شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
ارائه 120 چکیده به دومین همایش «ادبیات کودک و مطالعات کودکی»/ انتشار مقالات نخستین دوره همایش درقالب کتاب

حسین شیخ رضایی، دبیر علمی همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» از ارائه 120 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: حدود 30 مقاله از مجموع آثار رسیده به‌صورت سخنرانی در طول همایش ارائه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین شیخ رضایی، دبیر علمی همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» گفت: این دوره از همایش با موضوع «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» شامل دو بخش اصلی است؛ مقالات و بیان تجربه‌های شخصی معلمان یا افرادی که به نوعی با نهادهای مرتبط با کتابخوانی ارتباط دارند. در مجموعه 120 چکیده مقاله به دست ما رسید که از این تعداد حدود 30 مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شدند.
 
وی ادامه داد: در مقایسه با دوره نخست، مقالات بیشتری به دست ما رسیده که بیشتر آن‌ها در حوزه ادبیات کودک و کتابداری بود. البته تعداد مقالات در سایر بخش‌ها مانند ادبیات کودک شامل «خواندن و ایدئولوژی»، «خواندن و ترجمه»، «خواندن و شعر»،«خواندن و تصویر»، بخش کتابداری و تجربیات کتابداران، بخش جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و بررسی خواندن به‌عنوان یک پدیده اجتماعی نیز قابل توجه بود.
 
شیخ‌رضایی اضافه کرد: با توجه به این‌که موضوع این دوره از جشنواره درباره «لذت خواندن» است و نسبت به نخستین دوره که با عنوان «ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز» برگزار شد، عمومیت بیشتری دارد، علاوه بر دانشجویان و پژوهشگران حوزه ادبیات و ادبیات کودک، سایر محققان، کتابداران، مربیان کانون پرورش فکری و معلمانی که در رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی، کتابداری و علوم ارتباطات فعالیت می‌کنند هم در این همایش شرکت کردند.
 
دبیر علمی همایش، با بیان این‌که مهمانان ویژه همایش امسال از کشور نروژ هستند، گفت: همچنین تعدادی مهمان داخلی هم داریم که در این همایش سخنرانی می‌کنند و اسامی آن‌ها بعد از قطعی شدن اعلام می‌شود.
 
وی درباره برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حاشیه همایش نیز بیان کرد: سعی می‌کنیم مانند دو سال پیش کارگاه‌هایی با موضوعات مرتبط با شیوه‌های ترویج خواندن برای معلمان و کتابداران و سایر علاقه‌مندان برگزار کنیم. کارگاهی نیز با حضور یکی از مدرسان خارجی به‌صورت تخصصی برای نویسندگان خواهیم داشت.

به گفته این مقام مسئول، کتابی شامل حدود 20 مقاله از نخستین همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» با عنوان «ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز» تهیه شده که به‌زودی منتشر می‌شود. مقالات منتخب این دوره هم در قالب کتابی گردآوری و منتشر خواهند شد.

دومین همایش «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» با موضوع «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» پنجم و ششم آبان 95 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها