یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
۸ عنوان کتاب مهندسی کشاورزی، عمران و شیمی داوری می‌شوند

هیات داوران بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی در سه شاخه مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، مهندسی شیمی و عمران هشت کتاب را ارزیابی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) داوران بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی در شاخه مهندسی کشاروزی و منابع طبیعی چهار عنوان کتاب «فیزیک ماسه بادی و گرد و غبار»، «تغذیه برگی اصول علمی و عملیات مزرعه‌ای»، «آمایش محیط زیستی» و «محافظ‌های گیاهی و تنش‌های غیرزیستی» و در شاخه مهندسی عمران سه کتاب «تحلیل اجزاء محدود و بهینه‌سازی مدل:  با استفاده از ABAQUS and MATLAB»، «سازه‌های تیری تئوری‌های کلاسیک و پیشرفته»، و «مهارهای مکانیکی خاک از طراحی تا اجرا»، همچنین در رشته مهندسی شیمی کتاب «مقدمه‌ای بر علم خوردگی» را بررسی می‌کنند.       
 
«فیزیک ماسه بادی و گرد و غبار»
کتاب «فیزیک ماسه بادی و گرد و غبار» نوشته مشترک جاسپر اف کک،‌ اریک جی آر پارتلی، تموسی آی میخانیلز و دیانا بونوگرام با ترجمه محمدرضا اختصاصی و علی‌محمد قائمی‌نیا به همت انتشارات دانشگاه یزد منتشر شده است.

انتشار و حمل ذرات گرد و غبار و رسوب‌گذاری آن‌ها توسط باد، فرآیندهای بادی نامیده می‌شود که برگرفته از الهه یونانی حافظ و نگهدارنده بادها «ائولوس» است. فرآیندهای بادی در هرجا که منبعی از مواد ریزدانه و بادهای جوی با شدت کافی برای جابجایی آن‌ها وجود داشته باشد، رخ می‌دهند. بر روی کره زمین، این فرآیند عمدتاً در بیابان‌ها، سواحل و در دیگر مناطق با پوشش گیاهی اندک، مانند بستر خشک دریاچه‌ها جریان دارد.

کتاب «فیزیک ماسه بادی و گرد و غبار» را انتشارات دانشگاه یزد در 246 صفحه و به بهای 16 هزار تومان منتشر کرده است.


 
تغذیه برگی اصول علمی و عملیات مزرعه‌ای
کتاب «تغذیه برگی اصول علمی و عملیات مزرعه‌ای» را ویکتوریا فرناندز تالیف و به قلم بابک متشرع‌زاده و سیدمجید موسوی و جمال شیخی ترجمه شده است. انتشارات دانشگاه تهران این کتاب را به بازار نشر مهندسی کشاورزی عرضه کرده است.  

مباحث این کتاب شامل مبانی نظری و فيزيولوژی جذب برگی و تجربه‌های حاصل در اين زمينه است؛ با توجه به اهميت روزافزون تغذيه گياه و ضرورت تقويت جايگاه تغذيه برگی در ايران که دارای اقليم خشک و نيمه‌خشک و از سوی ديگر دارای خاک‌های عموما با پي.اچ قليايی است، اين فناوری و روش کاربرد کودها، می‌تواند نقش مهمی در افزايش عملکرد، ارتقا خصوصيات کيفی محصولات زراعی، باغی، گلخانه‌ای و حفظ فضای سبز داشته و در راستای افزايش سطح سلامت مصرف‌کنندگان، با کمک به غني‌سازی محصولات، گامی برای عمومی کردن امنيت غذايی در جامعه و حفظ محيط زيست به شمار می‌‌رود.

کتاب «تغذیه برگی اصول علمی و عملیات مزرعه‌ای» با شمارگان 500 نسخه در 168 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران با بازار نشر  تخصصی علوم کشاورزی عرضه شده است.


 
«آمایش محیط زیستی سرزمین»
کتاب «آمایش محیط زیستی سرزمین» به قلم جاسپراف کک با ترجمه مشترک محمدرضا اختصاصی و علی‌محمد قائمی‌نیا به همت انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.     

این کتاب به منظور بررسی چگونگی پيشگيری يا حفاظت از منابع طبيعی براي استفاده جاری و آينده و به حداقل رساندن تهديدات محيط زيستی برای ايمنی و سلامت انسان به رشته تحرير در‌آمده است. توجه به محيط زيست به‌طور فزآينده‌ای در مرکز برنامه‌ريزی و سياست‌گذاری دولت‌ها در نظر گرفته می‌‌شود. اين امر به دليل نگراني‌های رو به رشد به محيط زيست در اثر فعاليت‌های بشری است.

کتاب «آمایش محیط زیستی سرزمین» با شمارگان 500 نسخه در 322 صفحه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.


 
«محافظ‌های گیاهی و تنش‌های غیرزیستی»
کتاب «محافظ‌های گیاهی و تنش‌های غیرزیستی» که به قلم هاشم هادی و رئوف سید شریفی به رشته تحریر در‌آمده و از سوی دانشگاه ارومیه منتشر شده است.
 
اين کتاب با اتکا به منابع علمی جديد و تحقيقات گوناگون تدوین شده تا به تاثير محافظ‌های گياهی و نقش تعديل‌کننده‌ اين ترکيبات در حضور تنش‌های غيرزيستی پرداخته شود؛ بنابراين کتاب «محافظ‌های گیاهی و تنش‌های غیرزیستی» می‌‌تواند در پوشش دادن بخشی از سرفصل دروس مختلفی مانند زراعت در شرايط تنش‌های محيطی، اثر تنش‌های محيطی بر رشد گياهان، فيزيولوژی گياهان در شرايط تنش و فيزيولوژی تنش‌ها در گياهان زراعي برای دانشجويان کارشناسي، کارشناسی‌ارشد و دکتری رشته‌های مختلف کشاورزی (به خصوص زراعت) و نيز به‌عنوان مجموعه‌ای مفيد برای محققان و پژوهشگران کشاورزی مورد استفاده قرار گيرد.

انتشارات دانشگاه ازومیه کتاب «محافظ‌های گیاهی و تنش‌های غیرزیستی» را در 250 صفحه، به بهای 16 هزار تومان منتشر کرده است.


 
«تحلیل اجزاء محدود و بهینه سازی مدل»
کتاب «تحلیل اجزاء محدود و بهینه سازی مدل: با استفاده از ABAQUS and MATLAB» به قلم مجید عظیمی، آرش رستمی و سیدسجاد میرجوادی تالیف و به همت انتشارات سیمای دانش منتشر شده است.

موضوع اصلی این کتاب به روش المان‌های محدود و نرم‌افزار اختصاص دارد.

کتاب «تحلیل اجزاء محدود و بهینه‌سازی مدل: با استفاده از ABAQUS and MATLAB» را انتشارات سیمای دانش با شمارگان یک‌هزار نسخه در 528 صفحه، به بهای 38 هزار تومان منتشر کرده است.


 
«سازه‌های تیری، تئوری‌های کلاسیک و پیشرفته»
این کتاب درباره سازه‌های تیری نظریه‌ها و تئوری پیرامون این موضوع است. «معادلات اصلی اجسام تغییرشکل‌پذیر پیوسته»، «نظریه اویلر- برنولی و تیموشنکو»، «نظریه بهبود یافته تیر با کشش درون صفحه: نمونه موردی انبساط خطی کامل»، «مدل‌های EBBT، TBH و CLEC به صورتی منسجم و متحدالشکل»، «رمولاسیون یکپارچه کاررا و نظریه‌های پالوده شده مربوط به تیر»، «نظریه‌های تیر سهموی، مکعب، چارکی و مرتبه N»، «مدل‌های المان محدود تیری مبتنی بر فرمولاسیون یکپارچه کاررا» از‌ جمله مباحث این کتاب است.  

کتاب «سازه‌های تیری، تئوری‌های کلاسیک و پیشرفته» با شمارگان 500 نسخه در 226 صفحه، به بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات علم عمران منتشر شده است.

 

«مهارهای مکانیکی خاک از طراحی تا اجرا»
کتاب «مهارهای مکانیکی خاک از طراحی تا اجرا» به قلم محمدعماد محمودی مهریزی و متین جلالی‌مقدم تدوین و از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر منتشر شده است.
   
این کتاب حاصل تلاش سه ساله نویسندگان است که تحقیقات خود را در رابطه با مهارهای مکانیکی در دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری نهایی کرده‌اند و در پی گسترش آن نیز هستند؛ در تألیف این کتاب تلاش شده که از جدیدترین و کامل‌ترین منابع استفاده و همچنین منبع همه موارد تشریح شده مطرح شود تا این امکان برای مخاطبان فراهم شود که در صورت نیاز به مطالعه بیشتر به منابع اصلی رجوع کنند. کتاب در هفت فصل تدوین شده است.

«معرفی و تقسیم‌بندی انواع مهارها و کاربردهای آن‌ها»، «مهار مارپیچ و ویژگی‌های آن»، «انواع مهارهای صفحه‌ای و روش‌های اجرای آن» و «روش‌های طراحی مهارهای صفحه‌ای افقی و قائم»، «انواع آزمایش‌های انجام شده روی‌ مهارها و روش پس‌کشیدگی مهار» در این کتاب بررسی شده است.  

کتاب «مهارهای مکانیکی خاک از طراحی تا اجرا» را انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر‌کبیر در 345 صفحه به بهای 21 هزار تومان منتشر کرده است.  

 
 
«مقدمه‌ای بر علم خوردگی»
کتاب «مقدمه‌ای بر علم خوردگی» نوشته ای.‌مک کافرتی و قلم مسعود عطاپور، علیرضا صنعتی و داود پرورش‌فر به فارسی برگردان شده و از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شده است.  
 
در این کتاب به جنبه‌های اجتماعی خوردگی، تعریف خوردگی، ترمودینامیک خوردگی، دیاگرام‌های پوربه، سینتیک خوردگی، نفوذ و پلاریزه کردن و مباحث جامعی در رابطه با انواع خوردگی و مهندسی سطح و پوشش پرداخته شده است. خوردگی یک واکنش شیمیایی و یا الکتروشیمیایی مخرب بین سطح فلز و محیط اطراف آن است.

با توجه به اینکه از لحاظ ترمودینامیکی مواد اکسید شده نسبت به مواد در حالت معمولی در سطح پایین‌تری از انرژی قرار دارند، بنابراین تمایل رسیدن به سطح انرژی پایین‌تر سبب اکسید‌(خورده) شدن فلز می‌شود.

کتاب «مقدمه‌ای بر علم خوردگی» را انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان در 450 صفحه و به ‌بهای 30 هزار تومان منتشر کرده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها