دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۵
دلشاد تهرانی: بسیاری از زوایای اندیشه حضرت علی (ع) ناشناخته باقی مانده است/ انسان در شب قدر خود را سازماندهی می‌کند

مصطفی دلشاد تهرانی، نویسنده کتاب‌هایی درباره امیر‌المومنین (ع) و نهج‌البلاغه به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) و فرارسیدن بیست و یکم ماه رمضان گفت:هنوز بسیاری از زوایای اندیشه و سیره نخستین امام شیعیان جای مطالعه، تحقیق و تولید آثار متنوع دارد. باید با روش علمی کارهای عمیق‌تر و جدی‌تری درخور شخصیت والای حضرت علی (ع) انجام داد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- شب قدر، شب نزول قرآن و شبی است که تقدیر یک ساله انسان‌ها نوشته می‌شود. در آموزه‌های اسلامی شب قدر بافضیلت‌ترین شب سال و برابر با هزار ماه است و در آن شب فرشتگان به زمین می‌آیند. شیعیان یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ ماه مبارک رمضان را شب قدر می‌دانند و در آن به شب‌زنده‌داری و دعا مشغول می‌شوند.
 
قرآن کریم در دو سوره «دخان» و «قدر» از شب قدر سخن گفته است. ضربت خوردن و شهادت حضرت علی(ع) نخستین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت در این شب‌ها بر اهمیت آن نزد شیعیان افزوده است.
 
شب قدر، شب خود انسان است
دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، عضو هیات علمی و مدیر گروه نهج‌البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث پردیس تهران که تالیف 62 عنوان کتاب تالیفی (حدود 40 عنوان درباره امیر‌المومنین (ع) و نهج‌البلاغه و دیگر آثار درباره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)) را در کارنامه علمی خود دارد، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) در بیست و یکم رمضان درباره لزوم توجه به انجام پژوهش‌های جدی درباره وجوه مختلف زندگی و شخصیت ایشان سخن گفت.
 
به بیان نویسنده کتاب «سبک زندگی در نهج‌البلاغه»، درباره زندگی، شخصیت، سیره، اندیشه و تحولات دوران حکومت حضرت امیرالمومنین (ع) کارهای بسیار زیادی انجام شده، به‌طوری که درباره هیچ شخصیتی تا این اندازه کتاب تدوین نشده است.
 
با اين حال وي تاكيد كرد: هنوز بسیاری از زوایای اندیشه و سیره امیرالمومنین (ع) جای مطالعه، تحقیق و تولید آثار متنوع دارد. باید با روش علمی، شکل مناسب و همت بلند، کارهای عمیق‌تر و جدی‌تری درخور شخصیت والای نخستین امام شیعیان انجام داد.
 
دلشاد تهرانی درباره اهمیت و جایگاه ویژه شب قدر به بیان حضرت علی (ع) اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) در خطبه 103 «نهج‌البلاغه» می‌فرماید: «عالم کسی است که قدر خود را بشناسد و در جهل انسان همین بس که قدر و اندازه خود را نشناسد.» اتفاق مهمی که می‌تواند در شب قدر رخ دهد، این است که انسان قوت‌ها، اندازه‌ها و استعدادهای درونی و همچنین نقاط ضعف، کاستی‌ها و خطاهای خود را شناخته و همت کند با شناخت قیمت واقعی خود و اصلاح اشتباهات، به سوی خدا برگردد.
 


نویسنده کتاب «دولت آفتاب» ادامه داد: در خطبه 149 «نهج‌البلاغه» آمده است: «انسانی که قدر و اندازه خود را نشناسد، هلاک شده است.» شب‌های قدر فرصت خوبی برای تامل، تفکر و خود را یافتن و به خود پرداختن است. شب قدر، شب خود انسان است. انسان کتابی استثنائی است که خداوند در شب قدر به او امکانی بی‌مانند داده که بتواند خود را پاک کند و از نو بنویسد. شب قدر، شب نگارش خود براساس خواست‌های درست، انسانی و ایمانی است.
 
وی گفت: شب قدر تلاشی اساسی برای این است که انسان دوباره خود را سازماندهی و در زندگی خود بازنگری کند تا از این طریق بستر تحول را فراهم سازد. شب قدر شب تحول انسان است، اگر کسی آن‌ را دریابد، خود را یافته است. این شب مبارک، شب بیداری و خالی کردن خود از بدی‌ها و پایبندی به رحمت، محبت، انسان‌دوستی و وارد شدن به رحمت واسعه خداوند است.
 
دلشاد تهرانی با اشاره به این‌که در برخی روایات تاکید شده که انسان در این شب دانش‌ورزی، تامل و تفکر کند، افزود: این سه عنصر، بستر دریافت و اصلاح است. انسان هرچه دانش و دارایی کسب کند ولی کمال و ضعف خود را نشناسد و قدر خود  را نداند، به چیزی نرسیده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین اظهار کرد: حضرت علی (ع) در حکمت 456 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «برای وجود شما انسان‌ها بهایی به جز بهشت نیست. خودتان را به کمتر از آن نفروشید.» حداقل بهای انسان بهشت و حداکثر آن رضوان‌الله است. ما چون قدر خود را نمی‌دانیم، خود را به بهایی ناچیز می‌فروشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها