جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
مرحله دوم داوری جایزه احمد محمود به زودی آغاز می شود/فقط به دنبال ایراد گرفتن از این‌گونه جریان‌ها نباشیم!

کامران محمدی گفت: بابک اعطا پسر مرحوم احمد محمود ضمن اعلام موافقت خود با برگزاری جایزه ادبی «احمد محمود» ابراز خوشحالی کرد که یک جایزه ادبی با نام این نویسنده بزرگ آغاز به کار کرده است.

کامران محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اولین دوره جایزه ادبی «احمد محمود» گفت: در مرحله اول یک هیأت انتخاب سه نفره فهرستی از رمان‌ها و مجموعه‌داستان‌های حائز شرایط را در قالب بیش از 200 رمان و 100 مجموعه داستان برای رأی‌گیری به 50 نفر از نویسندگان، منتقدان و روزنامه‌نگاران سپردند.

دبیر نخستین دوره جایزه ادبی «احمد محمود» اضافه کرد: مراحل رأی‌گیری این کتاب‌ها حداکثر تا دو هفته آینده پایان می‌یابد و 10 رمان و 10 مجموعه داستان برتر طبق زمان‌بندی تعیین شده تا پایان مهرماه سال جاری اعلام خواهند شد. بعد از آن، کار داوری این 20 کتاب آغاز می‌شود و اواخر پاییز، پنج رمان و پنج مجموعه داستان، به عنوان نامزد نهایی جایزه معرفی می‌شوند.

 نویسنده مجموعه‌داستان «رولت روسی» درباره استفاده از عنوان «احمد محمود» برای این جایزه ادبی گفت: من با بابک اعطا پسر مرحوم احمد محمود درباره استفاده از نام این نویسنده صحبت کردم. وی ضمن اعلام موافقت خود ابراز خوشحالی کرد که یک جایزه ادبی با نام این نویسنده بزرگ آغاز به کار کرده است.

محمدی همچنین درباره ارتباط نام‌گذاری این جایزه ادبی با سیاست‌های انتخاب آثار بیان کرد: به اعتقاد من اگر اثری بیش از حد به فضای کاری یک نویسنده خاص نزدیک شود نوآوری و خلاقیت خود را از دست می‌دهد. این جایزه نزدیک بودن به فضای داستان‌های احمد محمود را به عنوان اولویت داوری در نظر نمی‌گیرد، ولی ویژگی دیگر آثار این نویسنده که ارتباط عمیق با طیف گسترده‌ای از مخاطبان بوده و هست، می‌تواند سرمشق خوبی برای انتخاب آثار در این جایزه باشد.

نویسنده رمان «بگذارید میترا بخوابد» یکی از عوامل انتخاب آثار در این جایزه را دور بودن از افراط در فرم‌گرایی،‌ نثر مبهم و سخت‌خوانی دانست و تأکید کرد: یکی از اهداف جایزه ادبی «احمد محمود» آشتی دادن مخاطب ایران با ادبیات داخلی است.تجربه نشان داده که در صورت استمرار این‌گونه جوایز ادبی از آثار نویسندگان ایرانی استقبال بیشتری شده و به تبع آن، فروش کتاب‌های داستانی فارسی بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این موضوع که برای امسال یک فرد علاقه‌مند به ادبیات هزینه‌های تهیه جوایز را بر عهده گرفته نیز گفت: اگر این جایزه ادبی پشتیبان مالی دائمی داشته باشد می‌توانیم اهداف بلندمدت تعریف کرده و کیفیت آن را بالا ببریم.

نویسنده رمان «آنجا که برف‌ها آب نمی‌شوند» با اشاره به عدم تخصیص بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی تصریح کرد: اگر قسمت ناچیزی از بودجه فعالیت فرهنگی شرکت‌های خصوصی بزرگ و کارخانه‌ها به جای فعالیت‌های ورزشی مثل تشکیل تیم فوتبال، بسکتبال و کشتی برای کمک به این‌گونه حرکات ادبی مصرف شود، می‌توان جوایز ادبی را به شکل دائم و با کیفیت بالا برگزار کرد.

محمدی در پایان اظهار امیدواری کرد: اگر دوستان اهل ادبیات بیشتر از گذشته به برگزاری جوایز نوپای ادبی با دید مثبت نگاه کنند و فقط دنبال ایراد گرفتن از این‌گونه جریان‌ها نباشند، امیدواریم با کمک انتقادات سازنده دوستان بتوانیم اشکالات کار را برطرف کرده و در دوره‌های بعدی، قوی‌تر و حر‌فه‌ای‌تر ظاهر شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها