دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
ترویج فرهنگ قرآنی در برابر ولنگاری فرهنگی مصونیت ایجاد می‌کند/تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع دغدغه مقام معظم رهبری

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و هشتمین نشست خبری خود که در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، ضمن تشریح ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: ترویج فرهنگ قرآنی در برابر ولنگاری فرهنگی مصونیت به وجود می‌‌آورد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست و هشتمین نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (31 خردادماه) در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مستقر در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
وی در این نشست، اظهار کرد: معتقدیم اصلاح فرهنگ عمومی در سایه تمسک به قرآن کریم خواهد بود. عمل به دستورات و معارف بلند قرآنی، نسخه شفابخش تمام امراض فکری و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: همان‌طور که باید تربیت، قرآنی باشد، اقتصاد کشور هم باید بر اساس آموزه‌های قرآنی باشد.

وی تأکید کرد: ترویج فرهنگ قرآنی، مصونیت در برابر ولنگاری فرهنگی به وجود می‌آورد. معتقدم کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در گرو شناخت و عمل به قرآن است.
 
نوش‌آبادی عنوان کرد: توسعه نمایشگاه‌های قرآنی و جشنواره‌های قرآنی زمینه‌ساز ارتباط بیشتر مردم با این هدیه الهی است. معجزه جاودان قرآن کریم به این دلیل است که عمل به آن سعادت و کمال همیشگی در دنیا و آخرت برای پیروان آن به ارمغان می‌آورد.
 
وی با بیان این‌که قرآن بزرگ‌ترین رسانه برای روشن‌گری و کمال‌جویی و مظهر صفات جمیله و جلیله الهی است، افزود: این که امروز شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن کریم هستیم، محصول زحمات و تلاش‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در یک فضای معنوی و روح‌بخش برای اهالی قرآن شکل گرفته است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این اقدام (برپایی نمایشگاه قرآن کریم) هر ساله باعث انس بیشتر مردم با قرآن کریم می‌شود. خوشبختانه امسال تعداد زیادی از هنرمندان، خطاطان، نگارگران و تصویرگران با به تصویر کشیدن آیات قرآنی، جلوه‌ ویژه‌ای به بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن کریم داده‌‌اند.
 
نوش‌آبادی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم، 50 تابلوی فاخر با موضوع‌های قرآنی، 30 اثر از آثار خوشنویسان ایرانی و حتی اروپایی، 95 اثر خوشنویسی با مضامین قرآنی، 155 اثر نقاشی ـ خط، 133 اثر نگارگری، 106 اثر منبت و معرق قرآنی، 60 اثر موزه‌ای از موزه‌های مطرح کشور مانند حرم حضرت عبدالعظیم، حرم حضرت معصومه (س)، کتابخانه ملی و موزه ملک و 40 قطعه با موضوع‌های دفاع مقدس و قرآن کریم ارائه شده است.
 
وی بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم یک غرفه برای معرفی خادمان قرآنی اختصاص پیدا کرده است. امسال شاهدیم که در کنار نمایشگاه قرآن کریم، نمایشگاه حجاب و عفاف برگزار شده است؛ اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت چادرهای مساجد و اماکن متبرکه در بخش حجاب و عفاف قابل توجه است. وجود 110 مؤسسه حجاب و عفاف و برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوع حجاب و عفاف و توجه به نیاز نسل جدید با ارائه طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در حوزه حجاب و عفاف، از دیگر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه قرآن کریم است.
 
پرسش و پاسخ
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه اقداماتی برای هشدار مقام معظم رهبری مبنی بر «ولنگاری فرهنگی و حفظ و صیانت از محصولات فرهنگی» در دستور کار قرار داده است؟» اظهار کرد: مخاطبان هشدار ایشان نسبت به ولنگاری فرهنگی، همه مسئولان و مدیران فعال بخش فرهنگی کشور ـ چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی ـ عموم مردم، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها است. ما نیز به عنوان متولی فرهنگی کشور از تذکرات دلسوزانه ایشان واقعاً تشکر و استقبال می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند با قطعیت بگوید کارهای همه بخش‌های کشور بدون عیب و ضعف است. ما هم تلاش می‌کنیم تا در حوزه‌های کتاب، رسانه، فعالیت‌های مجازی، بازی‌های یارانه‌ای و ... دغدغه‌های مقام معظم رهبری را به حداقل برسانیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از هشدار مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای به این مسائل دارد و برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است تا مواردی که موجب نگرانی ایشان است، برطرف شوند. ده‌ها نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی وجود دارند که باید در این زمینه هم‌افزایی کنند تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری به حداقل برسد.
 
نوش‌آبادی درباره ارتباط کاهش زمان نمایشگاه قرآن کریم با میزان اعتبار اختصاص یافته به آن، اظهار کرد: اعتباری که برای این دوره از نمایشگاه قرآن کریم منظور شده است (4 میلیارد تومان) و با توجه به فضایی که در این نمایشگاه  در اختیار گرفته شده است و محدودیت‌های آن، باعث شد زمان برپایی نمایشگاه قرآن کریم کاهش یابد تا هزینه‌های کمتری متوجه نمایشگاه شود. البته در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم بیشتر به کیفیت توجه شده است.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که «چقدر در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم به ترویج اقتصاد مقاومتی توجه شده است؟» گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است. این موضوع می‌تواند از طریق نمایشگاه قرآن کریم و ارائه فیلم‌ها، مقالات و گزارشات، فعالیت‌های هنری، تجسمی و بازی‌های یارانه‌ای محقق شود. در این زمینه، قرآن نافذترین ابزار است. خودِ نمایشگاه قرآن کریم نیز برای تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی نقش مهمی ایفا می‌کند.
 
وی درباره اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر توضیح داد: بحث امنیت شغلی هنرمندان و اصحاب فرهنگ، ارائه تسهیلات رفاهی و بیمه اجتماعی همواره از دغدغه‌های دولت بوده است و تلاش شده است تا این دغدغه‌ها به حداقل برسند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرده است همه هنرمندان و نویسندگان را تحت پوشش و حمایت‌های اجتماعی قرار دهد. اعتباراتی که در صندوق اعتباری هنرمندان و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت وجود دارد، به این منظور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها