دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
نویسندگان ایرانی در اروپا سرگردان شدند

بعد از ابلاغ سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا برخی از نویسندگان ایرانی که مقیم آمریکا هستند در کشورهای اروپایی دچار بلاتکلیفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برخی از نویسندگان ایرانی برای شرکت در سخنرانی یا برنامه‌های آموزشی ـ فرهنگی در طول روزهای گذشته از آمریکا به مقصد کشورهای اروپایی خارج شده‌اند.
 
خبرگزاری رویترز گزارش داده است محسن کدیور، استاد دانشگاه دوک در ایالت کالیفرنیای شمالی، یازده روز پیش آمریکا را به مقصد برلین ترک کرده بود تا از بورس تحصیلی خود در آلمان استفاده کند.
 
او حالا نمی‌داند چه وقت می‌تواند دوباره به همسر و دو فرزندش در آمریکا ملحق شود.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه هشتم بهمن فرمانی را امضا کرد که طبق آن صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور ایران، عراق، یمن، لیبی، سومالی، سودان و سوریه به مدت سه ماه متوقف می‌شود.
 
دولت آمریکا ادعا کرده است این اقدام را برای تأمین امنیت کشورش به اجرا گذاشته است.
 
فرمان ترامپ در میان مسافرانی که از خاورمیانه و شمال آفریقا عازم ایالات متحده آمریکا بودند، آشفتگی و سراسیمگی زیادی بوجود آورده است. بسیار مقامات سیاسی و فرهنگی این سیاست را محکوم کرده‌اند.
 
محسن کدیور به رویترز گفته است اکنون نگران خانواده‌اش و همین‌طور کارهایش در آمریکاست. او پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه دوک است.
 
کدیور گفته است «من تا جولای یک فرصت مطالعاتی در آلمان دارم... اما اینکه چه چیزی بعد از آن اتفاق می‌افتد معلوم نیست. من نسبت به آینده‌ام نگرانم. با آنکه کارت سبز دارم ولی نمی‌دانم می‌توانم باز هم به ایالات متحده برگردم یا نه.»
 
گفته می‌شود حدود یک میلیون شهروند ایرانی‌ـ‌آمریکایی در ایالات متحده زندگی می‌کند که سیاست جدید دولت این کشور زندگی بسیاری از آنها را مختل می‌کند.
 
کدیور گفته است «دو فرزندم و همسرم در آمریکا زندگی می‌کنند... همسرم قرار بود به برلین بیاید. اما حقوقدان دانشگاه ما که مشاور امور مهاجرت است به ما توصیه کرده که او از امریکا خارج نشود.»
 
او محدودیت اعمال شده توسط ترامپ را «حقارت‌آمیز و تبعیض‌آمیز» دانسته است.
 
نویسنده‌ی کتاب «شریعت و سیاست» گفته است ایمیل‌های زیادی از همکاران دانشگاهی‌اش دریافت کرده که از اجرای سیاست‌های تازه‌ی ترامپ ابراز تأسف کرده‌اند.
 
روز گذشته علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد در واکنش به اقدام دولت آمریکا گفت «با آغوش باز پذیرای استادان و دانشجویان ایرانی هستیم.»
 
او گفت به اساتید و دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا که در نتیجه تصمیم دولت آمریکا مایل باشند به کشور خود بازگردند رسما اعلام می‌شود دانشگاه آزاد اسلامی با آغوش باز از همکاری اساتید برای تدریس و تحقیق و از دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استقبال می‌کند.»
 
روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته اعلام کرد این دانشگاه بر اساس گزارش پایگاه علم سنجی(WOS) جزو دویست دانشگاه برتر جهان و در رتبه ۱۵۸ قرار دارد.
 
آذر نفیسی یکی دیگر از نویسندگان ایرانی است که از حدود دو دهه‌ی پیش در آمریکا زندگی می‌کند و در این کشور علاوه بر نویسندگی به تدریس ادبیات انگلیسی نیز مشغول است.
 
او به خبرگزاری رویترز گفته است «ما به آمریکا آمدیم چون معتقد بودیم اینجا کشور آزادی است؛ کشوری که رفتار دوستانه با مهاجران دارد.»
 
نفیسی که انتشار کتاب تحقیقی‌اش درباره‌ی آثار ولادیمیر ناباکوف با عنوان «آن دنیای دیگر» در ایران مورد استقبال قرار گرفته بود تأکید کرده که افرادی همچون او باید صدای خود را بلند کنند و نگرانی‌شان را ابراز کنند. 
 
صد‌ها نویسنده و استاد ایرانی در آمریکا زندگی می‌کنند که در سال‌های گذشته به صورت آزادانه به کشورهای اروپایی سفر می‌کردند تا در برنامه‌های مختلف فرهنگی شرکت کنند.
 
حالا به بسیاری از آنها توصیه شده است خاک آمریکا را دست‌کم تا سه ماه آینده ترک نکنند تا وضعیت رفت‌وآمد‌ها روشن شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها