یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
نیکنام: کتابخانه‌های عمومی فعال در استان تهران به 153 باب می‌رسد / اهداکنندگان کتاب و کتابخوان‌های برتر تقدیر شدند

علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اشاره به فعالیت 140 باب کتابخانه در استان تهران در سال 1393 گفت: با اقدامات در دست اجرا، تعداد کتابخانه‌های فعال در استان تا پایان هفته کتاب به 153 باب خواهد رسید. همچنین ما 23 باب کتابخانه روستایی در سال 93 داشتیم که این عدد نیز به 25 باب کتابخانه خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابداران استان تهران» یکشنبه (23 آبانماه) با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد الهیاری فومنی، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد، مهردخت وزیرپور، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، زهره میرحسینی، عضو کارگروه ویژه کتابخانه‌های عمومی استان تهران و کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی این استان در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

علی نیکنام در این آیین با گرامیداشت ایام هفته کتاب، به ارائه گزارشی از فعالیت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران پرداخت و گفت: در سال 93 تعداد کتابخانه‌های فعال در استان تهران 140 باب بود که این عدد تا پایان هفته کتاب به 153 باب خواهد رسید. همچنین ما 23 باب کتابخانه روستایی در سال 93 داشتیم که این عدد نیز به 25 باب کتابخانه خواهد رسید که امیدواریم با پیگیری روسای شهرستان‌های استان، کتابخانه‌های سیار بیشتری را در روستاهایی که زیر یک‌هزار و 500 نفر جمعیت دارند، راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه عمرانی این اداره‌کل گفت: سال گذشته نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون تومان در حوزه عمرانی کتابخانه‌های استان تهران هزینه و کتابخانه‌های بسیاری چون کتابخانه طالقانی، چمران و فلسطین را احیا کردیم. امسال هم تعمیرات و تجهیز 16 کتابخانه در تهران تا پایان سال جاری به انجام می‌رسد و هفته گذشته نیز کار تعمیر و تجهیز چهار باب کتابخانه در این استان به پایان رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران درباره تعمیرات کتابخانه پارک‌شهر نیز توضیح داد: کار تعمیر این کتابخانه نیز در حال پیشروی است و امیدواریم تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران آن را بازگشایی کنیم. همچنین امیدواریم که در کمترین زمان بتوانیم تمام کتابخانه‌های استان تهران را نیز مورد تعمیر و تجهیز قرار دهیم.

نیکنام با اشاره به فعالیت‌های حوزه IT این اداره‌کل افزود: ما موفق شدیم بخشی از کتابخانه‌های استان تهران را به اینترنت متصل کنیم و امید داریم که در آینده نزدیک بتوانیم همه 153 باب کتابخانه استان تهران را به این شبکه اتصال دهیم. بر این اساس مبلغ 100 میلیون تومان اعتبار برای تجهیزات IT در این اداره‌کل پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به وجود 2 میلیون و 700 هزار کتاب در مخازن کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: ما درصدد به‌روزرسانی این منابع هستیم که در این مسیر به کمک همه کتابداران استان نیازمندیم و در بخش‌های بسیاری از جمله کلیات و IT که منابع موجود در این حوزه از نسخه‌های قدیمی هستند، نیازمند یک به‌روزرسانی جدی هستند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اشاره به برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در امور فرهنگی این اداره‌کل اظهار کرد: ما در سال جاری موفق به برگزاری 500 نشست کتابخوان در کتابخانه‌های استان تهران شدیم که رسیدن به این آمار برای ما جای خوشحالی دارد، چراکه توانسته‌ایم به نگاه جناب آقای مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر تبدیل کتابخانه‌ها به پاتوق‌های کتابخوانی نزدیک شویم.

وی ادامه داد: برگزاری آیین‌های مختلفی چون رونمایی از کتاب، نقد و بررسی کتاب، شاهنامه‌خوانی، حافظ‌خوانی، سعدی‌خوانی و نشست‌های مختلفی در حوزه مهارت‌های زندگی و سبک زندگی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی استان تهران بوده است.

نیکنام در ادامه به فعالیت‌های بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان تهران اشاره کرد و فعالیت کتابداران این بخش را در طراحی و اجرای برنامه‌های مختلف برای کودکان و مادران شایسته تقدیر دانست.

24 آبان آغاز سال کاری جدید کتابداران

محمد الهیاری نیز در این نشست طی سخنانی کوتاه گفت: هرساله با فرارسیدن بهار سال جدید جشن گرفته می‌شود، اما برای ما فعالان حوزه کتاب و کتابداری 24 آبان‌ماه سال جدید کاری به حساب می‌آید و بهانه‌ای به دست می‌دهد تا طی چنین نشست‌هایی فعالیت‌های یکسال اخیر خود را در حوزه کتاب و کتابداری مرور کنیم.

در ادامه این آیین مهردخت وزیرپور، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با اشاره به کارکرد کتابخانه‌های عمومی کشور در جامعه عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی برای تغییر و تحول و ارتقای سطح کتابخوانی در جامعه به وجود آمدند و ایفلا نیز طی بیانیه‌هایی در سال‌های 1986 و 1994 بر این موضوع و حمایت از مراجعان کتابخوان به کتابخانه‌ها تأکید کرده است.

وی افزود: امروزه موضوع کتابخوانی دغدغه و معضل اصلی ماست و پدر و مادرها در خانواده باید تلاش کنند که از کودکی فرزندان خود را با کتاب آشنا کنند. همچنین معلمین ما در مدارس نیز باید به همین صورت عمل کنند، اما پیش از آن ما باید خود معلمان را با کتابخانه آشتی دهیم.

عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: امروز رسالت شما کتابداران سنگین‌تر از گذشته است، چراکه باید بخش عمده‌ای از وظایف معلمان در مدارس را نیز به دوش بکشید. البته می‌دانیم که بسیاری از کتابداران در قالب گروه‌های مروج کتابخوانی با مراجعه به مدارس، دانش‌آموزان را به کتابخوانی ترغیب می‌کنند، اما این‌گونه فعالیت‌ها باید در جامعه بیش از پیش گسترش یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های متنوعی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جهت توانمندسازی کتابداران گفت: شایسته است که کتابداران در این طرح‌ها حضور حداکثر داشته باشند و در قبال زحماتی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بهبود وضعیت معیشتی کتابداران کشیده، کتابداران نیز در جهت توانمندسازی هرچه بیشتر خود برای ارائه خدمات کتابداری به جامعه بکوشند.

زهره میرحسینی، عضو کارگروه ویژه کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز در این آیین با اشاره به پیشرفت‌ تکنولوژی و ظهور فناوری‌های نوین در فعالیت‌های کتابخانه‌ای بیان کرد: امروز لازم است که که مدیران ما و افرادی که در بخش برنامه‌ریزی و تعیین خط‌مشی کتابخانه‌ها نقش دارند، بودجه کافی برای زیرساخت‌ها بخش فناوری در کتابخانه‌ها پیش‌بینی کنند.

وی افزود: همچنین با توجه به امکانات موجود کتابداران ما نیز باید در بالا بردن سواد اطلاعاتی خود بکوشند تا از طریق اجرای برنامه‌های کتابخانه‌ای و حتی خارج از کتابخانه‌ای، زمینه را برای آموزش‌های بیشتر در حوزه مهارت‌های زندگی و ترویج اخلاقیات در جامعه آماده کنند.



در ادامه این آیین ضمن تقدیر از خانواده شهید کمال شیرخانی، از شهدای مدافع حرم و عضو کتابخانه لواسانات شهرستان شمیرانات، از برگزیدگان بخش کتابخوانی، اهداکنندگان برتر کتاب و کتاب‌های برتر مناطق مختلف استان تهران به شرح زیر تقدیر به عمل آمد.

اعضای کتابخوان کتابخانه‌های استان تهران

امین پازوکی، کتابخانه امام جعفر صادق(ع) از شهرستان پاکدشت
فریده مدنی، کتابخانه شهید حسن حسینی فشم از شهرستان شمیرانات
علیرضا نخعی، کتابخانه امام علی (ع)، شهرستان شهریار
رضا مهریزی، کتابخانه ولیعصر (ع)، شهرستان ورامین
فاطمه صادقی، کتابخانه شهید ثانی، شهرستان بهارستان
عباس اکبری، کتابخانه جنت، شهرستان قرچک
شیرآقا تاجیک، کتابخانه اباصالح (عج)، شهرستان اسلامشهر
احسان شبانعلی، کتابخانه زنده‌یاد محمدی، شهرستان رباط‌کریم
محمدحسین بوربور رنجبر، کتابخانه پانزده خرداد، شهرستان پیشوا
زهرا ابراهیمی، کتابخانه شهید رجایی، شهرستان ملارد
نرجس ارفع ریاحی، کتابخانه شیخ بهایی، شهرستان پردیس
امیرحسین مبارز، کتابخانه استاد امیری فیروزکوهی، شهرستان فیروزکوه
علیرضا صانعی، کتابخانه آبسرد، شهرستان دماوند
مبینا سنبلی، کتابخانه جواد الائمه (ع)، شهرستان دماوند
مرضیه زعیمی‌پور کرمانشاهی، کتابخانه کهریزیک، شهرستان ری
مهرآور معینی، کتابخانه اشرفی اصفهانی، شهرستان تهران
زهرا حکیمی، کتابخانه دانشمند، شهرستان تهران
فرید حاجیخانی، کتابخانه دهخدا، شهرستان تهران
سارا اسماعیل میمی، کتابخانه مطهری، شهرستان تهران
هلیا جمالیان، کتابخانه 17 شهریور، شهرستان تهران
 
اهدا‌ کنندگان برتر کتاب
مهدی نوایی لواسانی 1200 جلد کتاب از شهرستان شمیرانات
فاطمه عباسی 1000 جلد کتاب از شهرستان ری
امرالله حقیقی بالاتر 1500 کتاب شهرستان اسلامشهر
ایمن ماهر 1500 جلد کتاب، شهرستان ملارد
فاطمه حیدری، شهرستان دماوند
زهرا محمدی، شهرستان بهارستان
بابک گودرزی 1500 جلد کتاب، شهرستان شهریار
سعید شهابی، شهرستان شهرقدس
مهدی شیاسی قرچک
حامد بدرلو 450 جلد کتاب، شهرستان رباط‌کریم
خانم افضل ملوک ملکی پیرآبادی بالای 650 کتاب شهرستان پردیس
 
آثار برتر مناطق
زندگی را با روسری تو سر می‌کنم، نویسنده داود مرادی سوران از شهرستان ملارد
راهبردهای امام حسین در روز عاشورا، نویسنده احمد نصیری از شهرستان دماوند
رمان مرد و دریا، نویسنده علی‌اصغر نصرتی از شهرستان شمیرانات
یحیی و یاکریم، نویسنده محمدرضا شرقی خبوشان از شهرستان ورامین
آیین خوشبختی، نویسنده حسن صادقی از شهرستان ری
واگویه‌ها روایاتی از سال‌های دور، نویسنده محمد حیدر خزاعی از شهرستان رباط کریم
رابطه هوش هیجانی مدیران با بهره‌وری آنان در مدارس، نویسنده محمد درویش متولی از شهرستان فیروزکوه
فصل نیلوفر، نویسنده لیلا صابری منش از شهرستان پردیس
یک شب از وجود شاعر، نویسنده محمدرضا پیرهادی از شهرستان پاکدشت
مشق عاشقی، نویسنده احمد فرجی از شهرستان شهریار
پنجه در پنجه رئیس‌جمهور زندگینامه شهید مجتبی هاشمی، نویسنده جعفر کاظمی از شهرستان قرچک
فرود شمع خالی، نویسنده حدیث پیر فرزانه از شهرستان شهرقد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها