چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
ضحی کاظمی از انتشار داستان تازه‌اش خبر داد

ضحی کاظمی گفت: داستان «کاج‌زدگی»، اثری در ژانر علمی تخیلی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضحی کاظمی نویسنده، مترجم و ستون‌نویس نشریات و مطبوعات به‌تازگی رمان «کاج‌زدگی» را منتشر کرده است.
 
کاظمی درباره سبک کتاب «کاج‌زدگی» گفت: همیشه ژانر علمی‌تخیلی ژانر مورد علاقه من بوده است. هم کتاب، هم فیلم و هم سریال. حتی موسیقی و نقاشی‌های نزدیک به این ژانر را خیلی دوست دارم. ژانرنویسی در ایران سابقه مشخصی ندارد. به نوعی برای من راه رفتن در تاریکی بود و البته بسیار لذت بخش. ژانر برای بیان مفاهیم پایه‌ای امکانات خوبی به نویسنده می‌دهد. دست نویسنده را برای خلاقیت و قصه‌گویی و در عین حال بیان مضامین عمیق باز می‌کند.
 
این نویسنده با بیان این‌که «داستان کاج‌زدگی هم علمی‌تخیلی است»، اظهار کرد: داستان‌های علمی‌تخیلی فضاهای مخصوص به خودشان را دارند، دنیای داستانی منحصر به فرد و مربوط به داستانی که روایت می‌شود. این رمان هم از این نظر استثنا نیست. در رمان به شهر قدیمی که در زمان داستان مخروبه‌ای رها شده است اشاره می‌شود و به شهر جدید که قرار بوده آرمان‌شهری زیبا و منظم باشد اما اتفاقات هولناک داستان از این شهر آغاز می‌شود.
 
این مترجم درباره فضای کتاب «کاج‌زدگی» گفت: کاج‌زدگی یک رمان علمی‌تخیلی است. می‌شود گفت تا حدی آخرالزمانی است. زمان وقوع داستان آینده‌ی دور نیست. خیلی هم نزدیک نیست. برای همین از لفظ آخرالزمانی با تردید استفاده می‌کنم. اما آخرالزمانی هست به این معنی که اتفاقی که در داستان می‌افتد که نوعی بیماری اپیدمی است دارد کل جمعیت جهان را از بین می‌برد.
 
او ادامه داد: این کتاب با دو زاویه دید سوم شخص محدود به شخصیت و اول شخص نوشته شده است. در فصل‌هایی که اول شخص روایت می‌شوند خواننده در اصل بخش‌هایی از زندگی‌‌نامه سه نفر را که هرکدام نماینده نسلی از جامعه خود هستند، می‌خواند و در فصل‌هایی که سوم شخص روایت می‌شود با قهرمان داستان در سفری برای یافتن راه نجات همراه می‌شود.
 
پشت جلد کتاب «کاج‌زدگی» نوشته شده است: «ضحی کاظمی نویسنده‌ی پُرکار و جوانِ روزگارِ ماست. او در سال‌های گذشته چند رمان منتشر کرده است. رمانِ کاج‌زدگی متفاوت‌ترین  تجربه‌ی نویسندگی اوست. رمانی در ژانر علمی ـ تخیلی با گرایشِ آخرالزمانی، ژانری که از محبوب‌ترین و بدیع‌ترین ژانرهای ادبی تاریخِ داستان‌نویسی جهان است. رمان درباره آدم‌های یک شهرِ مسخ‌شده است که انگار سایه‌ای نیرومند آن‌ها را تحت‌سیطره خود دارد. بیماری مرموزی حول‌وحوش‌شان می‌چرخد و حالا کسانی پیدا شده‌اند که می‌خواهند این وضعیت را تغییر دهند... اهمیت کارِ نویسنده در این نکته نهفته که او تلاش کرده روایتی ایرانی براساس قواعدِ مرسومِ این ژانر بنویسد، اتفاقی که به‌ندرت در ادبیاتِ ما سابقه داشته است. برای همین شاهدِ استفاده از پاره‌ای عناصر و اساطیرِ ایرانی در اثر هستیم که نویسنده از آن‌ها برای ساختنِ روایت خود استفاده کرده است. رمان مملو از ماجرا و اتفاق است و برای همین خواننده خود را جذب می‌کند. کاج‌زدگی را باید یک تجربه‌ی جسورانه دانست در راستای ژانرنویسی. امری که باعث می‌شود ضحی کاظمی ما را به دنیایی عجیب و مشکوک دعوت کند. دنیایی که درش خطر در کمین است.»
 
رمان «کاج زدگی» نوشته ضحی کاظمی، در 175 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 14000 تومان تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.
 
به گزارش ایبنا، ضحی کاظمی نویسنده و مترجم سال 61 به دنیا آمد. او در ادبیات انگلیسی کارشناس ارشد گرفته است.  اولین رمانش «آغاز فصل سرد» سال ۹۱ چاپ شد. «سفیر شهر آدم نباتی‌ها»،  «سال درخت»، «رویاهای شکننده: ترجمه اشعار گروه آناتما»، «سین شین»، «اینجا کسی مرده؟» و «کفش‌هاتو جفت کن» از کتاب‌های این نویسنده  است. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها