جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
بعد از انقلاب برای تالیف کتاب درباره سیره اهل‌بیت (ع) اهتمام بیشتری صورت گرفت

پنجم جمادی‌الاول، در تقویم مزین به میلاد باسعادت حضرت زینب کبری (س) است. حجت‌الاسلام سیدبشیر حسینی میانجی، نویسنده کتاب «شریکة‌الحسین» به این مناسبت گفت: بعد از انقلاب در زمینه تالیف کتاب‌هایی با موضوع سیره و شرح‌حال اهل‌بیت (ع) و بزرگان دین، اهتمام بیشتری صورت گرفته است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- حضرت زینب (س)، سومین فرزند حضرت فاطمه (س) و علی بن ابی‌طالب (ع)، در پنجمین روز جادی‌الاول از سال پنجم هجرت، برابر با ۶۲۷ میلادی و یا در سال ششم هجرت در مدینه به دنیا آمد.
 
طبق روایات شیعه، هنگام تولد زینب (س)، چون رسول اکرم (ص) در سفر بود، فاطمه (س) از همسرش علی (ع) درخواست کرد که نامی برای فرزندشان انتخاب کند. علی (ع) در جواب گفت: من بر پدرت سبقت نمی‌گیرم، صبر می‌کنیم تا پیامبر از سفر برگردد. چون محمد (ص) بازگشت و خبر تولد نوزاد زهرا (س) را از زبان علی (ع) شنید گفت: فرزندان فاطمه فرزندان منند، ولی خداوند درباره آنان تصمیم می‌گیرد. (ناسخ التواریخ، جلد زینبیه، ص ۴۷). بعد از آن جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند سلام می‌رساند و می‌گوید: نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ام. آن‌گاه محمد (ص) زینب را گرفت و بوسید و گفت: توصیه می‌کنم که همه این دختر را احترام کنند، که او مانند خدیجه کبری است. (خصائص الزینبیه، ص ۱۵.)
 
قطره‌ای از دریای علم و سخنوری حضرت زینب (س)
سخنان و خطبه‌های حضرت زینب (س) در کوفه و همچنین در دربار یزید که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش ایشان است. این بانوی مکرم، احادیثی از حضرت علی (ع) و مادرش حضرت زهرا (س) نقل کرده است. (ابن عساکر، اعلام النسا، ص۱۸۹).
 
زینب (س) هنگام حضور امیرالمؤمنین (ع) در کوفه برای زنان آن شهر تفسیر قرآن ارائه می‌داد. (طبری، دلایل الامامة، ج ۳. ذبیح اللّه محلّاتی، پیشین، ص۵۷). سخنوری ایشان برای شنوندگان یادآور خطبه‌های پدرش امیرالمؤمنین (ع) بوده است.[۱۵] سخنانش در کوفه و مجلس یزید و نیز گفتگوهای وی با عبیدالله بن زیاد، بی‌شباهت به خطبه‌های امام علی (ع) و خطبه فدکیه مادرش حضرت فاطمه زهرا (س) نیست.
 


جمع‌آوری شعرهایی با ردیف «زینب است» در یک کتاب
حجت الاسلام سیدبشیر حسینی میانجی، نویسنده، پژوهشگر و شاعر که تالیف چندین عنوان کتاب در قالب‌های نثر و نظم در حوزه دین و کودک و نوجوان را در کارنامه دارد، به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب (س) درباره کتاب «شریکة‌الحسین» و همچنین وضعیت پژوهش‌های حوزه دین در کشور، با خبرنگار «ایبنا» گفت‌وگویی کوتاه انجام داد که در ادامه می‌خوانیم.
 
وی گفت: کتاب «شریکه‌الحسین‌(ع)» اثری درباره شرح‌حال و ویژگی‌های مختلف عقیله بنی‌هاشم حضرت ‌زینب کبری‌(س) است که در سال 1395 از سوی انتشارات طوبای محبت، به چاپ رسیده است. این کتاب شامل دو فصل بوده که فصل نخست در 6 بخش و فصل دوم در سه بخش تنظیم شده است.
 
حسینی میانجی ادامه داد: بنابر بر ذوق شعری و قلبی‌ام، 153 غزل‌ که با ردیف «زینب‌ است» سروده شده‌اند را جمع‌آوری و با افزودن زندگی‌نامه و سیره حضرت زینب (س)، آن‌‌را به‌صورت کتابی باعنوان «شریکه الحسین(ع)» تنظیم و منتشر کردم.
 
این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: درباره حضرت زینب (س) کتاب‌های زیادی به چاپ رسیده است. برای تألیف این کتاب، تمام کتاب‌های فارسی و عربی را در این زمینه مطالعه و از آن‌ها استفاده کردم؛ این اثر، کتابی جامع با قلمی ساده و روان است.
 
وی در ادامه درباره وضعیت کیفی کتاب‌هایی با این موضوعات در چرخه نشر کشور، گفت: به‌ویژه بعد از انقلاب در زمینه تالیف کتاب‌هایی با موضوع سیره و شرح‌حال اهل‌بیت (ع) و بزرگان دینی، اهتمام بیشتری صورت گرفته ولی متاسفانه از مولفان و پژوهشگران این حوزه در انجام روند پژوهش و تالیف حمایت چندانی صورت نمی‌گیرد. انتظار می‌رود وزارت ارشاد و نهادهای وابسته، از پژوهش‌های این حوزه و به‌ویژه پژوهشگرانی که در پژوهشکده‌ها عضویت ندارند، حمایت بیشتری صورت دهند تا شاهد انتشار آثاری فاخر و باکیفیت باشیم.
 
نویسنده کتاب «شریکة‌الحسین» با اشاره به اینکه برای چاپ بعدی این کتاب، ویرایش و اضافاتی در نظر دارم و حدود 50 شعر جدید به مجموعه 153 شعر چاپ نخست افزوده خواهد شد، عنوان کرد: این کتاب را برای رضای خداوند و عرض ارادت به ساحت حضرت زینب (س) نوشتم. فجایعی‌ که وهابی‌ها و گروهک تروریستی داعش در سوریه و در جوار حرم مطهر حضرت زینب (س) انجام دادند، انگیزه‌ام را برای تألیف و پژوهش درباره سیره و زندگی این بانوی بزرگ بیشتر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها