دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
قزلی: ‌تنها خط قرمز جایزه پروین قانون است / از یک جشنواره ادبی نباید انتظار معجزه داشت

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در نشست خبری هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی اظهار کرد:‌ در انتخاب آثار برگزیده جایزه پروین هیچ خط‌ قرمزی وجود ندارد و تنها خط قرمز ما قانون است. البته آثار برگزیده شده نباید رویکرد فمینیستی داشته باشند و باید به مسائل و مشکلات اجتماعی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی، صبح امروز (دوشنبه 11 مردادماه) با حضور مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در محل این بنیاد برگزار شد.

مهدی قزلی در این نشست اظهار کرد:‌ این جایزه مخصوص بانوان است اما تلاش کردیم تا برای اعتبار جایزه در هر بخش، داورها از میان خانم‌ها و آقایان انتخاب و همگی از یک طیف نباشند. از طرفی داورانی انتخاب شده‌اند که دارای سلیقه حرفه‌ای هستند و برای این‌کار تربیت شده‌اند. در مدتی که در بنیاد فعالیت می‌کنم، پنج جایزه ادبی را برگزار کردیم که در آن‌ها داوری‌ها کاملا شفاف بوده است و اسامی داوران نشان می‌دهد که دولت در انتخاب‌ها اعمال سلیقه نکرده است.

وی ادامه داد: در این دوره از جایزه پروین در بخش ترجمه 563 اثر، در بخش داستان بزرگسال دو هزار و 316 اثر، در بخش شعر بزرگسال یک‌هزار و 413 اثر، در بخش ادبیات کودک چهار هزار و 353 اثر، در بخش نمایشنامه 176 اثر و در بخش پژوهش و نقد ادبی 154 اثر بررسی شدند که چاپ نخست تمامی آثار در سال‌های 93 و 94 منتشر شده است. در این دوره به نفرات برگزیده 12 سکه و به آثار شایسته تقدیر چهار سکه تمام بهار آزادی اهدا خواهد شد. آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی پروین نیز از ساعت 16  دوشنبه 18 مردادماه، با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در توضیح خط قرمز‌های جایزه ادبی پروین گفت:‌ در انتخاب آثار برگزیده جایزه پروین هیچ خط قرمزی وجود ندارد و تنها خط قرمز ما قانون است؛ البته هیات امناء چند نکته را در داوری‌ها درنظر گرفته است. بر این اساس آثار برگزیده شده نباید رویکرد فمینیستی داشته باشند و باید به مسائل و مشکلات اجتماعی بپردازند. در واقع خانم بودن نویسنده، انتشار اثر در سال‌های 93 و 94 و اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها خط قرمز‌های ما در جایزه پروین است.

حضور پررنگ بانوان در حوزه ادبیات پس از انقلاب
قزلی افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، حضور خانم‌ها در حوزه ادبیات نسبت به قبل از انقلاب بسیار بیشتر شده است. براساس آمار موجود، نسبت نویسندگان و شاعران خانم قبل از انقلاب به آقایان یک به 30 بود که این رقم در حال حاضر تقریبا برابر شده است.

وی در معرفی کیفیت آثار ارسالی عنوان کرد: در برخی بخش‌ها داوران از آثار ارسالی رضایت نسبی داشتند، اما در برخی بخش‌ها نیز آثار ارسالی معمولی بودند. در کل ما تفاوت ویژه‌ای بین این دوره و دوره قبل احساس نکردیم.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به برنامه‌های جنبی آیین اختتامیه نیز گفت: در آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی پروین علاوه بر معرفی آثار برگزیده، از یک پروین‌پژوه (می‌تواند زن یا مرد باشد)، یک خانم ادیب غیرایرانی که در حوزه ادبیات فارسی اقداماتی را انجام داده و یک خانم ادیب ایرانی تجلیل خواهد شد.

قزلی ادامه داد: همچنین یک دوره آموزشی در کنار آیین اختتامیه برگزار می‌شود که در آن به بررسی وضعیت حوزه ادبیات و اقدامات جوانان خواهیم پرداخت تا در این دوره و با بیان نکات آموزشی به تجربه نویسندگان افزوده شود.

وی افزود:‌ سعی کردیم بعد از برگزاری هر جایزه ادبی زمینه اتفاقات و حمایت‌های بعدی را فراهم کنیم. در 25 ماه گذشته که پنج جایزه ادبی برگزار کردیم، اسامی کتاب‌های برگزیده در اختیار هیات خرید کتاب قرار داده شده که خوشبختانه اتفاقات خوب و مناسبی برای کتاب‌ها رخ داد. از طرفی تلاش کردیم که از برگزیدگان و هیات داوران در برنامه‌های ادبی بنیاد استفاده کنیم. برای مثال از حضور پونه نکویی، فریبا یوسفی و شهریار عباسی در برنامه‌های برون‌مرزی استفاده کردیم. به‌عنوان یک نهاد ادبی دولتی وظیفه داریم، یک جایزه و جشنواره را برگزار کنیم تا آثار برگزیده معرفی شوند و این‌که از اثر استقبال شود یا نشود به جامعه ادبی برمی‌گردد.

نویسنده، جامعه حاکمیتی، خوانندگان و رسانه‌ حلقه‌های ترویج کتابخوانی
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به حلقه‌های ترویج و توسعه ادبی اظهار کرد: نویسنده، جامعه حاکمیتی، خوانندگان و رسانه‌ حلقه‌های ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی هستند که باعث معرفی یک اثر به جامعه می‌شوند؛ البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که این‌ حلقه‌ها به هم متصل باشند و هماهنگ عمل کنند.

قزلی گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته اقبال به آثار برگزیده کم نبوده و این موضوع نشان می‌دهد که برگزاری جوایز بی‌اثر نبوده و می‌بینیم که این روزها پشت شیشه مغازه‌ها و روی جلد کتاب‌ها ذکر می‌شود که فلان کتاب برگزیده فلان جایزه شده است. در سال‌های گذشته بعد از برگزاری جوایز مختلف، توجه قشر روشن‌فکر و رسانه‌ها به آثار برگزیده جذب شده و به نظرم همین اتفاق بسیار خوبی است، چراکه از یک جشنواره ادبی انتظار معجزه نباید داشت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها