شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
پیشتازی هموطنان ارمنی در انتشار کتاب و مطبوعات / تاکید صالحی بر همکاری‌ در حوزه کتاب و نشر با ارامنه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با روزنامه‌نگاران ارمنی‌زبان که امروز (27 شهریورماه) صورت گرفت، بر پیشتازی هموطنان ارمنی در حوزه انتشار کتاب و مطبوعات تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی صبح امروز (27 شهریورماه) با خبرنگاران و رسانه‌های ارمنی در هتل انقلاب دیدار کرد. در این آیین، همچنین سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سبو سركيسيان، اسقف ارامنه تهران، نمايندگان ارامنه و اقليت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی و علی فریدونی، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

جنتی در این آیین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس با توجه به بینش توحیدی که دارد به همه ادیان توحیدی زرتشت، یهود و مسیحیان با فرقه‌های مختلف رسمیت بخشید و در قانون اساسی جمهوی اسلامی، ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی به صورت ادیان رسمی شناخته شده‌اند.

وی افزود: امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز از آغازین روزهای انقلاب اسلامی ایران تأکید داشتند که ایران برای همه است و توحید هم، مذهب همه است و ما یک ملت واحد هستیم.

جنتی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از انجمن‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در ایران متعلق به پیروان ادیان الهی است و خوشبختانه ملت ما، مردم ارامنه را به‌عنوان افرادی صادق، درستکار و متخصص می‌شناسند و ارتباط نزدیک و خوبی با آن‌ها دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه مطبوعات هم ما حدود ٢٥٠ روزنامه در کشور داریم که مجاز به انتشار هستند و علاوه بر نشریات الکترونیک تعداد آنها به هزاران می‌رسد.

وی افزود: شخصیت‌های مختلف ارمنی در رشته‌های معماری، تئاتر، سینما و موسیقی هر کدام برای ما بسیار برجسته بوده‌اند و چهره‌های ماندگاری را میان هموطنان ارمنی می‌بینیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ارامنه در حوزه نشر کتاب و مطبوعات همواره پیشتاز بوده‌اند و در جمهوری اسلامی ایران کتاب‌های مختلفی را به زبان ارمنی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسانده‌اند.

جنتی با اشاره به روابط نزدیک و تنگاتنگ تهران و ایروان، در بین ١٥ کشور همسایه، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران نزدیک‌ترین روابط را با جمهوری ارمنستان در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد. 

وی بیان کرد: این‌گونه گردهمایی‌ها بر تحکیم و تقویت و گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور می‌افزاید و باید با جدیت دنبال شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به تأسیس و راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی ادیان توحیدی با همکاری «سبو سرکیسیان» اسقف ارامنه تهران، ابراز امیدواری کرد، این بنیاد بتواند با حضور رهبران ادیان الهی و در جهت تحکیم روابط علمی، دینی، فرهنگی که وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کند، حرکت کند.

جنتی همچنین اعزام گروه‌های مختلف هنری اعم از موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی را گامی دیگر در جهت تحکیم تعاملات و همکارهای متقابل عنوان کرد.

عضو کابینه دولت یازدهم ابراز امیدواری کرد که این‌گونه گردهمایی‌ها که با حضور مدیران‌مسئول رسانه‌های ارمنی انجام شده، بتواند کمک شایانی به تبیین و معرفی چهره واقعی ایرانیان و ایران کند.

وی گفت: همکاری‌های رسانه‌ای میان اهالی مطبوعات ایران و ارمنستان نیز بدون شک بر تحکیم و توسعه روابط در همه زمینه‌ها می‌انجامد.

جنتی با اظهار تأسف از اقدام‌ گروه‌های تروریستی در کشورهای مختلف دنیا، ادامه داد: گروه‌های تروریستی به اشغال کشورهایی مانند شمال سوریه و عراق پرداخته‌اند و برخوردهایی را که با ادیان مختلف در این کشورها دارند، به نام اسلام تمام می‌کنند و دین اسلام از آن‌ها بیزار است.

وی افزود: در طول سال‌ها این گروهک‌ها بسیاری از مسیحیان را آواره و به تخریب و ویرانی کلیساهای آن‌ها پرداخته‌اند و جمهوری اسلامی ایران همواره اقدام‌های گروهک‌های تروریست و تکفیری را محکوم کرده است.

نقش جدی ارامنه در عرصه رسانه و مطبوعات

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گردهمایی روزنامه‌نگاران ارمنی که به مناسبت هشتاد و پنجمین سالروز تأسیس روزنامه «‌آلیک» برگزار شد، ضمن تبریک این جشن به اصحاب رسانه و هموطنان ارمنی مقیم ایران و ارمنستان با اشاره به نقش و تأثیر فعالیت ارامنه در ایران در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، اظهار کرد: نخستین چاپخانه به همت و تلاش هموطنان ارمنی وارد ایران شد. به گواهی تاریخ، نخستین چاپخانه ایران و منطقه را ارامنه در جلفای اصفهان بنا گذاشتند و این‌کار و این پویش تاکنون ادامه داشته است. در عرصه ادب و هنر و حقوق نیز صدها کتاب در این چاپخانه منتشر شده است.
 
صالحی ادامه داد: هموطنان ارمنی در حوزه بازرگانی، ‌تجارت و ورزش نیز نقش بسزایی داشته‌اند. هم‌اکنون بیش از 280 کلیسا در اقصی‌نقاط ایران، فعالیت‌های گسترده فرهنگی و هنری انجام می‌دهند. همچنین فعالیت باشگاه‌های مختلف ورزشی و دیگر نمادهای دینی نشانگر حضور جدی و چشمگیر ارامنه در ایران را نشان می‌دهد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر همكاری‌های متقابل فرهنگی و هنری به‌ويژه در حوزه كتاب، ترجمه، انتشار كتاب و مطبوعات تأكيد كرد.
 
صالحی گفت: فعاليت و نقش ارامنه همواره طی چند سال اخير در حوزه‌هایی مانند موسيقی، هنرهای تجسمی و تئاتر در هويت‌بخشی ايرانيان ملموس بوده است.
 
وی افزود: یکی از نقش‌های جدی ارامنه در عرصه رسانه و مطبوعات است و انتشار نشریات ارامنه بیش از 120 سال سابقه دارد و از آن جمله می‌توان به روزنامه قديمی آن‌ها «آليک» ‌اشاره كرد.
 
صالحی ضمن تبريک مجدد سالروز هشتاد و پنجمين سال انتشار روزنامه «آليک» در ايران عنوان کرد:‌ در ايران نيز روزنامه اطلاعات با قدمتی بيش از 90 سال پيشگام ساير نشريات مكتوب ايران در حوزه روزنامه‌نگاری بوده است.
 
معاون فرهنگی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اين وزارتخانه مفتخر است كه به‌عنوان نقطه ارتباطی جدی در حوزه دينی و فرهنگی اين هويت‌بخش‌ را در دو طرف محكم‌‌تر و وسيع‌تر كند.
 
وی در پایان ابراز اميدواری كرد: حضور رسانه‌های مختلف ارمنی در ايران نيز دريچه‌ای را فراهم كند تا صدای مظلوميت مردم ايران به جامعه جهانی فرستاده و همواره شنيده شود.

در این آیین 25 خبرنگار ارمنی‌زبان از کشورهای ارمنستان، آمریکا، کانادا، سوریه، چک و فرانسه حضور داشتند. روزنامه «آلیک» دومین روزنامه قدیمی ایران پس از روزنامه اطلاعات و تنها روزنامه ارمنی‌زبان ایران است که از سال 1310 در تهران منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها