دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
بازار داغ کتب غیرداستانی بزرگسالان در سال 2016

گروه کتب علمی غیرداستانی در طول سال گذشته نسبت به سال 2015 حدود 7 درصد رشد کرده است و متخصصین معتقدند افزایش رونق خود را مدیون فروش کتب رنگ‌آمیزی بزرگسالان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی- بنابر اطلاعات مؤسسه «نیلسن بوک اسکن» اگر چه کتاب‌های رنگ‌آمیزی در سال 2016 به اندازه کتب پرفروش سال 2015 به فروش نرفت اما سبب شد کتب غیر داستانی چاپی در طول سال گذشته بیشتر از گروه‌های دیگر به فروش برسد. این افزایش به دلیل چاپ کتب نقاشی بزرگسالان در سال 2016 صورت گرفت. حدود 3500 کتاب رنگ‌آمیزی در سال 2016 منتشر شد و این بدان معناست که چاپ این آثار نسبت به سال 2015 حدود 108 درصد افزایش یافته است و موجب شد فروش آن در سال 2016 حدود 48 درصد رونق یابد.
 
دیگر آثار این گروه که در سال گذشته دچار افزایش فروش شده است آثار مذهبی، انجیل و روانشناسی است که حدود 13 درصد و گروه آثار هنری حدود 12 درصد رشد کرده است. فروش آثار روانشناسی مدیون کتاب «تو قوی هستی» نوشته «جن سینسرو» است که حدود 485 هزار نسخه در سال گذشته به فروش رسید. بخش مذهبی رونق خود را مدیون دو کتاب از «سارا یانگ» تحت عناوین «مسیح صدا می‌کند» و «همیشه مسیح» است که به طور کل 961 هزار نسخه به فروش رفت. البته کتابفروشی زنجیره‌ای کتب مسیحی موجب شد آمار فروش آن بالا برود زیرا در سال 2015 این مجموعه به مؤسسه «بوک اسکن» گزارشی از فروش خود ارائه نکرده بود اما امسال گزارش خود را اعلام کرد.
 
در این گروه کتب هنری و معماری بیشترین درصد کاهش فروش را داشته است. این آثار با کاهش حدود 18 درصدی روبه‌رو شده است. البته رتبه نخست کتاب در سال 2015 و سال 2016 کتاب «قلمرو حیوانات: مرا رنگ‌آمیزی کن، مرا نقاشی کن» قرار دارد اما درصد فروش آن در سال 2015 حدود 331 هزار نسخه بود و در سال 2016 این تعداد به حدود 133 هزار نسخه کاهش یافته است.
 
فروش آثار مربوط به جوانان نیز در سال 2016 افزایش یافت و آثار فانتزی، علمی-تخیلی، و افسانه با افزایش 17 درصدی روبه‌رو شده است. کتاب «هری پاتر و کودک نفرین‌شده» نوشته «جی. کی. رولینگ» با چهار و نیم میلیون نسخه پرفروش‌ترین کتاب سال بوده است و پنج عنوان دیگر از کتاب‌های خانم نویسنده با فروش دو میلیون نسخه‌ای در فهرست ده اثر پرفروش قرار گرفته است. سه گروه آثار مربوط به شرایط اجتماعی، خانوادگی، و حوزه سلامتی در سال گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است.
 
آثار غیرداستانی نوجوانان نیز در سال گذشته با یک درصد افزایش فروش پیشرفت کرده است اما بخش بازی‌ها و سرگرمی دچار کاهش 21 درصدی فروش شده است.
 
فروش آثار داستانی بزرگسالان نیز در سال 2016 حدود یک درصد کاهش یافته است. آثار جنایی و عاشقانه اصولاً به صورت الکترونیکی فروش خوبی داشتند اما در سال گذشته این فروش کاهش یافت و کاهش 19 درصدی فروش آن بر فروش کلی آثار داستانی تأثیر گذاشت. این در حالی است که  فروش رمان‌های کلاسیک با کاهش فقط یک درصد روبه‌رو شد. در سال 2015 ژانر کلاسیک از انتشار کتاب «برو نگهبانی بگمار» سود بسیاری کرد و همین موضوع سبب شد که خوانندگان به سراغ دیگر اثر «هارپر لی» تحت عنوان «کشتن مرغ مقلد» نیز بروند. آثار تصویری 12 درصد افزایش فروش داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها