دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
​آخرین مجموعه داستان ترومَن کاپوتی منتشر شد

مجموعه داستان «موسیقی برای آفتاب‌پرست‌ها» نوشته ترومَن کاپوتی با ترجمه بهرنگ رجبی طی روزهای گذشته توسط نشر چشمه راهی بازار نشر شد.

بهرنگ رجبی در معرفی این اثر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد:‌ کتاب «موسیقی برای آفتاب‌پرست‌ها» آخرین مجموعه داستان ترومَن کاپوتی است. ترومَن کاپوتی از نیمه عمرش به این نتیجه رسید که داستان را نباید خلق کرد، بلکه باید واقعیت‌های زندگی را بر اساس تکنیک‌های داستان‌نویسی نوشت.

وی ادامه داد: این مجموعه داستان کامل‌ترین جلوه این تفکر ترومَن کاپوتی است و او در آن به اتفاقات پیرامونش پرداخته است. رمان «تابوت‌های دست‌ساز» نیز که با ترجمه من منتشر شده بود، چنین ویژگی دارد. در این کتاب‌ها نویسنده به تحلیل جامعه دور و برش و رفتارهای آدم‌هایی که با او در ارتباط است، می‌پردازد.

این نویسنده با اشاره به سبک نوشتاری ترومَن کاپوتی گفت: این نوع نوشتن شاخه‌ای از روزنامه‌نگاری است. در این روش نویسنده از طریق روایت، داستان را مهیج می‌کند تا مخاطب را به سمت خود بکشاند. این شیوه نگارشی در برخی از مطالب روزنامه‌های ما نیز دیده می‌شود و روزنامه‌نگاران زیادی از این شیوه استفاده می‌کنند.

وی در توضیح مخاطبان و قصه داستان‌های این کتاب اظهار کرد:‌ این کتاب از 13 داستان تشکیل شده که راوی تمام داستان‌ها خود نویسنده است اما داستان‌ها ربطی به هم ندارند. مخاطب این کتاب نیز جامعه نویسندگان و روزنامه‌نگاران است؛ البته علاقه‌مندان ادبیات نیز می‌توانند این کتاب جذاب را بخوانند و از آن لذت ببرند.

«موسیقی برای آفتاب‌پرست‌ها»، «آقای جونز»، «چراغی پس پنجره»، «مهمان‌نوازی»، «تلالو»، «یک روز کاری»، «سلام غریبه»، «باغ‌های پنهان»، «تهور»، «بعد همه‌ی آن اتفاق‌ها افتاد»، «بچه‌ی جذاب» و «غلت‌های شبانه» نام‌ داستان‌های این کتاب است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «ترومَن کاپوتی استاد بی‌بروبرگرد داستان‌نویسی در همان سنتی بود که پیشگامانش چخوف و همینگوی بودند. جایی از زندگی فکر کرد دیگر دلیلی ندارد قصه بسازد، خود زندگی پُرِ داستان‌هایی جذاب و بکر است که فقط باید درست تعریف‌شان کنی تا به جان خواننده بنشینند و اثری ماندگار بر ذهنش بگذارند. این شد که شروع کرد به نوشتن از قصه‌های واقعی آدم‌های دیگر، روایت ماجراهای شگفتِ زندگی غریبه‌هایی که به‌نظرش یکه می‌آمدند. چند سالی بعدترش حتا گامی پیش‌تر رفت و به این نتیجه رسید که اگر خودش را بهتر از همه می‌شناسد، چرا اصلاً بالاوپایین‌های زندگی خودش و دوروبری‌هایش را ننویسد. سال‌های آخر عمرش یکسر به همین کار گذشت و حاصلش شد داستان‌های این مجموعه، روایت‌های پُرکشش و ماهرانه‌ی برخوردها و معاشرت‌هایش با کسانی که زندگی معمول و متعارفی تجربه نکرده‌اند، و مهم‌تر، روایت‌هایی از عمر خودش که یکی از غریب‌ترین و غنی‌ترین زندگی‌ها را داشت.»

مجموعه داستان «موسیقی برای آفتاب‌پرست‌ها» نوشته ترومَن کاپوتی با ترجمه بهرنگ رجبی در 162 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به‌‌بهای 13 هزار تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها