جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
«هوارد جاکوبسن» در کتاب جدیدش نتیجه انتخابات آمریکا را غیرقابل‌باور دانست

«هوارد جاکوبسن»، نویسنده، کتابی کمیک را به ناشر خود تحویل داد که در آن تلاش می‌کند با داستانی تخیلی و تصاویر دلایل برنده شدن «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را توضیح دهد تا شاید تسلی خاطری برای مردم باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- این کتاب که «ترسو» نام دارد قرار است توسط انتشارات «جاناتان کیپ» در ماه آوریل وارد بازار کتاب ‌شود.  نویسنده کتاب خود را «خشم از ناباوری» می‌خواند و نگارش آن را دو ماه پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر که منجر به انتخاب «دونالد ترامپ» شد آغاز کرد. وی در این رمان کوتاه 50 هزار کلمه‌ای داستان شخصیتی به نام شاهزاده «فرانکاسوس» را روایت می‌کند که علاقه زیادی به برنامه‌‎های تلویزیون دارد و آرزوی سوءاستفاده از کارگران در آینده را در سر می‌پروراند.
 
وی که دارای شخصیتی ضعیف است آرزو دارد کشور را مدیریت کند و از آن جا که فردی دیگر برای انجام این کار وجود ندارد به آرزوی خود می‌رسد.
 
«جاکوبسن» در این باره می‌گوید: «داستان من با حقیقت امروز مطابقت کامل ندارد. این قصه از اوایل سال 2016 در ذهن من وجود داشت. سال گذشته مشغول تماشای تلویزیون بودم که این مرد -«ترامپ»- را در آن دیدم و احساس ترس کردم. پس از انتخابات کلمات به روی کاغذ آمدند. هر روز صبح از خواب بیدار می‌شدم و شروع به نوشتن می‌کردم.» او معتقد است این کتاب را در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته است و تاکنون هیچ یک از کتاب‌هایش را به این سرعت به نگارش درنیاورده است. «من اصولاً با سرعت کم می‌نویسم و معتقدم آرام نوشتن بسیار بهتر است. نوشتن من را آرام می‌کند.»
  
وی در سال 2010 یکی از دو رمان‌نویسی شد که برای نوشتن یک کتاب کمیک برنده جایزه «من بوکر» شد. دیگر نویسنده‌ای که با یک کتاب کمیک برنده این جایزه شد «کینگزلی آمیس» است که در سال 1986 با کتاب «شیاطین قدیمی» این جایزه را دریافت کرده بود.
 
نویسنده امیدوار است کتاب مایه تسلی خاطر مردم ناراحت از نتیجه انتخابات شود و مستاجرین جدید کاخ سفید را نسبت به شرایط آگاه کند تا شاید بر سر عقل آیند! «هجو ابزار مهمی برای مقابله با اتفاقات حال حاضر است و به نظر می‌آید «ترامپ» حساسیت زیادی به مسخره شدن دارد. در نتیجه بهتر است امیدوار باشم که این کتاب بر ذهن او تأثیر بگذارد.»
 
اگرچه این کتاب برای خنداندن خوانندگان نوشته شده است اما هزلی تلخ است. خود نویسنده در این باره می‌گوید: «دلم می‌خواست درباره افول روحی «ترامپ» کتاب بنویسم اما به افول روحی فرهنگی رسیدم که چنین شخصیتی در خود ایجاد کرد و رشد داد.» وی معتقد است شبکه‌های اجتماعی چون توئیتر تأثیر زیادی بر موفقیت «ترامپ» داشت و او از این کانال برای بیان عقاید افراطی خود استفاده کرد.
 
اگرچه نویسنده در این کتاب «ترامپ» را «احمق» می‌خواند اما معتقد است او استعداد ویژه‌ای در جذب مخاطب داشت و تلاش کرد از طریق توئیتر و دور از جنجال‌های رسانه‌ای نظر افکار عمومی را به سمت خود جلب کند. « «ترامپ» در واقع کودتایی بزرگ کرده است اما وقتی شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارید دیگر برای انجام کودتا نیاز به تانک و ابزار جنگی ندارید.»
  
وی تاکنون هیچگاه قصه شاه پریانی ننوشته بود اما برای نوشتن این کار و تطبیق آن با موضوع  کتاب مجبور به انجام این کار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها