یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
استخراج تفاسیر و میزان ارزیابی با اصول فقهی هدف اصلی کتاب «تفسیر اصولی قانون مدنی» است

سعید بیگدلی، استادیار حقوق دانشگاه زنجان از انتشار کتاب «تفسیر اصولی قانون مدنی» خبر داد و گفت: استخراج تفاسیر بزرگان حقوق درباره قوانین مدنی به تنهایی کار دشواری است، با وجود این هدف اصلی از استخراج تفاسیر در این کتاب میزان ارزیابی آن‌ها با اصول فقهی بوده است.

سعید بیگدلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از انتشار کتاب «تفسیر اصولی قانون مدنی» خبر داد و اظهار کرد: در این کتاب با همکاری سید مجتبی حسینی موسوی، دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه تهران سعی کردیم قوانین مدنی را مانند آنچه استاد کاتوزیان در نظم حقوقی می‌آورد تک به تک استخراج کرده و در ذیل هر یک از ماده‌ها تفاسیر بزرگان حقوق کشور چون کاتوزیان، شهیدی، جعفری لنگرودی و گرجی را آورده‌ایم؛ با این ویژگی مهم که تفسیر آن استاد حقوق درباره یک ماده با اصول فقهی سنجیده شود.
 
این استادیار حقوق دانشگاه زنجان ادامه داد: هر چند که استخراج تفاسیر بزرگان حقوق درباره قوانین مدنی به تنهایی نیز کار دشواری است با این وجود هدف اصلی از استخراج تفاسیر در این کتاب میزان ارزیابی آن‌ها با اصول فقهی بوده است و به این پرسش پاسخ می‌دهد که هر یک از این تفاسیر به چه میزان با اصول فقهی سازگاری دارند یا خیر؟
 
وی افزود: از سوی دیگر در این کتاب تلاش شده تا به این سوال نیز پاسخ داده شود که هر یک از تفاسیر استادان بزرگ حقوق از قوانین مدنی بر اساس چه قاعده اصولی صورت گرفته و به عبارت دیگر از چه ابزار اصول فقه برای آن استفاده شده است.
 
به گفته بیگدلی، در این کتاب کوشش شده تا هر ماده قانونی از ابعاد مختلف آن بررسی شده و نظرات و تفاسیر محققان حقوق کشور با تطبیق اصول فقهی آورده شود.
 
این پژوهشگر با بیان اینکه تالیف اثر حاضر دو سال طول کشیده گفت: این کتاب می‌تواند در بازار کتاب‌های حقوقی جای خودش را باز کند و با توجه به اینکه کتاب در حوزه تفسیر اصولی قانون مدنی است می‌تواند در روند قانون مدنی تاثیرگذار باشد. همان‌طور که می‌دانید قانون مدنی در ایران طی سال‌های 1307 تا 1313 به تصویب رسید و انصافاً هم در زمان خودش شاهکار بوده با این وجود هیچ گاه از نظر فقهی و توسط فقهای بزرگ ما قوانین مدنی نقد نشده است تا بررسی شود که در چه موادی قوانین با اصول فقه سازگاری دارد یا خیر.
 
وی در همین باره اضافه کرد: این در حالی است که در روند قانونگذاری امپراتوری عثمانی که سنتی بود فقهای اهل سنت آن را به صورت کامل و جامع بررسی و نقد کردند و حتی فقیهی شیعی درباره قانون این امپراطوری «تحریر المجله» را نقد کرد.
 
این نویسنده ادامه داد: با وجود تصویب این قانون هیچ گاه به دنبال ارزیابی این قانون با اصول فقهی نبودیم. به هر حال ما تلاش کردیم تا در این کتاب از سال 1307 تمامی قوانین مدنی را به صورت کلی بررسی و با تالیف این کتاب راه را برای دیگر محققان باز کنیم شاید دیگران هم وارد نقد این حوزه شوند.
 
بیگدلی با بیان اینکه اکنون در حوزه حقوق کتابسازی‌های زیادی صورت می‌گیرد، گفت: اگرچه ظاهر این کتاب ممکن است چنین به نظر برسد اما در عمل این کتاب کار جدیدی بوده چون تلاش مولفان در این است که نقدی بر تفاسیر بزرگان حقوق در تطبیق با اصول فقهی صورت بگیرد.
 
به گفته وی، این کتاب را انتشارات «مهر و ماه» تا دو ماه آینده روانه بازار نشر می‌کند و برای افرادی که می‌خواهند اصول استنباط فقهی را یاد بگیرند می‌تواند مفید و راهگشا باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • واحد تیموری ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    درود بر این استاد گرامی ان شاء الله که شاهد آثار بیشتری از ایشان خواهیم بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها