جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
طارق رمضان: در کتاب جدیدم بر اتحاد بین شیعه و سنتی تاکید کردم/ زمینه‌های همکاری بیشتر از سوی اندیشمندان اسلامی

طارق رمضان با اشاره به کتاب اخیر خود که به انقلاب‌ها و قیام‌های اخیر جهان اسلام می‌پردازد، گفت: «من در این کتاب بر اتحاد بین شیعه و سنی تاکید کردم و معتقدم باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان بر ما به دلیل اتحاد نداشتن با هم خرده نگیرند.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) طارق رمضان که در هفته جاری به ایران سفر کرده، دیداری نیز با حجت‌الاسلام مسعود براتی مدیر موسسه «نور هدایت جاریه» داشت.

رمضان در ابتدای این نشست بیوگرافی از خود ارائه کرد و گفت: من نوه حسن البناء نخستین موسس اخوان‌المسلمین و پسردختر بزرگ ایشان هستم. پدرم سعید رمضان نیز از موسسان اخوان‌المسلمین است. متولد ژنو هستم و در مصر درس‌های اسلامی می‌دادم، در هفت رشته علوم انسانی درس خواندم در حال حاضر نیز استاد مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد هستم و درس‌های اسلامی جدید را در آنجا تدریس می‌کنم. همچنین مدیر مرکز بحث‌های اسلامی در دوحه هستم و در این بخش نیز فعالیت می‌کنم.

حجت‌الاسلام مسعود براتی مدیر موسسه «نور هدایت جاریه» نیز در ادامه این نشست ضمن گرامیداشت حسن البناء بیان کرد: بحث اصلی و مهم ما مشکلات و چالش‌های جهان اسلام است. بیش از 200 سال است که دشمنان مسلمانان با نفوذ در جامعه اسلامی جریانات انحرافی و باطل درست کردند و از این طریق مشکلات بزرگی را بین مسلمانان ایجاد کردند. دشمنان در هر یک از جوامع اسلامی با بهانه‌ای و روشی توانسته‌اند تفرقه ایجاد کنند و این کار را با تفاوت بین فتواها، مذاهب و ... ایجاد کردند و این تفاوت‌ها را دشمنی نشان دادند. به عبارت دیگر تفاوت بین موضوعات فکری و فقهی را اساس دشمنی بین مسلمانان قرار دادند. در مقابل ما مسلمانان وظیفه داریم در برابر نفوذهای دشمن و اینکه می‌خواهد مذاهب را در مقابل هم قرار دهد فکر کنیم و این مساله را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: این وظیفه همه مسلمان و البته اندیشمندان مسلمان است که مسلمانان را آگاه کنند تا در دامن دشمن نیفتند و از این دام دربیایند. از بزرگترین خدمات شهید حسن‌البنا نیز در همین زمینه بود و به همین دلیل هم ترور شد. این چالش بزرگ امروز جهان اسلام است و متفکران و اندیشمندان مسلمان باید برای رفع این مساله کوشش کنند.

به گفته حجت‌الاسلام براتی، مبنای این وحدت بین مسلمانان باید در درجه نخست آیه شریفه «محمد رسول الله و الذین معهو اشد علی الکفار رحماء بینهم» باشد. ما وظیفه داریم رحماء بینهم را در همه جوامع اسلامی منتشر کنیم. دشمنان اسلام در این 200 سال کار را به جایی رسانده‌اند که اکنون مسلمانان در برابر هم قرار گرفته‌اند و مسلمانان به جای دشمنی با کفار به جان هم افتادند و با هم دشمنی می‌کنند.

این پژوهشگر دینی افزود: هر یک از اندیشمندان جهان اسلام باید به سهم خود در رفع این دشمنی بکوشند چون دشمن کافر کناری نشسته و دشمنی ما را نگاه می‌کند. در ابتدا باید برای رفع این مشکل بدانیم که دشمنانمان کیست و نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کنیم. یک بیمار تا وقتی نمی‌داند که بیماری دارد اقدامی برای درمان نمی‌کند اما از وقتی بیماری خود را می‌فهمد تمام سعی خود را برای بهبود بیماری‌اش می‌کند. اکنون بخش‌هایی از جهان اسلام باید در ابتدا بفهمند که در چه دام اشتباهی افتادند و تا زمانی که این اشتباه را نفهمند راه به جایی نبرده‌اند.

حجت‌الاسلام براتی در بخش پایانی سخنانش گفت: باید راه‌های عملی در این باره را استخراج کرد البته خوشبختانه مجمع تقریب مذاهب اسلامی روی این موضوع کار کرده است و این راه‌حل‌ها موجود است. باید راهکارهای عملی بیشتری برای وحدت بین مسلمین استخراج کرد تا زمینه‌های همکاری بیشتر از سوی اندیشمندان اسلامی به وجود بیاید.

مسلمانان اروپایی اسلام واحدی دارند
رمضان نیز در ادامه این سخنان یادآور شد: من نیز بر این مسایل واقف هستم و با شبکه پرس تی وی فعالیت دارم و مسلمین را به این آگاهی دعوت می‌کنم. به دلیل مشکلات به وجود آمده در سوریه و کشورهای دیگر این موضوع باید از حالت نظری خارج شده و عملی شود.

وی ادامه داد: من هشت سال است با پرس تی وی همکاری می‌کنم. طی این مدت با اینکه سنی هستم، مورد انتقاد اهل سنت قرار گرفتم، به دلیل اینکه در یک شبکه شیعی کار می‌کنم بنابراین من اعتقاد به این موضوع دارم و مسایل نظری را به خوبی می‌دانم اما این راه حل عملی می‌خواهد. من طی این مدت همواره از وحدت بین شیعه و سنی دفاع کردم.

رمضان نیز در همین باره اظهار کرد: من در لندن در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کنم و در دیدارهایی که از منطقه داشته‌ام و نیز صحبت‌هایی که با استادان این حوزه دارم همگی بر وحدت بین مسلمین اتفاق نظر داریم.

وی با اشاره به کتاب اخیر خود که به انقلاب‌ها و قیام‌های اخیر جهان اسلام می‌پردازد، گفت: من در این کتاب بر اتحاد بین شیعه و سنی تاکید کردم و معتقدم باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان بر ما به دلیل اتحاد نداشتن با هم خرده نگیرند.

رمضان در پاسخ به سوالی درباره کتاب «مسلمانان غرب و آینده اسلام» و پایبندی‌اش به نظرات مطرح شده در این کتاب پس از سال‌ها گفت: من 20 سال پیش این کتاب را نوشتم و معتقدم مسلمانان اروپایی اسلام واحدی دارند و این مسلمانی بستگی به منطقه خاصی ندارد با این وجود مقصودم اسلام اروپایی یا اسلام ایالت متحده نیست در واقع تاکید من روی تغییر هویت نیست و اینکه مسلمانان هویت اروپایی پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها