جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
انتشار «شرح مناجات حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم» از سوی «مجال»

کتاب «شرح مناجات حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم» تالیف فرزانه شریفی‌پور از سوی انتشارات «مجال» راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «شرح مناجات حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم» در پنج فصل به قلم فرزانه شریفی‌پور از سوی انتشارات «مجال» منتشر شده است.
 
«کلیات و مفاهیم»، «نکات ادبی موجود در دعاهای حضرت ابراهیم (ع)»، «مباحث اعتقادی دعاهای حضرت ابراهیم (ع)»، «مباحث اخلاقی و اجتماعی دعاهای حضرت ابراهیم (ع)» و «مباحث فقهی دعاهای حضرت ابراهیم (ع)» پنج فصل کتاب را شامل می‌شوند.
 
نویسنده در نخستین فصل کتاب به موضوعاتی مانند «پیشینه دعا»، «واژه دعا در قرآن»، «فرق بین سوال و دعا»، «ذکر»، «نجوا»، «ندا»، «واژه ابراهیم در منابع گوناگون»، «درجات دعا»، «دعای بد و نفرین» و «جایگاه و منزلت حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم» پرداخته است.
 
در بخشی از این فصل در صفحه 47 درباره «دعای بد و نفرین» می‌خوانیم: «بدون تردید لعنت کردن (دعا علیه کسی، به دور شدن از رحمت خداوند) نسبت به مسلمانان جایز نیست، مگر بر کسانی که از سوی شرع مقدس تصریح شده است که از رحمت الهی مطرود و دور افتاده‌اند که لعن آن‌ها مستحب، بلکه گاهی واجب و به‌عنوان بیزاری از دشمنان دین، جزو ایمان است؛ اما نسبت به مومنین لعن حرام و مایه کیفر است.»
 
«بررسی واژه رب در دعاهای حضرت ابراهیم (ع)» و «نکاتی ادبی در دعاهای حضرت ابراهیم (ع)» دو موضوع محوری دومین فصل کتاب حاضر هستند.
 
در صفحه 69 کتاب آمده است: «هرگاه حضرت (ع) برای خود دعا می‌نمود آن‌را با کلمه «رب» شروع و با واژه «ربنا» دیگران را در آن نام می‌برد و حاجتی از حوائج را با انگیزه صحیح از خواستن خود همراه می‌کرد و مناسب با آن‌چه که طلب می‌نمود، مضمونی از اسمای حسنای الهی مانند غفور، ‌رحیم، سمیع‌الدعاء، به همراه واژه «رب» که اشاره به ربوبیت الهی و سبب ارتباط بین بنده و حق تعالی است، ذکر می‌کرد.»
 
نویسنده کتاب فصل سوم را به دو موضوع «اثبات وقوع معاد در دعای حضرت ابراهیم (ع)» و «درخواست‌های حضرت ابراهیم (ع) درباره روز قیامت» اختصاص داده است.
 
فصل چهارم نیز در قالب سه گفتار «تعلیم و تزکیه»، «آبادی و امنیت و اقتصاد سالم» و «پیوستگی عواطف انسانی و نوکل و انابه» مباحث اخلاقی و اجتماعی دعاهای حضرت ابراهیم (ع) را مطرح کرده است.
 
«تقاضای آموزش شعائر الهی و راه‌های عبادت»، «دعا برای برپا داشتن نماز برای خود و خاندانش»، «دعای حضرت ابراهیم (ع) و یارانش» و «نمونه‌هایی از ادب ابراهیم (ع) در دعا» از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در فصل پایانی کتاب است.
 
در بخشی از فصل پایانی کتاب در صفحه 222 می‌خوانیم: «حج در قرآن کریم، از بارزترین شعائر توحیدی دین ابراهیم (ع) است. ایشان دعا نمودند که خداوند متعال حقیقت آن عمل را به آنان نشان دهد؛ اعمال مقرر در برنامه‌های حج و مواضع عبادت آن و اظهار عبودیت و طریق بندگی؛ همه و همه را باید از خدای تعالی درخواست نمود. زیرا لازم است نشان دادن چگونگی بجا آوردن اعمال و عبادات از جانب خداوند سبحان معین گردد، تا برای همان هدفی که واجب شده، انجام شود و در نتیجه عبادتی مقبول، مشکور و محبور نزد او شود.»
 
چاپ نخست کتاب «شرح مناجات حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم» با شمارگان 250 نسخه در 284 صفحه به بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات «مجال» به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها