سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
روایتی دیگر از میرزا کوچک‌خان در نمایشگاه کتاب

کتاب «تاریخچه میرزا کوچک خان»، تألیف آیت‌الله سید محمد بحرالعلوم قزوینی در انتشارات نامک انتشارات منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تاریخچه میرزا کوچک خان»، تألیف آیت‌الله سید محمد بحرالعلوم قزوینی و به کوشش مهدی نورمحمدی توسط انتشارات نامک انتشارات منتشر شد.

کتاب تاریخچه میرزا کوچک خان نوشته‌ای است مختصر اما جدید و متفاوت درباره نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان جنگلی که به نثری ساده و روان، توسط سید محمد بحرالعلوم قزوینی، از فضلای قرن حاضر و درگذشته به سال 1332 خورشیدی به رشته تحریر درآمده است. وی نواده دختری حاج ملا صالح برغانی و خواهرزاده طاهره قره‌العین بوده است.

مولف با ذکر این نکته که از هنگام ورود میرزا کوچک خان به جنگل تا پایان کار او در انزلی، کسما و آبادی های اطراف انزلی حضور داشته، بر این اعتقاد است که این تاریخ را بدون دخالت دادن اغراض شخصی و بر اساس شنیده و مشاه‌هایش به رشته تحریر درآورده است.

به طوری که از مطالعه این تاریخچه برمی‌آید، مولف نظر مثبتی نسبت به میرزا کوچک‌خان نداشته که این دیدگاه در جای جای نوشته او منعکس شده است. بدیهی است با توجه به این که باب تحقیق و اظهار نظر همواره باز است، چاپ این یادداشت‌ها می تواند زمینه ساز تحقیقات بعدی توسط محققین و صاحب‌نظران درباره صحت نظرات مؤلف آن شده و زوایای پنهان این واقعۀ تاریخی را بیش از پیش روشن سازد.

یکی از نکته‌های مهم و در خور تامل  تاریخچه، اطلاعات مهمی درباره پدر، مادر و تبار میرزا کوچک خان به دست می‌دهد که  پیش‌تر اطلاعات واضح و روشنی به این تفصیل وجود نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها