سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
نامداریان: عبور از مرز خدمات کتابخانه‌ای ملاک قدرت مراکز علمی است

لیلا نامداریان، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در نشست «بررسی و تبیین نحوه پشتیبانی مراکز اسناد و مدارک علمی از سیاستگذاری علم و فناوری» درباره ملاک‌های قدرت مراکز علمی عملکرد فراتر از خدمات کتابخانه‌ای را ملاک قدرت آن‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) «بررسی و تبیین نحوه پشتیبانی مراکز اسناد و مدارک علمی از سیاستگذاری علم و فناوری» با حضور دکتر لیلا نامداریان، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) و دکتر حسام زندحسامی، مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوري ریاست جمهوری عصر امروز (27مهر‌ماه) در تالار «سخن» پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.
 
ملاک قدرت مراکز اسناد فراتر از خدمات کتابخانه‌
نامداریان در توضیحاتی درباره نقش ایرانداک در حوزه سیاستگذاری علم‌ و فناوری کشور در تشریح ملاک قدرت مراکز اسناد و تولید اطلاعات قابل بهره‌برداری، خارج شدن از شیوه کار کتابخانه‌ای و آرشیوی همچنین برنامه‌ریزی برای تلاش برای تبدیل شدن به مراکز پردازش و طبقه‌بندی علمی را یکی از ملاک‌های قدرت مراکز اسناد دانست.
 
وی با ارائه سه نمونه از مراکز اسناد شامل مرکز ملی اسناد و مدارک علمی پاکستان،‌ هند و ایران یکی از اقدامات مرکز اسناد پاکستان را ادامه کارکرد‌های کتابخانه‌ای و تداوم سیاست‌گذاری‌ در حوزه‌های اشاعه روش‌‌های کتابشناسی، مقاله‌ها و اشاعه اطلاعات محیط زیستی اعلام کرد.
 
کارکر‌د‌های نیم‌قرن فعالیت ایرانداک
این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با اشاره به نیم‌قرن فعالیت ایرانداک به عنوان مرکز اسناد و پژوهشگاه به تشریح انواع خدمات این نهاد علمی شامل داشبورد «پارس» با کارکرد رصد اطلاعات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌‌ها، داشبورد پیشینه پژوهش، داشبورد همانند‌جو، داشبورد دانش ایران و داشبورد سمات ملی پرداخت.

نامداریان کارکرد‌های مراکز اسناد را شامل ذخیره‌سازی، بازیابی و امکان جستجو در مدارک علمی، خلق دانش برپایه تحلیل، پردازش اسناد و مدارک همچنین اطلاعات و تولید دانش شفاف، قابل فهم، کاربردی و در نهایت اشاعه و باز‌تولید اسناد مدارک علمی تقسیم‌بندی کرد. وی انتشار کتاب‌های علمی را ذیل خلق دانش و از کارکرد‌های مراکز اسناد ارزیابی کرد.
 
نقاط قوت و ضعف ایرانداک از دیدگاه صاحبنظران
این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران‌‌(ایرانداک) با اشاره به جمع‌آوری دیدگاه‌ صاحبنظران دانشگاهی با هدف بررسی کارکرد پژوهشگاه به این نتیجه رسید که ایران‌داک باید تدابیری برای حمایت از حقوق مالکیت فکری و معنوی پدید‌آورندگان اتخاذ کند؛ علاوه براین برای تدوین منشور اخلاقی در این حوزه تلاش کند. ضعف در تولید اطلاعات تحلیلی و مشارکت اندک با نهاد‌های سیاستگذار نیز در نتیجه‌گیری عملکرد ایران‌داک از منظر صاحب‌نظران است.
 
نامداریان در تشریح اهداف پژوهش خود به دستیابی زیرساخت و نظام فعال سازمانی برای خلق دانش و اطلاعات تحلیلی مورد نیاز سیاستگذار، تقویت و بهبود فرآیند‌‌های اشاعه دانش و اطلاعات مورد نیاز سیاستگذاری علمی و فناوری، دستیابی به زیرساخت‌‌ و نظام فعال سازمانی برای مشارکت رضایت‌بخش در سیاستگذاری علمی و فناوری، دستیابی به زیرساخت فعال و سازمانی برای کمک به تکمیل و تقویت تصویر‌سازی پژوهشگاه در میان نهاد‌های سیاستگذار علمی و فناوری و دستیابی به زیرساخت و نظام فعال سازمانی برای راه‌اندازی نظام‌های آماری در حوزه علمی و فناوری اشاره کرد.
 
لزوم ارائه تعریف از خلق و کشف دانش
دکتر حسام زندحسامی شناسایی راه‌های برقراری ارتباط با مجامع بین‌المللی را یکی از مسائل ایران‌داک ارزیابی کرد. وی با اشاره به تفاوت خلق دانش و کشف دانش دستیابی تعریف این دو مفهوم را وظیفه فعالان عرصه دانشگاهی دانست.
 
این مقام مسئول با اشاره به انجام مذاکرات با مقامات انتشارات الزویر اعمال تحریم‌های علمی را مانعی برای دستیابی به داده‌های اطلاعات جهانی اعلام کرد.
 
زند حسامی با تاکید بر وجود فاصله بین علم، فناوری و بازار به تمرکز وزارت علوم تحقیقات و فناوری بر تولید مقاله و توجه معاونت علمی و فناوری بر محصوبات موثر بر اقتصاد اشاره کرد.
 
این مقام مسئول در معاونت علمی و فناوری یکی از اقدامات ایران‌داک را توجه و ارائه تعریف برای شناسایی «پتِنت» دانست. رویکردی که از دیدگاه وی منجر به افزایش بار علمی استادان دانشگاه می‌‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها