چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
دری: چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود به‌صرفه است/ نبود دانش کنترل رنگ در چاپ دیجیتال

سیامک دری، مدیر انتشارات دُرسا با بیان این‌که شاید به دلیل تیراژ پایین کتاب‌ها و محدودیت‌های حوزه نشر، چاپ دیجیتال در آینده بخش زیادی از بازار را اشغال کند، گفت: چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود، عملیاتی و به‌صرفه است.

سیامک دری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مزیت‌های چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی اظهار کرد: چاپ دیجیتال با وجود محدودیت‌هایی که می‌تواند ایجاد کند (به‌طور مثال قیمت تمام شده بالا در بخش چاپ به‌ازای هر برگ) محصول چاپی را در زمان بسیار محدود و در تیراژ محدود آماده می‌کند؛ این نوع از چاپ، محصول را به سرعت و با سهولت ارائه می‌دهد.
 
مدیر انتشارات دُرسا در تکمیل سخنانش گفت: در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی سطح چاپی و امکان کالیبراسیون دستگاه، امکان چاپ در تیراژ پایین حتی یک نسخه با هزینه کم وجود دارد و به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون‌ها برگ ساخته نشده، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند که البته این‌کار را خیلی خوب انجام می‌دهد. بنابراین با توجه به هزینه تمام‌شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و به‌صرفه است.
 
وی ادامه داد: ارزیابی کیفیت محصول چاپ دیجیتال نسبت به محصول چاپ‌های سنتی، بستگی به نوع تکنولوژی و دستگاهی دارد که از آن استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال کیفیت محصول چاپ دیجیتال نسبت به محصول چاپ اُفست پایین‌تر بوده، اما در دستگاه تونری، کیفیت چاپ سنتی پایین‌تر از چاپ دیجیتال است.
 
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ هنری کَساکاوش با بیان این‌که چاپ دیجیتال گران نیست، توضیح داد: درست است که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش‌های سنتی مثل چاپ اُفست است، اما این قیمت بالاتر معمولاً با صرفه‌جویی در هزینه‌های دیگری که در تهیه پلیت‌های چاپ انجام می‌شوند، برای تیراژهای کم‌تعداد، جبران می‌شود.
 
دری درباره آینده صنعت چاپ و نشر با توجه به گستردگی چاپ دیجیتال، افزود: در سراسر دنیا تکنولوژی‌های جدید جای خود را به تکنولوژی‌های قدیم می‌دهند، اما هیچ‌گاه تکنولوژی‌های قدیم از میان برداشته نمی‌شوند، بلکه در بخش‌های دیگر که توانایی آن‌را دارند، به‌کار برده می‌شوند. به عبارت بهتر، بسیاری از روش‌های سنتی و قدیمی در حوزه چاپ هنوز کاربرد دارند و با پیشرفت تکنولوژی فقط سهم آن‌ها در بازار متفاوت می‌شود. به‌طور مثال چاپ اُفست با وجود قدیمی بودن کنار گذاشته نشده بلکه اکنون در چاپ هنری از آن استفاده می‌شود.
 
مدیر انتشارات دُرسا اظهار کرد: البته در حوزه کتاب باید بگویم که شاید در آینده به دلیل تیراژ پایین کتاب‌ها و محدودیت‌های حوزه نشر، چاپ دیجیتال بخش زیادی از بازار را اشغال کند.
 
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ هنری کساکاوش درباره این‌که «چرا برخی ناشران رغبتی به استفاده از چاپ دیجیتال ندارند؟» گفت: برخی ناشران استفاده از چاپ دیجیتال را نوعی ریسک می‌دانند؛ نخستین دلیل هم این است که وقتی ناشر چاپ دیجیتال انجام می‌دهد، یک فایل تولید می‌کند که آن فایل را در اختیار افرادی برای چاپ دیجیتال قرار می‌دهد. این‌جا این پرسش برای ناشر به وجود می‌آید که این فایل چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ چه تضمینی وجود دارد که فایل اثر لو نرود؟ این پرسش‌ها زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند که ناشران بدانند در این زمینه ماده قانونی هم از نظر فرهنگی وجود ندارد.
 
وی با اشاره به سایر دلایل روی نیاوردن برخی ناشران به سمت چاپ دیجیتال، ادامه داد: در چاپ دیجیتال محدودیت مدیا وجود دارد؛ به‌طور مثال در این نوع چاپ، هر کاغذی امکان چاپ ندارد. همچنین استفاده از جلد سخت در عمرهای طولانی، در چاپ دیجیتال عملی نیست، چون اکثراً چسب گرم دارند که بعد از مدتی شیرازه آن‌ها از بین می‌رود.
 
دری درباره دیگر دلیل رغبت نداشتن ناشران برای استفاده از چاپ دیجیتال، عنوان کرد: در چاپ دیجیتال هنوز دانش کنترل رنگ، حتی نزد افرادی که از آن استفاده می‌کنند، وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها