما تعداد کتابخانه های آنان، اندک است. این در حالی است که کتاب ها، روح جهاد، فرهنگ دینی، اندیشه و اخلاق اسلامی را در جامعه می‌دمند.
 
امام جماعت مسجد جامع حضرت امام رضا (ع) در ادامه با اشاره به تاریخچه ساخت کتابخانه علامه میرداماد، بیان کرد: حاجیه خانم فاطمه عقیلی که صاحب فرزند نمی‌شد، زمینی که از همسرش حاج آقا مرتضی عقیلی به ارث برده بود را برای ساخت کتابخانه «علامه میرداماد» وقف کرد. هدف حاجیه خانم عقیلی، قرار دان صدقه جاریه برای همسرش، بود. با وقف این زمین از سوی حاجیه خانم فاطمه عقیلی، مراحل ساخت کتابخانه علامه میرداماد، آغاز شد. اخوی بنده نیز با فروش خانه‌اش در شهر تهران، هزینه‌های لازم برای تکمیل این کتابخانه را تامین کرد.
 
مسئول کتابخانه علامه میرداماد افزود: پس از درگذشت آیت‌الله حاج سیدجعفر میردامادی، مراحل ساخت این کتابخانه با کمک‌های مردمی و خیرین و تلاش‌ها و پیگیری‌های مکرر من ادامه پیدا کرد. سرانجام این کتابخانه در پنج طبقه ساخته شد که سه طبقه آن به کتابخانه و قرائت‌خانه اختصاص دارد.
 
این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به وجود 10 هزار کتاب دینی، فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی و تاریخی در کتابخانه علامه میرداماد، گفت: کتاب‌های خطی ارزشمندی متعلق به 300 تا 700 سال پیش در این کتابخانه، نگهداری و به علاقه‌مندان امانت داده می‌شود.
 
آیت‌الله آیت میردامادی اظهار کرد: ساخت حسینیه در طبقه دوم کتابخانه علامه میرداماد که به سفارش حاجیه خانم فاطمه عقیلی بود، موجب شده که هر هفته، مجلس روضه و سوگواری در مصائب اهل بیت (ع) در آن محل برگزار شود. در یک سال، بیش از 100 روز در کتابخانه علامه میرداماد، مجلس روضه و سوگواری یا جشن و مولودی‌خوانی برپا می‌شود. امروزه  این کتابخانه هر روزه از 8 تا 20، آماده خدمات‌رسانی به علاقه‌مندان ادب، فرهنگ و دانش است.
 
این نویسنده و پژوهشگر حوزه‌های دین، فقه، فرهنگ و تاریخ اسلام گفت: با بیان اینکه علم، کتابخوانی و دانش، جایگاه برجسته و ارزشمندی در اسلام دارند و پیامبر عظیم‌الشان اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز تاکید ویژه‌ای به کسب علم، فرهنگ و ادب داشته‌اند، گفت: آیات بسیاری از قرآن کریم به اهمیت علم و کتاب، اشاره کرده، مانند «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ»(سوره قلم، آیه اول) و «الرَّحْمَنُ. عَلَّمَ الْقُرْآنَ. خَلَقَ الْإِنْسَانَ. عَلَّمَهُ الْبَيَانَ»(سوره الرحمن، آیات اول تا چهارم.)
 
این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: آنچه درباره آیات اولِ سوره «الرحمن»، مهم است اینکه خداوند، پس از تذکر به قرآن، درباره علم، سخن می گوید و نکته مهم تر این است که در این آیه، پیش از اشاره به خلقت بشر، به موضوع قرآن و علم اشاره می کند. علم، از کتاب و پژوهش در کتاب‌ها می‌آید.
 


مسئول کتابخانه علامه میرداماد با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی(ع) با این مضمون که «الكُتبُ بَساتينُ العُلَماءِ: كتاب‌ها بوستان هاى دانشمندان اند» اظهار کرد: حضرت علی (ع) در این روایت، کتاب را به باغ، گل، بوستان و سرسبزی، تشبیه می‌کند. این تشبیه، بهترین تعریف و توصیف درباره اهمیت و ارزش کتاب در میان انسان‌ها است.
 
آیت‌الله آیت میردامادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت کتابخوانی و تقاضای معظم له از مردم برای قراردادن کتابخوانی در برنامه روزانه خود، افزود: مرحوم آیت‌الله‌العظمی مرعشی نجفی، فرمود که «فضیلت ساختن کتابخانه از ساخت ده‌ها مسجد، حسینیه، بیمارستان و صندوق قرض‌الحسنه، بالاتر است». این سخن به این دلیل است که اهل کتاب، فرهنگ، دانش و علم، خودشان مسجد، حسینیه، بیمارستان و صندوق قرض الحسنه می‌سازند و مبلغان با مطالعه قرآن و روایات اهل بیت (ع)، مردم را به ساخت مراکز دینی، فرهنگی، علمی و ادبی تشویق می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها