سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
بازخوانی اولین رمان دفاع ‌مقدس در برنامه رادیویی «کتاب شب»

برنامه «کتاب شب» رادیو تهران در آستانه هفته دفاع مقدس، طی هفت شب با روایت رمان «نخل‌های بی سر» اثر قاسمعلی فراست به استقبال این هفته می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «نخل‌های بی سر»، اولین رمان جنگ محسوب می‌شود که این رمان را محمدباقر رضایی تنظیم رادیویی کرده است و بهروز رضوی آن را از 25 شهریور تا جمعه 31 شهریور برای مخاطبان روایت می‌کند. برنامه کتاب شب به تهیه‌کنندگی رضا قربانی، تولید گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است که هر شب ساعت 23:30 پخش می‌شود.
 
رمان معروف «نخل‌های بی‌سر» كه به مقاومت مردم خرمشهر، ایثارها، رشادت‌های بچه‌ها مظلوم این شهر و سختی‌ها و مرارت‌های مهاجران جنگ تحمیلی می‌پردازد از داستان‌های موفق قاسمعلی فراست است و شاید بتوان آن را اولین رمان با ویژگی‌های خاص ادبیات دفاع مقدس دانست. اين رمان داستان دلاورانی است كه در فتح خرمشهر جان باختند.
 
داستان با شروع جنگ، آغاز می‌شود. خانواده ناصر در تب و تاب ماندن و یا رفتن سرگردانند. پدر و مادر او، گمان نمی‌کنند جنگ به این راحتی آشیانه آن‌ها را مورد تهاجم قرار دهد. ناصر، حسین و شهناز پدر و مادر را ترغیب به رفتن می‌کنند و خود می‌مانند تا از شهر و آرمان‌هایشان دفاع کنند. شهناز شهید می‌شود. او اولین شهید خانواده است که بر سر آرمان‌هایش جان می‌دهد. شهادت او، برادرانش را در دفاع از شهر و ارزش‌هایشان راسخ‌تر می‌کند...

«نخل‌هاي بي سر» به عنوان اولين داستان بلند جنگ با ديد مثبت به جنگ بيان مي‌شود. نخل‌هاي بي سر مبتني بر ماجراهاي واقعي است كه براي خانواده «حاجي شاه» رخ داده است. اين كتاب اولين بار در بهار 1363، به چاپ رسيده و زاويه ديد آن بين داناي‌كل مطلق و داناي‌كل محدود در نوسان است.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «چند روز است که مادر گوش به زنگ تلفن دارد و از آن صدای ناصر را می‌جوید. ناصر آن روز که تلفن کرد گفت تا آخر اردیبهشت تلفن خواهد کرد اما امروز سوم خرداد است. گرم مشغول قرآن خواندن می‌شود که ناگهان تلفن فریاد می‌کشد و گوشی را برمی‌دارد: سلام علیکم! صدا به گوش زن آشناست صدای صالح است. سلام بفرمائید. بتول خانم خبر خوش، تبریک، چیه صالح؟ خرمشهر آزاد شده و خنده از کنار لب زن کنار نمی‌رود. حالا اگه ناصرم شهید بشه غمی ندارم. سکوت صالح خیال مادر را راحت می‌کند ... پس ناصرم شهید شد.»    
 
قاسمعلی فراست، متولد سال 1338، گلپایگان است. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات دراماتیک از دانشگاه تهران است و از سال 1357 شروع به نویسندگی کرده است. فراست از نویسندگان پرکاری است که در زمینه‌های مختلف نویسندگی از گزارشگری تا رمان‌نویسی و کارهای تحقیقی در عرصه ادبیات دفاع مقدس، آثار ارزشمندی به‌وجود آورده است. اولین اثر او با نام «زیارت» و «خانه جدید» در سال‌های شصت و شصت و یك منتشر شد. وي رمانی به نام «آوازهای ممنوع» نيز نگاشته است كه به پیشنهاد دو تن از کارگردانان سینمای ایران آن را به فیلمنامه تبدیل کرد.
 
از جمله آثار قاسمعلي فراست به موارد زير مي‌توان اشاره كرد: رمان «نخل‌های بی‌سر»، کتاب « خاطرات رزمندگان»، مجموعه داستان «زبان عاشقی»، «افطار»، كتابشناسي داستان‌هاي بیست ساله انقلاب (امام، انقلاب، دفاع مقدس)، كتابشناسي داستان‌هاي روستايي، «گلاب خانم»، رمان «نیاز»، مجموعه  داستان «هركس گمشده‌اي دارد»، «زیارت» و «خانه جدید».                                                                             

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها