چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
شیراز کعبه دل مردم تاجیکستان است

نشست «مشترکات فرهنگی ایران و تاجیکستان» کتاب کتاب «سیری در عالم ایران شناسی» رونمایی شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب  ایران (ایبنا)، به نقل از ستاد امور رسانه و خبری سی‌‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ین نشست با همکاری انجمن دوستی ایران و تاجیکستان و با حضور مجتهد شبستری؛ رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، محمود تهرانی عضو هیات مدیره انجمن، سیدجعفر عثمان‌زاده نماینده مجلس و عضو حزب دموکرات تاجیکستان و فائزه جنیدی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس کمیته ادبی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان  برگزار شد.
 
  نماینده مجلس و عضو حزب دموکرات تاجیکستان در این نشست با بیان اینکه مردم تاجیکستان ایران را مانند برادر خود می‌‌دانند گفت: ایران در معرفی زبان و خط پارسی در دنیا پیشرفته عمل کرده است.
 
سیدجعفر عثمان‌زاده در ادامه اظهار کرد: خط یعنی داشتن اطلاعات، و اطلاعات در پیشرفت دولت‌ها موثر است. ما در تاجیکستان اعتقاد داریم می‌‌توانیم با خط پارسی پیشرفت کنیم.
 
وی تصریح کرد: مشارکت ما در این نمایشگاه اتفاق فرخنده‌ای بود چراکه اینجا قدرت طبع و نشر ایران را دیدیم. امیدوار هستیم در مناسبت‌های دیگر نیز ایران و تاجیکستان با یکدیگر مشارکت کنند و از ایران به خاطر نمایشگاه و نشست حاظر تشکر می‌‌کنم.
 
رسوم مشترک ایران و تاجیکستان
 
پس از سخنان نماینده مجلس تاجیکستان و عضو هیات مدیره انجمن دوستی و تاجیکستان با بیان اینکه یک دسته از باورها وجود دارد که میان ایران و تاجیکستان مشترک است، گفت: نوروز از دیگر رسوم مشترک میان مردم ایران و تاجیکستان است و تاجیکستان همچون ایران به این جشن سالانه توجه می‌‌شود همچنین رسم دیگری که میان ایران و تاجیکستان مشترک است خانه بَراران یا همان خانه تکانی پیش از نوروز است.
 
سیری در عالم ایران شناسی
 

در ادامه این نشست رئیس کمیته ادبی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با اشاره به کتاب «سیری در عالم ایران شناسی» اظهار کرد: میرزا ملا احمد نویسنده این کتاب از همان سنین جوانی در پژوهشگاه شرق شناسی فعالیت کرده است. و سال‌ها مسئول شعبه ایران شناسی بوده است. او بعدها به عنوان استاد دانشگاه فعال شد و حتی چند سالی نیز در دانشگاه اصفهان تدریس کرد.
 
فائزه جنیدی اضافه کرد: کتاب «سیری در عالم ایران شناسی» در واقع مجموعه ملاقات است و یک سیر به تمام معنا از تاریخ و رسوم ایران است. ایران دارای تمدنی عظیم و تاریخی غنی است و خواندن این کتاب برای علاقمندان ایران شناسی بسیار مفید فایده خواهد بود.
 
شیراز کعبه دل مردم تاجیکستان
 
پس از سخنان جنیدی رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با اشاره به اینکه این دو کشور در زمان سامانیان با هم یکی بوده‌اند و بسیار به هم نزدیک هستند بیان کرد: علی رغم تلاش روس‌ها در زمان حکومت شوروی برای از بین بردن علاقه‌های مشترک میان ایران و تاجیکستان، این علاقه‌ها حفظ شد و در حال حاضر حتی شعرای موردعلاقه این دو کشور یکسان هستند. تاجیکی‌ها می‌‌گویند کعبه دین ما در مکه و کعبه دل ما در شیراز است.
 
مجتهد شبستری ادامه داد: ایران و تاجیکستان در فاصله 25 سال پس از فروپاشی جماهیر شوروی ارتباطات مفصلی داشته‌اند و همواره هیات‌های مختلف از ایران به تاجیکستان و از تاجیکستان به ایران رفته‌اند. بسیاری به ارتباط ایران و تاجیکستان واکنش منفی دارند و همانگونه که آقای عثمان‌زاده گفتند مهم این است که ما وقعی به این واکنش‌ها ننهاده و ارتباط خود را ادامه دهیم.
 
وی در پایان با اشاره به لزوم مبادله بیشتر کتاب بین دو کشور تصریح کرد: بسیار مهم است که ایران در تاجیکستان بیشتر شناخته شود و تاجیکستان بر ایران بیشتر شناخته شود. حجم فعلی مبادله کتاب بین دو کشور کافی نیست و می‌‌بایست افزایش یابد.
 
شایان ذکر است در پایان این نشست « کتاب سیری بر عالم ایران شناسی» رونمایی شد.
 
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها