سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
نگرش‌هایی به اسلام در مطالعات ادیان

کتاب «نگرش‌هایی به اسلام در مطالعات ادیان» بحث‌های دقیقی از 12 اسلام‌شناس مشهورِ آشنا با حوزه مطالعات ادیان را با موضوعاتی همچون اسلام، حج و دیگر مناسک اسلامی و پیامبر (ص) روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نگرش‌هایی به اسلام در مطالعات ادیان» هفتمین شماره از مجموعه «مطالعات قرآن و حدیث» و از نخستین تلاش‌ها در محافل غربی در راستای تأمل درباره نوع نگرش به اسلام در پژوهش‌های جدید است. این اثر حاصل قلم مشترک چارلز آدامز، اندرو ریپین، فضل‌الرحمان، مریلین والدمن و جمعی دیگر از اسلام‌شناسان است که ویراستاری آن نیز برعهده ریچارد مارتین بوده است.
 
مجموعه «مطالعات قرآن و حدیث» با رویکردی آکادمیک و مطابق با معیارهای پژوهشی امروز به دنبال عرضه تصویری واقعی از پیش‌فرض‌ها، مسئله‌ها، روش‌ها و دیدگاه‌های جدید در مطالعات قرآن و حدیث و نمایاندن رهیافت‌ها و چشم‌اندازهای نوین مطالعات اسلامی به پژوهشگران و علاقه‌مندان شاخه‌های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی است.
 
«اسلام و مطالعات ادیان» نوشته ریچارد مارتین، «قرآن کلام شفاهی: مشارکتی اسلامی در فهم متن مقدس» به قلم ویلیام گراهام، «محمد در تلقی عامه: مدل‌ها در تفسیر پارادایمی اسلامی» اثر اِرل واوا، «مناسک اسلامی: منظرها و نظریه‌ها» به قلم فردریک دِنی، «حج و تاریخ ادیان: رهیافت‌های نظری به حج» نوشته ویلیام راف، «ذهن بدوی/ ذهن مدرن: نگرش‌هایی جدید به مسئله‌ای قدیمی در اسلام» اثر مریلین والدمن، «رهیافت‌هایی به مطالعه گروش به اسلام در هند» به قلم ریچارد ایتن، «هرمنوتیک هانری کربن» تالیف چارلز آدامز، «تحلیل ادبی قرآن، تفسیر و سیره: روش‌های جان ونزبرو» نوشته اندرو ریپین، «تاویل روایت‌های قرآنی و غیرقرآنی در تفکر اسماعیلی» اثر عظیم نانجی، «تفسیرهای بیگانگان از اسلام: منظر یک مسلمان» نوشته محمد عبدالرؤوف و «نگرش‌هایی به اسلام در مطالعات ادیان: مقاله مروری» به قلم فضل‌الرحمان، 12 مقاله‌ای هستند که به‌صورت موضوعی در پنج بخش تنظیم شده‌اند.
 
در هفتمین مقاله مندرج در این کتاب با عنوان «ذهن بدوی/ ذهن مدرن: نگرش‌هایی جدید به مسئله‌ای قدیمی در اسلام» نوشته مریلین والدمن می‌خوانیم: «گمان می‌کنم فهم همه انسان‌ها از سنت دینی خودشان و دیگران محدود است. به‌علاوه، میان فهم همه مشاهده‌گران بیرونی و درونی، تفاوت‌هایی کیفی متصورم و احتمال می‌دهم که در برخی از سطوح، فهم یا واکنش مشاهده‌گر بیرونی بتواند مقبول‌تر باشد. برای مثال، یک مسیحی کاتولیکِ پارسا را درنظر بگیرید: واکنش او به مراسم عشای ربانی که صدها یا هزاران بار در آن حضور داشته است از واکنش‌های یک مشاهده‌گرِ بیرونی حساس و نکته‌بین به نیروی نهفته در این مراسم بسیار عادی‌تر است. یا یک یهودی راست‌کیش را تصور کنید که در خانواده‌ای به‌شدت شریعتمدار تربیت شده است؛ مسلما او بهتر و بیشتر از یک جوان مسلمان سکولار قادر است با اسلام شریعت‌اندیش همدلی داشته باشد. فهم در انحصار هیچ‌کسی نیست و هیچ‌کس حتی فردی که از بیرون به مسائل می‌نگرد، نمی‌تواند ادعا کند فهمی در اختیار دارد که نمی‌توان آن‌را عمق بخشید و بسط داد، حتی اگر صرفا به چیزی بیندیشد که به نظرش برای فرد درون آن سنت دینی عادی و پیش‌پاافتاده است.»
 
نخستین چاپ کتاب «نگرش‌هایی به اسلام در مطالعات ادیان» در 314 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 28 هزار تومان از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها