دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
پیوند داستان‌های کلاسیک با اندیشه‌های عمیق فلسفی در  مجموعه‌ای برای کودکان

حسین شیخ‌رضایی، دبیر مجموعه «داستان‌هایی برای فکر کردن» گفت: در این مجموعه داستان‌های کلاسیک با اندیشه‌های عمیق فلسفی پیوند خورده است و خواننده را به سفری شگفت‌انگیز در جهان فلسفه می‌برد و به‌گونه‌ای طراحی شده که کاملا مناسب برنامه فلسفه برای کودکان باشد.

حسین شیخ‌رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مجموعه «داستان‌هایی برای فکر کردن» توضیح داد: ایده اولیه ترجمه و انتشار این مجموعه برمی‌گردد به زمانی که به نمایشگاه کتاب بلونیا رفته بودم. در آنجا مجموعه «داستان‌هایی برای فکر کردن» را دیدم که به قلم سونگ‌هیان یانگ و تصویرگری ری‌آ کیم در قالب 50 جلد از سوی ناشر کره‌ای منتشر شده بود.
 
دبیر مجموعه «داستان‌هایی برای فکر کردن» ادامه داد: در این مجموعه داستان‌های کلاسیک با اندیشه‌های عمیق فلسفی پیوند خورده است و خواننده به سفری شگفت‌انگیز در جهان فلسفه می‌رود. این مجموعه به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاملا مناسب برنامه فلسفه برای کودکان باشد و از آنجا که فلسفه برای کودکان در ایران برنامه‌ای شناخته شده است، این مجموعه می‌تواند منبع مناسبی برای آموزش فلسفه برای کودکان در مدارس و محیط‌های آموزشی باشد. زیرا موضوعاتی که در هر داستان بیان می‌شود، می‌تواند نقطه آغازی برای شروع بحث در کلاس‌های فلسفه برای کودکان باشد.
 
وی در ادامه به سایر خصوصیات این مجموعه اشاره کرد و گفت: تصاویر رنگی و قوی این کتاب از دیگر خصوصیات بارزی است که توجه‌ام را جلب کرد چراکه اغلب کتاب‌های فلسفه برای کودکان تصاویر خوبی ندارند.
 
شیخ رضایی افزود: دومین مساله تنوعی است که این کتاب از نظر جغرافیایی دارد و هرکدام از داستان‌های اساطیری مربوط به یک کشور است. این داستان‌ها از کشورهایی مانند یونان، مکزیک، کره، اندونزی، ژاپن، چین مطرح شده است و این تنوع در داستان‌ها در تصاویر هم دیده می‌شود. تصاویر هر داستان متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ همان کشور طراحی شده است و همه عناصر یک کتاب با هم هماهنگ شده است.
 
این پژوهشگر و مترجم، درباره بخش‌های مختلف هر کتاب نیز توضیح داد: نظم بسیار خوبی در این کتاب‌ها وجود دارد براین اساس که در هر کتاب ابتدا داستان مطرح می‌شود سپس در بخش «درباره داستان» توضیحاتی راجع‌ به داستان اساطیری و منبع و محلی که اسطوره از آن شکل گرفته ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: سپس در بخش «درباره‌اش فکر کنیم» مفهوم فلسفی داستان به کودک معرفی می‌شود و این مفهوم کاملا به صورت غیرمستقیم و در قالب تعدادی سوال مطرح می‌شود. سپس تعدادی سوال وجود دارد که در کلاس‌های فلسفه برای کودکان می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته و موضوع بحث را به کودکان ارائه ‌دهد.


 
شیخ‌رضایی با بیان این‌که این مجموعه 50 جلدی در قالب 5 شاخه روابط انسانی، ذهن، جهان، وجود و تفکر تولید شده است، گفت: در حال حاضر بخش اول این مجموعه در قالب 13 جلد با موضوع روابط انسانی با خرید حق کپی رایت و ترجمه زهرا یوسفی راد و حسین شیخ‌رضایی از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی منتشر شده است.

وی اضافه کرد: در این بخش مباحثی مانند خانواده، اعتماد، بخشندگی، فروتنی، همکاری، قدرت سخن، قول، دوستی، تبعیض، درک دیگران، دورویی، ادب و عشق مطرح شده است.

به گفته ​شیخ رضایی، بخش دوم این مجموعه نیز در قالب 7 جلد در دست ترجمه و آماده سازی است که تا تابستان سال 1396 منتشر خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها