دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
درزی‌رامندی: اطلاع‌رسانی بیشتری درباره جشنواره نقد صورت گیرد/ تصحیح دقیقی از «التدوین فی اخبار قزوین»

هادی درزی‌رامندی، برگزیده سیزدهمین جشنواره نقد کتاب گفت: نقد کتاب باعث می‌شود مصححان، پژوهشگران و مولفان با دقت و نهایت تلاش به کارهای پژوهشی و تالیف بپردازند اما دانشجویان اطلاع دقیقی از این جشنواره ندارند که به چه شکل و در چه تاریخی برگزار می‌شود، بهتر است که اطلاع‌رسانی دقیق‌تری در این زمینه صورت گیرد.

هادی درزی‌رامندی، برگزیده سیزدهمین جشنواره نقد کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مقاله ما در بخش میراث‌پژوهی بود و به بررسی و نقد تصحیح کتاب «التدوین فی اخبار قزوین» اختصاص داشت، این کتاب سرشار از مطالب تاریخی، جغرافیا، رجالی، فقهی و ادبی قزوین و ایران است که به زبان عربی توسط عبدالکریم‌بن محمد رافعی‌قزوینی در قرن هفتم تالیف شده است.

وی افزود: رافعی‌قزوینی از علمای بزرگ شافعی در قرن هفتم هجری بوده و اهمیت آن به لحاظ داشتن اطلاعات جغرافیایی، تاریخی، رجالی و قزوین‌شناسی است. ما در مقاله، تصحیح کتاب «التدوین فی اخبار قزوین» را نقد کردیم که تصور می‌کنم یک بار از سوی شیخ عزیزالله عطاردی به زیور طبع آراسته شده و سپس در چند نوبت مورد تجدید چاپ قرار گرفت که در زمان مطالعه آن متوجه می‌شویم، اغلاط گسترده‌ای در این تصحیح وجود دارد. اگرچه کتاب چندین بار تجدید چاپ شده، اما متاسفانه اغلاط آن برطرف نشده است.
 
این برگزیده سیزدهمین جشنواره نقد کتاب ادامه داد: ما تصحیح کتاب را با نسخه‌های متعددی به دست آوردیم و به این نتیجه رسیدیم که مصصح در زمان تصحیح به دلایلی موفق به دستیابی به آنها نشده بود، این نسخه‌ها را در کنار نسخه تصحیح شده قرار دادیم تا بتوانیم اشکالات موجود در متن تصحیح شده را برطرف کنیم.  

درزی‌رامندی عنوان کرد: بررسی تصحیح کتاب «التدوین فی اخبار قزوین» را به صورت رساله در دانشگاه تهران پیش بردیم و امیدواریم در طول چند سال آینده، کل این اثر را به شکل کاملا منظم و پاکیزه شده، چاپ کنیم.
 
وی درباره تاثیر جشنواره‌های نقد در پرداختن به متون کهن بیان کرد: این نوع جشنواره‌ها به عنوان یکی از بسته‌های حمایتی از پژوهشگران به شمار می‌آید و باعث دلگرمی آن‌ها می‌شود تا با اشتیاق و جدیت بیشتر در زمینه نقد کتاب وارد شوند. در واقع نقد کتاب حرکتی است که باعث می‌شود مصححان، پژوهشگران و مولفان با دقت و نهایت تلاش به کارهای پژوهشی و تالیف بپردازند و از این لحاظ بسیار ارزشمند و مفید است و باید از دست‌اندرکاران جشنواره قدردانی و تشکر کرد.
 
این میراث‌پژوه اظهار کرد: تصور می‌کنم که بسیاری از پژوهشگران و به ویژه دانشجویان اطلاع دقیقی ندارند که این جشنواره به چه شکل و در چه تاریخی برگزار می‌شود. اگر شما به چند دانشگاه مراجعه کنید و از آنها درباره جشنواره نقد کتاب سوال کنید، آنها نمی‌توانند اطلاعی دقیقی از برگزاری آن ارائه دهند. در حالی که ممکن است مقالاتی در این زمینه نیز داشته باشند که بخواهند آثار خود را بفرستند و در این جشنواره شرکت کنند. بنابراین خوب است که زمینه اطلاع‌رسانی آن پررنگ‌تر شود.

نگاهی به کتاب «التدوین فى اخبار قزوین»

کتاب «التدوین فى اخبار قزوین» از کامل‌ترین و بهترین کتاب‌هاى تاریخ رجالى و محلى ایران است. مؤلف خود در رساله مفصلى موسوم به «الفصل فى فضل ابوالفضل» (که شرح احوال و آثار پدر اوست) سلسله نیاکان خود را شناسانده و نوشته است: «نیاى بزرگ ایشان مردى با نام رافع یا ابورافع یا ابراهیم بن على رافعى از تبار تازیان بوده که در قرن یکم هجرى به قزوین و همدان کوچیده در آنجا سکونت گزیده است. پس از وى فرزندان او به رافعیان مشهور گشته اند که اکثرا اهل علم و حدیث بوده و برخى از ایشان در قزوین و همدان به منصب قضاوت هم رسیده‌اند.»

اثر بزرگ رافعى همین کتاب «التدوین فى اخبار قزوین» است که در سال‌هاى اخیر به شکلى مطلوب در بیروت به چاپ رسیده است. البته رافعى در مقدمه کتاب از آن با عنوان «التدوین فى ذکر اهل العلم بقزوین» نیز نام برده (ج1، ص3) و گاهى نیز آن را «التدوین فى علماء قزوین» نامیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها