پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
نگاهی به بازار کتاب‌های فلسفی سال 95

بهار کتاب‌های فلسفی در فصل زمستان از راه رسید، به‌گونه‌ای که در دو ماه دی و بهمن، 879 عنوان کتاب منتشر شد و تعداد متعددی از این عناوین نیز به فهرست پرفروش‌های کتابفروشی‌ها راه یافت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سال 1395 برای کتاب‌های حوزه فلسفه داغ بود. عناوین بسیاری کتاب فلسفی در این سال منتشر شد که در اغلب ماه‌ها جزو عناوین پرفروش کتاب‌فروشی‌ها بود و توانست توجه کتاب‌دوستان را به خود جلب کند.

در پایان سال 95 با مراجعه به سایت خانه کتاب بر آن شدیم تا در قدم نخست نگاه کمی به عناوین منتشر شده داشته باشیم. براساس اطلاعات این سایت از یکم فروردین 1395 تا 10 اسفند‌‌ماه این سال، سه هزار و 463 کتاب در حوزه فلسفه منتشر شد، که هزار و 883 عنوان چاپ اول و یک هزار و 580 عنوان چاپ مجدد بود. از این میان هزار و 817 عنوان تالیف و هزار و 646 عنوان ترجمه بوده است و از این بین؛ دو هزار و 870 کتاب سهم ناشران پایتخت‌نشین و 683 اثر سهم ناشران شهرستانی. این آمار، به تفکیک ماه، در ادامه آمده است.
 
فروردین
در فروردین ‌ماه، ‌137 عنوان کتاب چاپ شد که 79 عنوان کتاب چاپ اولی و 58 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 77 کتاب تالیف و 60 عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان 125 عنوان و سهم ناشران شهرستانی 12 عنوان بوده است.
 
اردیبهشت
در اردیبهشت ‌ماه، ‌272 عنوان کتاب چاپ شد که 174 عنوان کتاب چاپ اولی و 98 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 143 کتاب تالیف و 129 عنوان ترجمه است که ناشران تهرانی 197 عنوان و ناشران شهرستانی 75 عنوان چاپ کرده‌اند.
 
خرداد
در خرداد، ‌263 عنوان کتاب چاپ شد که 148 عنوان چاپ اولی و 115 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 107 کتاب تالیف و 156 عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان 230 عنوان و سهم ناشران شهرستانی 33 عنوان بوده است.
 
تیر
در تیر‌ ماه، ‌250 عنوان کتاب چاپ شد که 146 عنوان چاپ اولی و 104 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 145 کتاب تالیف و 105 عنوان ترجمه است که 204 عنوان کتاب توسط ناشران تهرانی و 46 عنوان توسط ناشران شهرستانی به چاپ رسیده است.
 
مرداد
در مرداد‌ ماه، ‌301 عنوان کتاب چاپ شد که 177 عنوان چاپ اولی و 124 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 172 کتاب تالیف و 129 عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان 217 عنوان و سهم ناشران شهرستانی 84 عنوان بوده است.
 
شهریور

در شهریور‌ ماه، ‌332 عنوان کتاب چاپ شد که 168 عنوان چاپ اولی و 164 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 154کتاب تالیف و 178 عنوان ترجمه است که ناشران تهرانی 297 عنوان و ناشران شهرستانی 35 عنوان کتاب چاپ کردند.
 
مهر
در مهر‌ ماه، ‌265 عنوان کتاب چاپ شده که 153 عنوان چاپ اولی و112عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 150 کتاب تالیف و 115 عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان 201 عنوان و سهم ناشران شهرستانی 64 عنوان بوده است.
 


آبان
در آبان‌ ماه، ‌302 عنوان کتاب چاپ شد که 170 عنوان چاپ اولی و 132 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 140 کتاب تالیف و162 عنوان ترجمه است که  234 عنوان توسط ناشران تهرانی و68 عنوان توسط ناشران شهرستانی به چاپ رسیده است.
 
آذر
آذر‌ ماه آخر پاییز، ‌331 عنوان کتاب چاپ شد که 155 عنوان چاپ اولی و 176 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 174 کتاب تالیف و 157 عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان 253 عنوان و سهم ناشران شهرستانی 78 عنوان بوده است.
 
دی
در دی‌‌ ماه، ‌442 عنوان کتاب چاپ شد که 193 عنوان چاپ اولی و 249 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 221 کتاب تالیف و 221 عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان 388 عنوان و سهم ناشران شهرستانی 54 عنوان بوده است.
 
بهمن
در بهمن‌ ماه، ‌437 عنوان کتاب چاپ شد که 262 عنوان چاپ اولی و 175 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 258 کتاب تالیف و 179 عنوان ترجمه است که سهم پایتخت‌نشینان 325 عنوان و سهم ناشران شهرستانی 112 عنوان بوده است.
 
اسفند

از یکم تا دهم اسفند ماه نیز، ‌131 عنوان کتاب چاپ شد که 58 عنوان چاپ اولی و 73 عنوان چاپ مجدد بود. در این بین 76 کتاب تالیف و 55 عنوان ترجمه است که 109 عنوان سهم ناشران تهرانی و  22 عنوان سهم ناشران شهرستانی بوده است.
 
پررونق‌ترین بازار کتاب

طبق آمار منتشر شده پر رونق‌ترین ماه‌های انتشار کتاب‌های حوزه فلسفه دی و بهمن ماه بوده است. با توجه به اینکه آمار کتاب‌های منتشر شده در اسفند ماه نیز تا لحظه نگارش این گزارش تکمیل نشده است اما می‌توان پیش‌بینی کرد که در فرایند رشد کتاب‌ها این ماه نیز عناوین زیادی منتشر شود، چرا که به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت‌ماه اغلب ناشران در تلاش هستند تا آثار خود را به نمایشگاه برسانند. 
 
پرفروش‌ترین‌های بازار کتاب

 در دو ماه نخست سال 95 کتاب‌های کمی در حوزه فلسفه در سبد کتاب‌های پرفروش قرار داشتند. «راهنمای فلسفی زیستن» نوشته لوک فری به ترجمه افشین خاکباز، «فلسفه ملال» نوشته ارس اسوندسن به ترجمه  افشين خاك‌باز، «وضعیت استثنایی» نوشته جورجو آگامبن به ترجمه پویا ایمانی که بررسی وضعیت استثنایی در دموکراسی‌های غربی و تبدیل آن به پارادایم معمولِ حکومت می‌پردازد و کتاب «فلسفه‌ای برای زندگی» نوشته ویلیام اروین به ترجمه محمود مقدسی در میان آثار پرفروش قرار داشتند.

در اردیبهشت ماه نیز تنها کتاب «سنت و افق‌های گشوده» نوشته آرش نراقی از مجموعه آثار فلسفی انتشارات نگاه معاصر در پرفروش‌ها قرار گرفت.

اما در خرداد ماه کتاب «اعتقاد بدون تعصب» نوشته پیتر برگر و  آنتون زایدرولد به ترجمه  محمود حبیبی کتابی درباره شک، یقین و ایمان، «مسائل و مفاهیم کلیدی زیبایی‌شناسی کانت» نوشته كريستين هلموت ونزل به ترجمه داوود ميرزايی و «جستارهایی در باب عشق» نوشته آلن دوباتن به ترجمه گلی امامی به لیست پرفروش‌ها راه یافتند. دوباتن در این کتاب عشق را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

بازار کتاب‌های فلسفی در تیرماه دوباره از نفس افتاد و تنها کتاب «اعتبار در تفسیر» نوشته اریک دونالد هرش به ترجمه محمد حسین مختاری به فهرست پرفروش‌ها رسید. این کتاب يكي از مهم‌ترين آثار در قلمرو هرمنوتيك در فلسفه است.

کتاب «هایدگر در افق تاریخی ما» نوشته بیژن عبدالکریمی که به  نحوه ورود، حضور و اثرگذاری اندیشه های مارتین هایدگر در افق معنایی و تاریخی ما ایرانیان می‌پردازد و کتاب «در باب شهریار ماكیاولی» نوشته تیم فیلیپس به ترجمه مریم تقدیسی  دو اثری بودند که در مردادماه سال 95 پرفروش شدند.

«یادداشت‌های شیطان» نوشته لیانید آندری‌یف  به ترجمه حمیدرضا آتش برآب که به بازتاب دریافت لیانید آندری‌یف از ابر انسان نیچه می‌پردازد، عنوان تنها کتابی است که در مهرماه در سبد پرفروش‌ها قرار گرفت.

اما در ماه آبان اوضاع بازار کتاب‌های فلسفی رونقی نسبی گرفت و کتاب‌های «دلایل عشق» نوشته هری فرانکفورت به ترجمه ندا مسلمی و مریم هاشمیان، «عقل ساد» نوشته موریس بلانشو به ترجمه سمیرا رشید پور که تلاشی از نویسنده برای بیرون کشیدن عقلانیت را از لایه‌های تفکر مارکی دوسا است، پرفروش شدند.

در ماه آذر نیز «مارکسیسم دگراندیش» نوشته دیوید رنتن به ترجمه نسترن موسوی و اکبر معصوم‌بیگی که به گرایشی در اندیشه‌ مارکسیست می‌پردازد، پرفروش شد.

در ماه دی نیز کتاب «فلسفه اخلاق کانت» نوشته رابرت ن. جانسون به ترجمه مهدی اخوان که شصت و سومین دانشنامه فلسفی استنفورد است که به بررسی اثرگذارترین مواضع کانت در حوزه فلسفه اخلاق اختصاص دارد، پرفروش شد.

همچنین کتاب‌های دیگری باعناوین «انسان در جستجوی معنی» نوشته ویکتور فرانک به ترجمه نصرت صادقیان، «فلسفه ملال» نوشته لارس اسوندسن/ افشين خاك‌باز، «پرسیدن بهتر از پاسخ دادن» نوشته دنیل کلاک و ریموند مارتین به ترجمه حمیده بحرینی  و «کلید فلسفه» نوشته پل کلاینمن به ترجمه محمد اسماعیل فلزی به فهرست کتاب‌های پرفروش علوم انسانی راه یافت و بازار کتاب‌های فلسفی را تکان داد.

اما بهمن‌ماه نیز برای بازار کتاب‌های فلسفی ماه داغی بود. «کلید فلسفه» همچنان می‌فروخت و «راهبی که فراری‌اش را فروخت» نوشته رابین شارما به ترجمه فرنوش كرمی نیز به فهرست پرفروش‌ها راه می‌یافت. «ایدئولوژی، اخلاق، سیاست» نوشته پل ریکور به ترجمه  مجید اخگر، «در ستایش عشق» نوشته آلن بدیو به ترجمه مریم عبدالرحیم کاشی، «در باب حکمت زندگی» نوشته آرتور شوپنهاور به ترجمه محمد مبشری و  «تاریخچه کوتاهی از فلسفه» نوشته نایجل واربرتون به ترجمه مریم تقدیسی کتاب‌هایی بودند که بازار پرفروش‌ها را داغ نگه داشتند.

در پایان سال 95 نیز کتاب «فیلسوفان هیتلر» نوشته ایوون شرات به ترجمه حسین کاظمی یزدی به فهرست پرفروش‌ها رسید. «فیلسوفان هیتلر» گروهی از فیلسوفان‌اند که قبل، بعد و در خلال هولوکاست دور ‏هیتلر ‏بوده‌اند. دوباتن نیز با کتاب «جستارهایی در باب عشق» نیز در سبد پرفروش‌ها قرار گرفت.

نگاه پایانی
با نگاهی به آمار کمی و کیفی کتاب‌های منتشر شده در حوزه فلسفه در سال 95 می‌توان گفت تلاش ناشران فعال این حوزه در دی و بهمن‌ به بار نشست و برای سال 95 در فصل زمستان، بهار کتاب‌های فلسفی از راه رسید، چنان‌که در این دو ماه عناوین متعددی از کتاب‌های فلسفی مورد توجه کتاب‌دوستان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها