یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
تن پروری به روایت طنزنویس آمریکایی

همه‌ی ما در زندگی هدفی را دنبال می‌کنیم که رسیدن به آن را خوشبختی می‌دانیم. بی‌شک این هدف تحت تاثیر معیارهای اجتماعی است و تلاش بسیار در تمام جوامع جز انکارناپذیر ارزش‌های فردی و اجتماعی محسوب می‌شود. وندی واسر اشتاین کتاب «تن‌پروری» را در این زمینه نوشته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- «تن‌پروری» به قلم وندی واسر اشتاین،فیلمنامه‌نویس و طنزنویس بزرگ آمریکایی،‌یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی «هفت گناه کبیره» است که با زبانی طنز به بررسی تن‌پروری می‌پردازد و به این موضوع به عنوان یکی از گناهان کبیره و معیارهای خوشبختی از نگاه بشر از دیرباز تا امروز و محصول این دیدگاه می‌پردازد.

اشتاین در این کتاب به تمسخر معیارهای موفقیت و خوشبختی از نگاه بشر امروز و حتی شوخی با کتاب‌های راهنمای رشد و موفقیت در آمریکا می‌پردازد. او حتی از شوخی با شخصیت‌های بزرگ تاریخی و اشخاصی مانند هنرمندان و روشنفکران و کسانی که در زمینه  تجارت الگوی موفقیت و خوشبختی محسوب می‌شوند، ابایی ندارد.

در جایی از کتاب این نکته‌ی رندانه را مشاهده می‌کنیم:
«اگر من بودم به پاپ گرگوری می‌فهماندم که گناه کردن انرژی و توان زیادی از آدم می‌گیرد. برای اینکه حس طمع و بی‌بندوباری و حتی تکبر در شما به وجود آید، باید کله‌ی سحر از خواب بلند شوید! اگر همه‌ی‌مان در حریم امن و راحت تخت‌خواب هایمان باقی می‌ماندیم شاید الان مردمان مقدس‌تری بودیم...»
 
و در جای دیگری در پاسخ به اینکه تن‌پروری مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد و حتی خطرآفرین است می‌‌خوانیم: «در پاسخ به تمام این دروغ‌ها باید بگویم که کسی تا به حال از روی تن‌پروری به جنگ نرفته است. کسی تا به امروز به دلیل تن‌پروری به قتل نرسیده است. از آن گذشته تن‌پرورها خود را درگیر نزاع‌های متعصبانه‌ی مذهبی نمی‌کنند. رفتارهای تروریستی نیازمند ابتکار و زرنگی است...»
 
مجموعه کتاب‌های هفت گناه کبیره با مشارکت کتابخانه عمومی نیویورک و انتشارات دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده است. به گفته الدا روتور در راستای بررسی نگرش و درک بشر از شر و گناه از محققان و نویسندگان دعوت شده تا به این هفت گناه کبیره بپردازند. هفت گناه کبیره در دین مسیحیت، تکبر، طمع، بی‌بندوباری، حسد، غضب، شکمبارگی و تن‌پروری است که در مقابل این هفت گناه متکلمین مسیحی برای مقابله‌به‌مثل، فضایل خدایی کاردینال را نیز دسته‌بندی کرده‌اند: پروا، اعتدال، عدالت، شکیبایی و همچنین فضایل دینی: ایمان، امید و احسان. این گناهان الهام‌بخش نویسندگان قرون وسطی و رنسانس از قبیل چاسر، دانته و اسپنسر بودند.
 
به جای اینکه بایستید، بنشینید، خود را رها کنید، دهان خود را بگشایید، رنج و زحمت بس است و خوشبختی درون من است. این دستورالعمل تن‌پروری است. دستورالعملی که به گفته‌ی «وندی واسراشتاین» نویسنده‌ی کتاب «تن‌پروری» موجب خوشبختی حقیقی است.

در این کتاب با زیرکی نویسنده،‌معیارهای خوشبختی تعریف شده در جامعه‌ی آمریکا و چه بسا جهان، زیرسوال برده می‌شوند. معیارهایی همچون اندام زیبا و ورزشکار بودن، درآمد مکفی و حتی زیاد، شهرت و محبوبیت. حتی کسانی هم که این معیارها را تعریف کرده‌اند،‌مانند دولت،‌ورزشکاران و قهرمانان پرورش اندام، بازیگران، رؤسای شرکت‌های معتبر، رسانه‌ها و کتاب‌های مربوط به رشد و پیشرفت ازین مساله در امان نیستند. نویسنده به زیرکی و گاه با زبان جد، نکاتی از غرق شدن در زندگی روزمره و طی کردن مسیر پیشرفت را گوشزد می‌کند که بسیار قابل تأمل هستند. اینکه آیا واقعاً ما با این تلاش‌ها و حتی رسیدن به اهدافمان خوشبختیم؟ تعریف ما از خوشبختی چیست؟ آیا این تعریف، بی‌عیب است؟ چه کس یا کسانی اولین بار آن را ارائه داده‌اند و چرا ما آن را بی‌چون‌و‌چرا می‌پذیریم؟
 
«تن‌پروری» به قلم وندی واسر اشتاین با ترجمه‌ی نسترن ظهیری در  ۱۳۵ صفحه به بهای 8 هزار تومان از سوی ققنوس به چاپ رسیده است.
از مجموعه‌‌ی هفت گناه کبیره می‌توان به شکمبارگی، حسد، غرور، غضب و طمع اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها