سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
کارگران‌دهکردی: نمایشگاه استانی کتاب میعادگاه اهالی فرهنگ است / ضرورت حمایت ِ بیشتر از استان‌های کم‌برخوردار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، ضمن تأکید بر برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، گفت: با گسترش فضای مجازی، کمتر پیش می‌آید افراد به‌صورت رودررو درباره مباحث فرهنگی صحبت کنند. برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب به‌عنوان میعادگاه اهالی فرهنگ، فرصتی برای رفع این معضل به‌شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نمایشگاه‌های استانی کتاب هرساله به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و همکاری ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شوند. بدون تردید برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب این امکان را در اختیار مردم به ویژه آنهایی که در مناطق دور دست کشور زندگی می‌کنند، می‌گذارند تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند. اما نمایشگاه‌های استانی کتاب با همه فوایدی که دارند مورد نقد بسیاری از اهالی کتاب قرار گرفته‌اند. به این منظور «ایبنا» می‌کوشد در قالب سلسله گفت‌وگو با مدیران استانی، ناشران، کتابفروشان و دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه‌ها، دیدگاه‌های مختلف اعم از موافقان و مخالفان برپایی این رویدادهای فرهنگی را بررسی کند.
 
جواد کارگران‌دهکردی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» در این‌باره اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب به سبک و سیاق فعلی ضرورت دارد، چراکه در شرایط کنونی مردم مناطق مختلف کشور به دسترسی آسان به کتاب‌های مورد نیاز خود نیازمند هستند.
 
وی توضیح داد: منکر این موضوع نیستم که متأسفانه در برخی نمایشگاه‌های استانی کتاب شاهد ارائه کتاب‌های تکراری و احیانا نامناسب، البته به‌صورت انگشت‌شمار هستیم. برای رفع این معضل، مسئولان برپایی این نمایشگاه‌ها باید بیش از پیش بر فرایند بررسی و عرضه کتاب‌ها نظارت و به ارائه کتاب‌های جدید با محتوای مناسب توسط ناشران تأکید داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که برگزاری برنامه‌های جنبی در نمایشگاه‌های استانی کتاب، نقش مؤثری در جذب مردم برای حضور در این نمایشگاه‌ها دارند، گفت: شور و شعف فرهنگی که از سوی مردم در ایام برپایی نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها به‌وجود می‌آید، دلیل محکمی برای برپا شدن این نمایشگاه‌ها است.
 
کارگران‌دهکردی افزود: خوشبختانه امسال نیز متضرر شدن کتابفروشان با برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، حل شد. به این‌صورت که مردم می‌توانند با بُن کتابی که در دست دارند، در طول برپایی نمایشگاه و حتی مدت‌ها بعد از آن، از کتابفروشی‌های سطح شهر میزبان، کتاب خریداری کنند.
 
وی بیان کرد: بسیار شایسته است مسئولان برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب در توزیع یارانه کتاب میان استان‌ها تجدیدنظر کنند، به این معنا که استان‌های کم‌برخوردار از حمایت بیشتری در این زمینه بهره‌مند شوند. مردم استان چهارمحال و بختیاری از اکنون منتظر برپایی نمایشگاه کتاب سال آینده این استان هستند، چراکه به حضور ناشران معتبر و حرفه‌ای در این نمایشگاه امیدوارند. آن‌ها یک سال صبر می‌کنند تا در این نمایشگاه از نزدیک با این ناشران و احیانا نویسندگان موردنظرشان، ارتباط برقرار کنند. تحقق این موضوع، توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها