شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
آفاق «عارف و صوفی چه می‌گویند» را بازچاپ کرد/ بررسی و نقد تصوف از منظر میرزا جوادآقا تهرانی

محمدمهدی مجیدی، مدیر فروش انتشارات «آفاق» از انتشار تجدیدچاپ «عارف و صوفی چه می‌گویند» به قلم میرزا جوادآقا تهرانی، فقیه شیعه ایرانی خبر داد و گفت: مرحوم میرزا تهرانی در این کتاب به بررسی و نقد «تصوف» پرداخته است.

محمدمهدی مجیدی، مدیر فروش انتشارات «آفاق» از انتشار تجدیدچاپ کتاب «عارف و صوفی چه می‌گویند» اثر میرزا جوادآقا تهرانی خبر داد و به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این فقیه مسلمان ایرانی در این کتاب به نقد و بررسی «تصوف» پرداخته است.
 
وی درباره محتوای کتاب حاضر گفت: غرض اصلی این کتاب تحقیق درباره هدف نهایی و مقصد اعلای عرفان و تصوف است، یعنی توحید عرفانی و وحدت وجود و موجود است که قائلان به آن از مسلمین از طریق کشف و شهود به آن رسیده‌اند.

مجیدی ادامه داد: بنا به متن کتاب در تحقیق مساله توحید ما غرضی جز تحری و تحقیق حقیقت نداریم و درصدد کمترین و کوچکترین اهانت و اساعه ادب به مخالفان نظر خود نیستیم، بلکه به تمام اشخاص از نظر بحث‌های آنان جز به دید تکریم نمی‌نگریم.
 
وی افزود: خوانندگان در مطالعه این اثر پس از مطالعه فرهنگ مصطلحات عرفا و صوفیه مطالبی درباره دلیل پیشرفت تصوف در اسلام، گفتار عرفا و صوفیه در توحید و ادله قائلان وحدت وجود و موجود را در سه بحث مکاشفه، برهان و قرآن و حدیث از نظر می‌گذرانند.
 
بنا به گفته مجیدی، بازچاپ کتاب «عارف و صوفی چه می‌گویند» در 360 صفحه به بهای 18 هزار تومان منتشر شده است. در سال 1391 این کتاب با جلد گالینگور به چاپ رسیده بود.
 
میرزا جوادآقا تهرانی، از فقهای شیعه اهل ایران بود که در سال ۱۳۵۸ از حوزه انتخابیه استان خراسان، به نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد. وی پس از اتمام تحصیلات جدید در مدرسه «ثروت» تهران با اخذ مدرک سیکل، برای فراگیری علوم دینی راهی قم شد و پس از گذراندن مقدمات و بخشی از سطوح حوزوی به نجف رفت و در آنجا از «مرتضی طالقانی» و «محمدتقی آملی» بیشترین بهره را برد. پس از آن به ایران مراجعت کرد و در مشهد در دروس عالی میرزامهدی غروی اصفهانی حاضر شد. از آن پس در طول سالیان متمادی در مشهد به تألیف، تدریس «شرح منظومه ملاهادی سبزواری» و نقد آن و خارج فقه و اصول و تفسیر قرآن اشتغال داشت. عمده آثار این فقیه مسلمان درباره نقد و انتقاد علمی است. وی در سال 1368 درگذشت و در «بهشت رضا»ی مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها