شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
موسسه انتشارات علمی صنعتی شریف دو کتاب جدید منتشر کرد

کتاب‌های «تحلیل الگوریتم‌ها و طراحی روش‌های فراابتکاری» و «موجک‌ها و کاربردهای آن‌ها» را موسسه انتشارات علمی صنعتی شریف منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) انتشارات صنعتی شریف دو عنوان کتاب با نام‌های «تحلیل الگوریتم‌ها و طراحی روش‌های فراابتکاری» و «موجک‌ها و کاربردهای آن‌ها» منتشر کرد.

«تحلیل الگوریتم‌ها و طراحی روش‌های فراابتکاری»
کتاب «تحلیل الگوریتم‌ها و طراحی روش‌های فراابتکاری» نوشته مشترک دکتر کورش عشقی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دكتر مهدی کریمی‌نسب از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.  
      
نویسندگان در مقدمه این کتاب با اشاره به مباحث روز درباره بهینه‌سازی آورده‌‌اند: «در سال‌های اخير بسياری از مسائل دنيای واقعی در چارچوب مسائل بهينه‌سازی مدل‌سازی و حل می‌شوند و مسائل بهینه‌سازی ترکیبی و طراحی روش‌های فراابتکاری براي حل آن‌ها یکی از شاخه‌های جذاب در اين حوزه از مسائل است به نحوی‌ كه امروزه هم در ایران و هم در دنیا انجام تحقيقات و  نگارش کتاب و مقاله دراين زمينه رشد چشمگیری داشته است.»

در این کتاب به‌عنوان نسخه تکمیل شده چاپ قبلی  آخرین دستاوردهای این علم به همراه تمرین‌ها و مثال‌های متعدد اضافه شده و بسیاری از فصل‌ها با توجه به علم روز بازنویسی شده است. چارچوب کلی مطالب این کتاب، درباره الگوریتم‌ها و طراحی آن‌ها برای حل مسائل بهینه‌سازی ترکیبی است. مولفان مباحث کتاب را در دو بخش ارائه کرده‌اند. بخش نخست که مطالبی از‌ جمله نحوه محاسبه پیچیدگی الگوریتم‌ها و ماشین‌های محاسبه‌گر مانند ماشین تورینگ و نحوه طبقه‌بندی الگوریتم‌ها را دربرمی‌گیرد، سعی می‌کند تا مخاطب را با مطالب پایه‌ای مورد نیاز در بحث الگوریتم‌ها و سنجش کارآیی و طبقه‌بندی آن‌ها آشنا سازد.

مطالب بخش دوم به نحوه طراحی الگوریتم‌های فرا ابتكاری و آشنایی با چهار الگوریتم فرا ابتکاری معروف یعنی الگوریتم شبیه‌سازی تبرید، الگوریتم ژنتیک، الگوریتم بهینه‌سازی کلونی مورچگان و الگوریم جستجوی ممنوع مي‌پردازد. در اين فصول سعي شده است به ساده‌ترين شكل ممكن موضوعات مورد‌ بحث برای مخاطب تشريح شود. اين كتاب مي‌تواند براي دانشجويان رشته‌های تحقيق در عمليات، مهندسی صنايع، علوم‌كامپيوتر و علاقه‌مندان به حوزه‌های طراحی و تحليل الگوريتم‌ها، روش‌های فراابتكاری، برنامه‌ريزی و مدل‌‌سازی رياضی و تئوری پيچيدگی محاسباتی مرجعی سودمند باشد.

کتاب «تحلیل الگوریتم‌ها و طراحی روش‌های فراابتکاری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 441 صفحه، به بهای 36 هزار تومان از سوی موسسه علمی انتشارات دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.  

«موجکها و کاربردهای آن‌ها»
کتاب «موجک‌ها و کاربردهای آن‌ها» نوشته میشل میزیتی، ایو میزیتی، ژرژ اپنهایم، ژان میشل پوژی با ترجمه مشترک دکتر مینا امین‌غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و علی ابوالحسنی در 9 فصل به همت موسسه انتشارات علمی صنعتی شریف به بازار نشر تخصصی و دانشگاهی عرضه شده است.

نویسندگان در مقدمه کتاب با اشاره به تعریف و کاربرد موجک‌ها آورده‌اند: «موجک‌ها ابزاری جدید برای پردازش سیگنال هستند که تحلیل خواص موضعی سیگنال‌های پیچیده ناایستا را در سطوح زمانی مختلف ممکن می‌سازند. موجک‌ها در زمینه‌های گوناگون مانند ژئوفیزیک، اخترفیزیک، مخابرات، تصاویر و رمزگذاری ویدئو کاربردهای فراوانی دارند. موجک‌ها اساس فناوری‌های جدید تجزیه و تحلیل سیگنال‌ها را تشکیل می‌دهند و کاربردهای جالبی در مسائلی از قبیل فشرده‌سازی و نوفه‌زدایی دارند و رشد شگفت‌آوری در جوامع علمی و صنعتی داشته‌اند.»

بدون در نظرداشتن جنبه ریاضیات محض، موجک‌ها در سه کاربرد بسیار کارا هستند: تجزیه و تحلیل برای بررسی دقیق داده‌ها و نظارت بر همواری موضعی سیگنال‌ها در سطحی مناسب، نوفه‌زدایی یا به‌عبارتی برآورد توابع، فشرده‌سازی به‌‌ویژه فشرده‌سازی تصاویر که در حل این مساله موجک‌ها با سایر روش‌ها رقابت می‌کنند. موجک‌ها در حل عددی معادلات دیفرانسیل جزئی یا شبیه‌سازی فرایندهای کسری هم راه حل خوبی ارائه می‌دهند. این کتاب برای گروه گسترده‌ای از مخاطبان علمی درنظر گرفته شده و هدف آن یادگیری و فهم موجک‌ها با استفاده از کاربردهای آن‌هاست.

کتاب «موجک‌ها و کاربردهای آن‌ها» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 350 صفحه، به بهای 30 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات علمی صنعتی شریف به بازار عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها