یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
ویرایش تازه کتاب «چیدمان نما» رسید

کتاب «چیدمان نما» نوشته جرمی وینیِرد با طرح‌ خوزه کروز و ترجمه محمد ارژنگ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «چیدمان نما» ترجمه‌شده از ویرایش دوم کتاب، چاپ 2015 نوشته جرمی وینیِرد با طرح‌ خوزه کروز و ترجمه محمد ارژنگ منتشر شد.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:‌ «شروع نگارش این کتاب، از اواخر دهه‌ی نود [میلادی] آغاز شد. من توانایی مالی رفتن به مدارس سینمایی را نداشتم و تنها گزینه‌ام این بود که خودم یاد بگیرم کارکرد فیلم‌ها چگونه است. شما چطور این کار را می‌کنید، خب می‌نشینید و صدها فیلم تماشا می‌کنید و یادداشت برمی‌دارید. من هم شروع کردم با بازبینی مجدد تمام صحنه‌ای که پیش از این تماشا کرده بودم و از آن‌ها به‌عنوان فیلم‌ها تکرار می‌شوند. فیلمسازان بر مجموعه‌ای از «شیوه‌های تثبیت‌شده سینمایی» برای بیان مفاهیم و احساسات خاص به بیننده تکیه می‌کنند. اگر این تمهیدات را بتوان دسته‌بندی کرد، به آنانی که برای نخستین بار می‌خواهند وارد عرصه‌ی فیلم‌سازی شوند، کمک خواهد کرد.»

در این کتاب به هر تمهید سینایی، اسمی منحصر داده شده که توصیف و چکیده‌ای است از هدف آن تمهید. اسم هر یک از تمهیدات اختیاری‌اند. شما می‌توانید هرطور که دوست دارید بنامیدشان. مزیت نام‌گذاری، این است که این امکان را در اختیار شما می‌گذارد تا تمهیدات به کار رفته شده در یک فیلم را از هم تفکیک کنید. این مهارت‌، توانایی شما را در یادگیری فعالانه از فیلم به‌شدت بالا می‌برد، به جای آنکه فقط به شکلی غیرفعالانه از آن لذت ببرید. من چند فیلم مثالی، همچنین استوری‌بُردی را هم برای بسیاری از این تمهیدات آورده‌ام. اگر تمهید خاصی توجه شما را جلب کرد، چرا یکی از فیلم‌های مثال‌زده شده را تماشا نکنید؟

فیلمسازی چیزی بیشتر از یک مهارت فنی است. فیلمسازی یعنی برقراری ارتباط با بازیگران و عوامل، رهبری کردن و پی‌گرفتن نگرش مدنظرتان. دانش فنی به‌تنهایی نمی‌تواند تضمین‌ کند شما فیلمساز بزرگی شوید، اما می‌تواند به شما کمک کند تا با زبان سینما فصیح‌تر صحبت کنید.
 
تمهیدات ابتدایی

مولف در بخش دیگری از کتاب می‌نویسد: «من دست به نگارش این کتاب زدم، چون می‌خواستم به ورای عناصر بنیادین سینمایی‌ای دست یابم که اکثر کتاب‌های سینمایی‌ بیان می‌کنند؛ عناصر اولیه‌ی چون پن، تیلت و تراولینگ. یکی از بهترین راه‌ها برای آموختن این عناصر، دیدن هر چه بیشتر فیلم است تا می‌توانید. متأسفانه، اغلب افراد چنین زمانی را ندارند. این کتاب با گردآوری رایج‌ترین و واضح‌ترین نمونه‌های برگرفته از صدها فیلم، این روند را ساده کرده است؛ اما ضرر ندارد پیش از آنکه سطح پیش‌رفته‌تری از تمهیدات سینمایی را بیان کنم، یک‌بار دیگر نکات پایه‌ای را مرور کنیم.

من برای کمک به تصور هر تمهید، تلاش کرده‌ام روشی را ارائه کنم، راهی برای تجسم آنچه آن تمهید در واقع به چشم می‌آید. تجسم‌کردن به شما اجاره می‌دهد تا به جهان پیرامونتان به روشی جدید و سینمایی نگاه بیندازید. این دیدگاه جدید، مشابه آن چیزی است که هنرمندان می‌بینند، آن زمان که شروع به بازشناسی خطوط و رنگ‌های دنیای پیرامونشان می‌کنند، به شکلی که این توانایی را می‌یابند تا بازنمایی‌ای تجریدی از واقعیت را خلق کنند.»
 
نکته‌ای درباره‌ی هنر فیلمسازی
صنعت سینمای آمریکا، به هیچ‌وجه به خاطر توجهش بر روی وجه هنری فیلمسازی شهرت ندارد. این صنعت یک ماشین پول‌سازی است که اغلب در آن تمایلات فیلمسازان خاص برای گسترش مرزهای سینما با استفاده از ایده‌های نو و درخشان، فدای ماهیت بی‌روح و صلب پول می‌شود. اگر شما تصمیم به تأمین مالی فیلم خودتان بگیرید، ممکن است تنها فرصت مفید برای نمایش مهارت‌هایتان به‌عنوان یک فیلمساز را به دست آورید، پس آماده شوید. 

کتاب «چیدمان نما» ترجمه‌شده از ویرایش دوم کتاب، چاپ 2015 نوشته جرمی وینیِرد با طرح‌ خوزه کروز و ترجمه محمد ارژنگ با شمارگان هزار و 100 نسخه در 179 صفحه به بهای 29 هزار تومان از سوی انتشارات چتر فیروزه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها