شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
اسفندقه: شعر انقلاب اسلامی بر عدالت و انسانیت تمرکز کند/ رونمایی از کتاب «امین شعر انقلاب» در شیراز

مرتضی امیری اسفندقه گفت: در دهه‌های نخستین انقلاب در شعر انقلاب اسلامی با موضوعی مانند بیداری اسلامی مواجه بودیم اما اکنون با توجه به اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه و جهان، ضروری است که شعر انقلاب اسلامی نیز بر موضوعاتی خاص‌تر مانند عدالت و انسانیت تمرکز کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب صبح امروز، چهارم دی‌ماه 1395 با حضور مرتضی امیر اسفندقه، دبیر علمی این جشنواره و محمد زرویی، معاون موسسه فرهنگی سپهر سوره هنر در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
 
مرتضی امیری اسفندقه در ابتدا به تشریح مفهوم شعر انقلاب اسلامی در نظر کمیته علمی این جشنواره پرداخت و گفت: تعریف شعر انقلاب در سه دهه گذشته انقلاب گسترده‌تر شده است. در دهه‌های نخستین، در شعر انقلاب اسلامی با موضوعی مانند بیداری اسلامی مواجه بودیم اما اکنون با توجه به اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه و جهان، ضروری است که شعر انقلاب اسلامی نیز بر موضوعاتی خاص‌تر مانند عدالت و انسانیت تمرکز کند. به این ترتیب، گستره شعر انقلاب خودش را نشان می‌دهد و می‌بینیم که این گونه، فقط خاص ایران و تهران نیست و مفاهیم گسترده‌ای را در سطح جهان در برمی‌گیرد.
 
وی با اشاره به تعریف خاصی که از شعر‌های آیینی می‌شود، ادامه داد: در این نوع شعر نیز منظورمان محدود به مسائل آیینی نیست و هر آن‌چه را در سطح جهان به عنوان آیین معرفی شده و منافاتی با اصول انسانیت، مبانی الهی و دینی ندارد نیز شامل می‌شود.

اسفندقه تاکید کرد: ما شعر آیینی را فقط شعر مذهبی نمی‌دانیم و در حوزه دفاع مقدس نیز فقط سروده‌های مربوط به جنگ تحمیلی یا حتی جنگ را در نظر نداریم و شعر درباره دفاع از هر امر مقدسی را شعر دفاع مقدس می‌دانیم.
 
دبیر علمی ششمین دوره جشنواره شعر انقلاب سپس به ارایه آماری از آثار رسیده و برگزیده این جشنواره پرداخت و گفت: در مجموع 874 اثر از 201 شاعر در همه بخش‌ها به دبیرخانه رسید که از این میان 244 مجموعه شعر در همه قالب‌ها، 599 تک اثر در همه قالب‌ها و 31 اثر پژوهشی بوده است.

به گفته وی، در بخش مجموعه شعر 140 اثر سنتی و 104 اثر نیمایی، در بخش تک اثر 321 شعر سنتی و 278 شعر نیمایی به مرحله نهایی داوری راه یافت. در بخش پژوهش نیز 25 مقاله و 6 کتاب به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرد و از میان این آثار در نهایت، در بخش شعر سنتی از میان 10 تک اثر و 5 مجموعه اثر و در بخش نیمایی از 8 تک اثر و 4 مجموعه اثر و در بخش پژوهش نیز از میان یک کتاب و 3 مقاله قدردانی خواهد شد.
 
اسفندقه درباره داوران این دوره از جشنواره توضیح داد: در بخش شعر نیمایی مصطفی علیپور، محمدرضا عبدالملکیان و علی‌محمد مودب، در بخش شعر سنتی محمدعلی بهمنی، محمدکاظم کاظمی و محمود حبیبی کسبی و در بخش پژوهش سعید یوسف‌نیا، عبدالحمید ضیایی و محمدرضا سنگری داوری آثار را بر عهده داشته‌اند.
 
محمد زرویی که بنابر تحولات تازه واحد محافل و جشنواره‌های حوزه‌ هنری، معاونت موسسه فرهنگی سپهر سوره هنر را بر عهده دارد نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: آیین گشایش این جشنواره هفتم دی‌ماه در شهر شیراز  و در کنار مزار حافظ  و در عصر همان روز نیز «شب شعر بزرگ انقلاب» با حضور 25 شاعر برجسته کشور و نیز شاعرانی از لبنان، سوریه، عراق، پاکستان، کویت، آذربایجان و پاکستان برگزار می‌شود.
 
به گفته وی، نخستین جلسه «محفل ادبی دیدار مهر» نیز که قرار است هر ماه برگزار شود، در این جشنواره برپا خواهد شد و طی آن جمعی از شاعران انقلاب در حرم‌ شاهچراغ جلسه شعری برگزار و در آن از کتاب «امین شعر انقلاب» نوشته محمدحسن مقیسه که شامل راهکارهای عملی رهبر معظم انقلاب برای گسترش و تقویت زبان فارسی است، رونمایی می‌شود.

زرویی ادامه داد: افزون بر این، کتاب «سکوت سرشار از هیاهو» شامل تازه‌ترین سروده‌های شاعران عرب در حوزه بیداری اسلامی با آثاری از شاعران فلسطین، سوریه، لبنان، عراق، کویت، مصر و یمن و مراکش که توسط موسی بیدج و فائزه جمالی گردآوری و ترجمه شده نیز رونمایی می‌شود.

وی در پاسخ به ایبنا درباره آثار رسیده در بخش بین‌المللی این جشنواره توضیح داد: 205 اثر در این بخش از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، هلند، آذربایجان و سوریه به دست ما رسیده است که با اهدای 1500 دلار از هر برگزیده قدردانی خواهد شد. همچنین تجلیل از سه شاعر برجسته انقلاب شامل مرحوم نصرالله مردانی، سید محمود سجادی و قادر طهماسبی نیز از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها