پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
درباره مجموعه شعر «جزا» سروده محمدصابر  شریفی

محمد کرمانشاهی، شاعر و منتقد، یادداشتی درباره مجموعه شعر «جزا» سروده صابر شریفی در اختیار خبرگزاری کتاب ایران قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، متن یادداشت به شرح زیر است:
 
«جزا نام اولین مجموعه شعر آزاد محمدصابر شریفی است که به همت انتشارات فصل پنجم در اواخر زمستان نود و چهار به چاپ رسیده پیش از این کتاب محمد صابر شریفی را می‌شد از روی اخبار جشنواره‌ها شناخت که یکی‌یکی جایزه اول آن‌ها را به اسم خودش می‌زد. جشنواره شعر جوان سوره، جشنواره انقلاب و دیگر جشنواره‌هایی از این دست. سابقه حرفه‌ای هر شاعر را می‌توان از چاپ اولین کتابش در نظر گرفت چرا که با آثار آن شاعر مکتوب روبه‌رو هستیم و می‌توان به صورت مکتوب به آن‌ها نقد وارد کرد در این مقوله سعی کردیم از دریچه‌های متفاوتی به این مجموعه بنگرم چرا که به عنوان اولین مجموعه یک مولف به مراتب قابل دفاع است.
 
  1. 1. جنگ: بزرگ‌ترین کلیتی است که از روز درگیری هابیل و قابیل انسان گرفتار آن بوده و بارها و بارها جهان را در معرض خطر نابودی قرار داده و به انسان تا حد وافری ظلم روا داشته، حال از زمان خلق اولین افسانه تا امروز افراد زیادی دست به پرداختن به این کلیت زده‌اند و روایت‌ها از آن کرده‌اند اما با بررسی تحول این پرداخت می‌شود. دریافت که افراد کمی به تبعات غیرمستقیم جنگ پرداخته‌اند که خوشبختانه محمدصابر شریفی یکی از این معدود افراد است چرا که شریفی خود زیست مشترکی با جنگ داشته او در کرمانشاه زندگی می‌کند جایی که پس از گذشت بیست‌وهشت سال از پایان جنگ هنوز که هنوزه درگیر تبعات جنگ است؛ کما این‌که پارک‌های آن شهر به جای وسایل بازی لاشه هواپیما و نفربر در خود جای داده است. پس رسالت هنرمند متعهد به پیرامون خودش این است که به این معضلات و مشکلات بپردازد تا تسکین باشد بر درد های جامعه اطرافش.
 
  1. 2. مرگ؛ تنها کلیت ناشناس تمام اعصار است که هیچ‌کس از آن برنگشته آن‌قدر تاثیرگذار و معماگونه بوده که همه‌ی نسل بشر را درگیر خود کرده است، به طرزی که پای ثابت تمام ادبیات جهان از زمان اختراع ماشین چاپ و قبل از آن بوده است. مرگ این بزرگ‌ترین راز عالم؛ مگر می‌شود انسان دغدغه‌مند را درگیر خودش نکند؟ خوشبختانه مولف «جزا» در فرازهایی از خود دست به پرداختی بکر راجع به سوژه مرگ زده است. سراینده به نوبه‌ی خود می‌تواند برای هر طلبه‌ی ادبیاتی جالب و کلاس آموزشی باشد، برای آنها که جویای شعر هستند.
 
  1. 3. غیاب: این بزرگترین درد است که انسان از اول خلقتش با آن مواجه شده است. فرقی ندارد که در چه ژانری دست به قلم برده و نگاشته باشی. خواه‌ناخواه غیاب یکی از آن اوبژه‌هایی است که به سراغت می‌آید مولف «جزا» طوری به اوبژه غیاب را سوژه می‌کند که گویی جای همه ما زیسته است از راننده قطار گرفته تا یک دیابتی. از یک سیاه‌پوست گرفته تا یک آدم چراغ‌قوه به‌دست گویی جای تک‌تک این افراد زیسته است که این‌گونه دست به تصویرسازی‌هایی می‌زند که مخاطب را با خود همراه می‌کند.
 
  1. 4. روایت: اکثر مجموعه‌های شعری که امروزه با آن مواجه می‌شویم خالی از عنصر روایی هستند. به طوری مخاطب را با خود همراه نمی‎کنند و مخاطب بعد از خواندن دو یا چند شعر از آن‌ها خسته می‌شود و برای همیشه آن را کتاب را می‌بندد. اما مولف «جزا» گویی به‌خوبی به این امر واقف بوده است. آن‌طور که در تک‌تک آثار روایتی سالم و شاعرانه را پیاده می‌کند و به تعبیری نظر مخاطب خاص و عام را با خود روبه‌رو می‌کند.»
 
مجموعه شعر «جزا» سروده محمدصابر شریفی، در 64 صفحه، به بهای 7000 تومان توسط نشر فصل پنجم منتشر شده است. این اثر جزو نامزدهای جایزه شعر خبرنگاران بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها