چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
دانائی‌فر: ویژگی‌های کتاب با ارزش افزوده چیست؟ / پورخلیل: کتاب الکترونیک ایرانی ارزان‌تر از کتاب چاپی است

دو پژوهشگر سخنران همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعاتی کودکی» روز چهارشنبه(پنجم آبان‌ماه) به تاثیر کتاب‌های الکترونیک با فناوری‌های نوین در درک بهتر محتوای کتاب برای کود و نوجوان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) دلنشین دانائی‌فر و ندا پور‌خلیل با موضوع «رفتار اطلاعاتی کودکان عصر جدید و توسعه منابع الکترونیک» و «مروری بر کتاب‌های داستانی واقعیت افزوده برای کودکان» در همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعاتی کودکی» با عنوان «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» که طی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه (پنجم و ششم آبان‌ماه) برگزار می‌‌شود به ارائه سخنرانی پرداختند.
 
دانائی‌فر با اشاره به تاثیر فناوری بر صنعت چاپ، میزان این تاثیر را با استناد به دیدگاه صاحب‌نظران بیش از دیگر حوزه‌ها اعلام کرد. وی همچنین به معرفی آخرین ابداعات در حوزه تولید کتاب‌‌های نوین الکترونیک از جمله فینگر لینک و Bound  Smart ‌پرداخت.
 
وی که نتایج تحقیقات خود را ارائه می‌کرد، ویژگی‌‌های هزینه بالا، نیاز به تولید کتاب‌های ویژه، لزوم مشاوره با مهندسان رایانه و بهای بالا برای این نوع کتاب‌‌ها برشمرد.
 
این دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه خوارزمی در ادامه درباره کتاب‌‌های واقعیت افزوده به ارائه مطلب پرداخت. کتاب‌های واقعیت افزوده یک قدم جلوتر‌از دیگر کتاب‌‌های نوین است. وی کتاب واقعیت افزوده را ابزاری برای اضافه کردن عناصر از دنیای مجازی به دنیای واقعی توصیف کرد که موجب درک مخاطب از محیط واقعی بهبود می‌دهد.
 
دانائی‌فر همچنین به استفاده از محتوای چندرسانه‌ای مانند اشکال سه‌بعدی، متن، صوت و فیلم در کتاب‌‌های ارزش افزوده اشاره کرد. به گفته وی در سال 1393 نخستین کتاب با فناوری ارزش افزوده در گروه همشهری تولید و بعد از آن نیز نشر «نبات» و «قلک» از این فناوری استفاده کردند.
 
وی در نتیجه‌گیری خود به تاثیرعمیق ابزار‌های نوین مانند کتاب‌های تولید شده با فناوری ارزش افزوده بر درک کودک و نوجوان اشاره کرد. این پژوهشگر همچنین به تشریح تحقیقات کشور‌های مختلف طی سال‌های 2007، 2011 و 2012  پرداخت.



تولید ارزان کتاب الکترونیک در ایران  

ندا پور‌خلیل نیز در این نشست به مقوله «پایان» به کتاب کودک اشاره کرد و درباره تاثیر اینترنت و دسترسی آسان کودک به آن بحث کرد. بلوغ زودرس و شکاف اطلاعاتی بین والدین و فرزندان از دیگر مباحث سخنرانی این کارشناس بود.
 
وی در تشریح دیدگاه‌های مختلف نسبت به کتاب الکترونیک گفت: کتاب الکترونیک به جریان کتابخوان شدن کشور کمک می‌کند. نسخه الکترونیک در کشور به عکس کشور‌های دیگر ارزان‌تر عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها