یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
نمی‌توان کتاب کاغذی را در عصر الکترونیک نادیده گرفت

گیتا علی‌آبادی، با حضور در غرفه ایبنا در نمایشگاه مطبوعات تاکید کرد که با وجود تمام پیشرفت‌های عصر حاضر در حوزه الکترونیک، باز هم نمی‌توان کتاب چاپی و کاغذی را نادیده گرفت، چراکه هنوز هم بسیاری این نوع کتاب را به شکل جدید آن ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گیتا علی‌آبادی، رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در آخرین روز از بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه ایبنا، درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایبنا گفت: این دوره از نمایشگاه مطبوعات هم با حضور مطبوعات و رسانه‌ها و مراکز خبری با استقبال پرشور مردم به‌ویژه در روزهای پایان هفته برگزار شد. از استان‌ها و شهرستان‌ها و خانه‌های مطبوعات ادارات‌کل ارشاد در استان‌ها در این نمایشگاه شرکت داشتند.
 
این مسئول فرهنگی ادامه داد: نباید به نمایشگاه‌ها فقط از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی نگاه کرد، بلکه در کنار معرفی فعالیت‌های رسانه‌‌ای، این نمایشگاه‌ها می‌تواند محیطی برای آموزش، گفت‌وگو و برگزاری نشست‌های تخصصی در راه اعتلای فرهنگ باشد.
 
علی‌آبادی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه‌ مطبوعات، ‌بیان کرد: نشست‌های تخصصی بخش مهمی از نمایشگاه‌های فرهنگی مانند کتاب و مطبوعات است. این نشست‌ها بیشتر تلنگری به مطبوعات، ‌پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها است که مسائل و سوژه‌های مهمی که در بطن و اطراف جامعه مانند بحران آب و محیط زیست وجود دارد را کارشناسانه نگاه و بررسی کنند. موافقان و مخالفان هر موضوعی می‌توانند در این نشست‌ها ‌نظرات خود را بیان کنند که این امر می‌تواند به ارتقای فرهنگی جامعه کمک کند.
 
رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، افزود: البته با برگزاری یک یا چند نشست، مشکلی حل نمی‌شود و یا بحرانی از بین نمی‌رود، ولی با توجه به اینکه مردم به طور مستقیم نمی‌توانند در این نشست‌ها حضور داشته باشند، انعکاس این نشست‌ها در رسانه می‌تواند آگاهی‌های لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهد. این نشست‌ها بیشتر برای کارشناسان، روزنامه‌نگاران و مسئولان حاضر در غرفه‌های نمایشگاه برگزار می‌شوند و با توجه به اینکه موضوعات نشست‌ها از مسائل جاری انتخاب می‌شوند، امیدواریم کارساز و تاثیرگذار باشند.
 
صاحب امتياز و مديرمسئول دوماهنامه مرواريد، درباره برنامه‌هایی که از سوی مرکز مطالعات رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد نیز گفت: 13 نشست تخصصی و هفت کارگاه آموزشی در این دوره از نمایشگاه مطبوعات از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد. بحران آب، مسائل شهروندی، اخلاق حرفه‌ای و اخلاق روزنامه‌نگاری محور برخی از این نشست‌ها بود. کتاب «خبرگزاری‌های ایران: به ضمیمه محیط‌شناسی راهبردی سایت‌های خبری ایران»‌ اثر رضا مقدسی و فرشاد مهدی‌پور که به تازگی از سوی مرکز مطالعات منتشر شده نیز پنجشنبه 11 آبان‌ماه در نمایشگاه مطبوعات رونمایی شد.
 
علی‌آبادی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری و هچنین فضای مجازی فعالیت‌های دیگری نیز در آینده انجام دهیم. این آمادگی را داریم که کتاب‌های نویسندگان را در این حوزه‌ها به شکل الکترونیک در فضای مجازی و یا به شکل کاغذی در مرکز به چاپ برسانیم.
 
رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تاکید کرد: با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در عصر حاضر در حوزه الکترونیک رخ داده، باز هم نمی‌توان کتاب چاپی و کاغذی را نادیده گرفت، چراکه هنوز هم بسیاری این نوع کتاب را به شکل جدید آن ترجیح می‌دهند. امیدوارم با ورود به عصر جدید، این نوع کتاب فراموش نشود و همچنان پابرجا بماند.
 
این مدیر فرهنگی با اشاره به اهمیت کار اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب و فرهنگ، گفت: خانه کتاب با اجرای طرح‌های کتابی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایبنا با معرفی آثار جدید‌ و اطلاع‌رسانی حوزه نشر و کتاب به‌ویژه در شهرستان‌ها و استان‌ها، نقش مهمی را در عرصه فرهنگ کشور ایفا می‌کنند. امیدواریم این مجموعه با قوت به راه خود ادامه دهد و مشکلاتی مانند بودجه، مانعی در این راه بوجود نیاورند. ما هم در حوزه‌های ارتباطات، روزنامه‌نگاری، سواد رسانه‌ای و نشر الکترونیک و فضای مجازی می‌توانیم با موسسه خانه کتاب، کارهای مشترکی را انجام دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها