پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
ساروخانی: نمی‌دانم انس به مطالعه چگونه در وجودم ایجاد شد/ بهتر بود که نقد می‌شدم

پروفسور باقر ساروخانی در آیین نکوداشت خود گفت: به کتاب خواندن علاقه‌مند بودم اما نمی‌دانم چه کسی این انس را در من پدید آورد. به دلیل آن‌که بضاعت مالی اندکی داشتیم، از فروشگاه کتابی که کتاب‌هایش را اجاره می‌داد، می‌توانستم فقط یک روز کتاب اجاره کنم. کتاب‌ها را در همان فرصت محدود یک روزه می‌خواندم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ساروخانی در آیین نکوداشت خود با سپاس از خداوند برای گردآمدن فرهیختگان در کنار هم به بهانه او گفت: خود را مدیون استادانم و تک تک شاگردانم می‌دانم. همواره در کلاس‌هایم از دانشجویانم می‌آموزم و به همین دلیل بهتر بود که در این برنامه من را نقد هم می‌کردید و اشکالاتم را می‌گفتید. این مراسم را انگیزه‌ای برای جوانان می‌دانم که بهتر بیاموزند و یادشان باشد که روزی جامعه‌ای بینا و بصیر از آن‌ها تشکر خواهد کرد.
 
وی با بیان این‌که این مراسم می‌تواند آرامی ویروس علم و دانش را در جامعه نشر دهد، افزود: از زندگی خودم باید بگویم که توکل و تلاش دو نکته مطرح زندگی من هستند. ما بنیه فرهنگی و اقتصادی کمی داشتیم. والدینم سواد قرآنی داشتند. من تنها فرزند همسر دوم پدری بودم که توجه چندانی به ما نداشت. بنابراین، یاد گرفتم که متکی به خود زندگی کنم.

پدر جامعه‌شناسی ارتباطات اظهار کرد: به کتاب خواندن علاقه‌مند بودم اما نمی‌دانم چه کسی این انس را در من پدید آورد. به دلیل آن‌که بضاعت مالی اندکی داشتیم، از فروشگاه کتابی که کتاب‌هایش را اجاره می‌داد، می‌توانستم فقط یک روز کتاب اجاره کنم. کتاب‌ها را در همان فرصت محدود یک روزه می‌خواندم.
 
ساروخانی در بخشی از سخنانش گفت: معتقدم که خداوند راه صحیح زندگی را نشانم داد و اگر یک بار دیگر متولد بشوم، باز هم معلمی را انتخاب می‌کنم. با توجه به اینکه دنیای امروز دنیایی با تغییرات شتابان است، جامعه‌ای که راهش را با دانش انسان هماهنگ نکند، مسیری اشتباه خواهد رفت.
 
وی علوم انسانی و جامعه‌شناسی را نماد توسعه پایدار جامعه دانست و تصریح کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد پیشرفت کند، باید شاخصه‌های مختلف علوم انسانی و جامعه شناسی خود را تقویت و به‌روز کند.

آیین گرامیداشت پروفسور باقر ساروخانی، پدر جامعه‌شناسی ارتباطات، چهارشنبه 19 آبان 1395 با حضور دکتر سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سابق کتابخانه ملی، دکتر سید ضیاء هاشمی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، دکتر سید‌حسن سراج‌زاده، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران، دکتر محمود اسدی، دبیر ستاد چهره‌های ماندگار و شماری از استادان جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها