سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
پخش واپسین مصاحبه خالق «گربه‌ای روی شیروانی داغ» در فستیوال ادبیات لوئیزیانا

واپسین مصاحبه تنسی ویلیامز پیش از مرگش، قرار است در فستیوال ادبیات لوئیزیانا دانمارک که شنبه آینده (6 آبان‌ماه) آغاز به کار می‌کند، به نمایش درآید. ویلیامز جزء مهم‌ترین نمایشنامه‌نویس معاصر جهان به حساب می‌آید و «گربه‌ای روی شیروانی داغ» و «اتوبوسی به نام هوس» مشهورترین آثار اوست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اَدووکیت، مسئولین فستیوال ادبیات لوئیزیانا نمی‌توانند تنسی ویلیامز، نمایش‌‌نامه‌نویس فقید آمریکایی را به نمایشگاه دعوت کنند اما قصد دارند در این فستیوال، که در واقع جشن تجلیل از کتاب، نویسندگان و سوادآموزی است، آخرین مصاحبه تصویری این نمایشنامه‌نویس را به دید عموم بگذارند.
 
سنت هر ساله این فستیوال انجام مصاحبه با نویسنده‌هاست. تنسی ویلیامز سال‌ها پیش از دنیا رفته است و نمی‌توان او را به به این رخداد فرهنگی دعوت کرد، اما دیدن آخرین مصاحبه تصویری وی برای بازدیدکنندگان خالی از لطف نخواهد بود. این تصمیم در پی سالگرد هفتادمین سال انتشار کتاب «اتوبوسی به نام هوس» نوشته تنسی ویلیامز گرفته شد. بنابراین، در میان برنامه‌های متنوع این فستیوال که روز شنبه هفته آینده شروع می‌شود مصاحبه تلویزیونی اریک پائولسن، گوینده کهنه‌کار اخبار شبکه نیواورلئانز با نمایش‌‌نامه‌نویس فقید آمریکایی نیز پخش خواهد شد.
 
پائولسن در سال 1981 و دو سال پیش از مرگ ویلیامز با او مصاحبه کرد. پائولسن می‌گوید: «بسیار جوان بودم اما ویلیامز من را دوست داشت. ارتباط خوبی با هم برقرار کردیم. خیلی بی‌تجربه بودم و اصلاً نمی‌فهمیدم مهم‌ترین نمایشنامه‌نویس زنده آمریکایی روبه‌روی من نشسته است. گفت‌وگوی ساده‌ای که ویلیامز در آن درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد.
از او پرسیدم فکر می‌کند توانایی خلق آثار دیگری چون «اتوبوسی به نام هوس» و «گربه‌ای روی شیروانی داغ» را دارد و او گفت که دیگر دوره جوانی‌اش به پایان رسیده است و دیگر نمی‌تواند چنین آثاری خلق کند. اما به نظر من او هنوز پر از ایده‌های ناب و جذاب بود. فقط فکر می‌کرد ایده‌هایش دیگر مانند گذشته مورد قبول جامعه قرار نمی‌گیرد.»
 
تنسی ویلیامز در سال 1911 در «می‌سی‌سی‌پی» به دنیا آمد و از دهه چهل میلادی با نگارش چندین نمایشنامه از جمله «گربه‌ای روی شیروانی داغ»، «اتوبوسی به نام هوس»، «باغ‌وحش شیشه‌ای»، «خال گل سرخ»، «خالکوبی رز»، و «تابستان و دود» بسیار معروف و محبوب شد. دو نمایشنامه «اتوبوسی به نام هوس» و «گربه‌ای روی شیروانی داغ» دو بار جایزه پولیتزر را برای نویسنده به ارمغان اوردند.
 
تخصص ویلیامز البته تنها در نمایشنامه‌نویسی نبود و چندین داستان کوتاه و رمان نیز نوشته است. فیلم‌نامه‌نویسی دیگر تخصص برجسته ویلیامز بود که سبب شد او با کارگردانان معروفی چون الیا کازان و ریچارد بروکز کار کند. «اتوبوسی به نام هوس» به نسخه سینمایی با بازی مارلون براندو و ویوین لی تبدیل شد و در «گربه‌ای روی شیروانی داغ» الیزابت تیلور و پل نیومن نقش‌آفرینی کردند.

البته بهرام توکلی، کارگردان ایرانی نیز در سال 1390 اقتباس آزادی از نمایش «باغ‌وحش شیشه‌ای» انجام داد و فیلم «اینجا بدون من» را بازی فاطمه معتمدآریا، صابر ابر، نگار جواهریان و پارسا پیروزفر ساخت که مورد استقبال منتقدین و بینندگان ایرانی قرار گرفت.
 
جسد تنسی ویلیامز در 25 فوریه سال 1983 در نیویورک و در خانه‌اش پیدا شد. بسیاری نیز معتقدند او خودخواسته به زندگی‌اش پایان داده است. تأثیر او در دنیای ادبیات همچنان پایدار است و هنوز مراسم مختلفی برای بزرگداشت یاد و خاطره او در آمریکا برگزار می‌شود.
 
فستیوال کتاب لوئیزیانا روز شنبه 28 اکتبر آغاز به کار خواهد کرد و به رسم هر ساله چندین مصاحبه با نویسندگان معروف امریکایی در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد. مصاحبه تنسی ویلیامز در اولین روز فستیوال ادبیات لوئیزیانا پخش خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها