سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
مرکز تحقیقات مجلس نظام جامع‌نویسی قوانین را بررسی می‌کند

آیت‌الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقدامات این مرکز، بررسی نظام مطالعاتی و نظام جامع‌نویسی نسبت به قوانین است. زیرا برخی موضوعات حساس جامعه، در قوانین ما به صورت مستقل مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از چهار کتاب «پژوهش‌های فقهی در حوزه قانونگذاری»، «نظام حقوق سالمندان»، «بررسی فقهی، حقوقی و اقتصادی حمایت از تولید ملی» و «درآمدی بر قانونگذاری فرهنگی» مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه با سخنرانی آیت‌الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام علی عماد، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در حاشیه سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

آیت‌الله احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در کنار بررسی فقهی و حقوقی لوایح و طرح‌های مجلس و شکل بخشیدن به شورای اسلامی و فقه ناظر به قانون، به مطالعات دیگری نیز دست زده است. یکی از اقدامات این مرکز، بررسی نظام مطالعاتی و نظام جامع‌نویسی نسبت به قوانین است. زیرا برخی موضوعات حساس جامعه، در قوانین ما به صورت مستقل مورد توجه قرار نگرفته است بلکه به صورت جسته گریخته و پراکنده مواد قانونی به این موضوع تعلق پیدا کرده است.

وی ادامه داد: وقتی به قوانین کشورهای دیگر نگاه می‌کنیم، نبود قوانین منسجم درباره بعضی موضوعات جامعه را درمی‌یابیم و اگر توجه داشته باشیم خلاء در این زمینه به آن معناست که قانون ما به آن دسته از موضوعات حساس جامعه به صورت مستقل نپرداخته است. گاهی قانونگذار اصلا ورود نمی‌کند و گاهی به صورت ابتر وارد می‌شود که این ابتر بدتر است و یکی از کارهای مرکز توجه به موضوع جامع‌نویسی مانند برخی موضوعات حساس از جمله مالکیت فکری است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق سالمندان نیز از موارد دیگری است که قوانین آن نیز پراکنده و اندک بوده و از سوی دیگر با نگاه‌های فقهی آمیخته نیست. ما گام اول را برداشتیم، اگر مجلس این تلقی را قبول کند و بخشی از روند کاری را بداند، حاضر هستیم سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم.

آیت‌الله مبلغی بیان کرد: یکی از کتاب‌هایی که رونمایی می‌شود به دنبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید داخلی و ملی است، تلاش کردیم به این موضوع بپردازیم، زیرا راه دست‌یابی و استقلال اقتصادی از این حمایت می‌گذرد و این حمایت نقش بنیادین و اساسی در اقتصاد مقاومتی دارد و به دنبال فرمایشات همیشه موکد ایشان، مرکز تحقیقات دست به فعالیت‌های زده که یکی از این فعالیت‌ها در کتاب «بررسی فقهی، حقوقی و اقتصادی حمایت از تولید ملی» منعکس شده است.

ترسیم نقشه راه با هماهنگی سه دستگاه

حجت‌الاسلام علی عماد، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی امروز متشکل از سه نهاد شامل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، مرکز پژوهش‌ها و کتابخانه مجلس است که با هماهنگی هم می‌توانند فعالیت‌های جدی را دنبال کنند. مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای انجام پژوهش‌های بنیادی کلان و کاربردی تشکیل شد تا در عرصه قانونگذاری محلس را تامین کند و همچنین برای این که از ظرفیت عظیم اندیشمندان علوم اسلامی، انسانی و ظرفیت حوزه علمیه در امر پیشتیبانی فقهی، کلامی و اسلامی استفاده کند، شکل گرفت، ضمن اینکه مرکز تحقیقات پیشتیبان علمی قوه مقننه است.

وی افزود: ما اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که سال 96 با هماهنگی بیشتری سه دستگاه یک نقشه راه را ترسیم می‌کنند و خوشحال هستیم که مرکز تحقیقات کتابخانه مجلس را خانه خود قلمداد کرده و رونمایی را اینجا برگزار کرده است.

در پایان آیین رونمایی از نیکی ایوبی‌زاده، مدیر انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها