یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
سرباز‌حسینی: بازبینی کتاب‌های حوزه مهندسی نفت در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه موثر است

محمد‌جواد سرباز‌حسینی، مولف کتاب‌های حوزه مهندسی نفت ضمن اشاره به لزوم بازبینی محتوای کتاب‌های حوزه مهندسی نفت گفت: بازبینی و بازنگری در محتوای تولید کتاب‌های حوزه مهندسی نفت در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه موثر است.

مهندس محمد‌جواد سرباز‌حسینی، مولف کتاب‌های حوزه مهندسی نفت در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره لزوم تالیف کتاب «حفاری انحرافی پیشرفته» اظهار کرد: در زمینه صنعت حفاری در دو بخش مباحث تئوری و عملیات فاصله بسیاری وجود دارد که نشان از فاصله بین صنعت و دانشگاه است. محتوا‌ی کتاب‌های این حوزه نیز به دنبال این نقص با‌ آنچه که در میدان عمل می‌گذرد تفاوت‌‌هایی دارد.

وی ادامه داد: مراجعه به منابع مختلف در دوران دانشجویی یکی از مشکلات من و دانشجویان دیگر، نبود منبع جامع فارسی شامل هر دو مباحث تئوری و عملی بود به‌طوری که حتی یک خط فارسی درباره این موضوع در گوگل نیز به‌دست نمی‌آوردیم. رفع این دغدغه موجب تالیف کتاب «حفاری انحرافی پیشرفته» به‌عنوان سومین کتابم شد.
 
مولف کتاب‌های حوزه مهندسی افزود: بیشتر کتاب‌های حوزه مهندسی نفت که از سوی استادان معرفی می‌شود به زبان لاتین است و با توجه به تسلط اندک دانشجویان به زبان انگلیسی وجود یک منبع فارسی ضروری به نظر می‌‌رسد؛ هرچند که فراگیری زبان دوم برای دانشجویان جزو‌لاینفک دوران تحصیل است. محتوای کتاب «حفاری انحرافی پیشرفته» شامل مطالب مهم‌ترین و اصلی‌ترین کتاب‌‌های حوزه مهندسی نفت است که امید‌وارم خلاء‌های موجود را برطرف کند.  
 
سرباز‌حسینی ادامه داد: مطالب کتاب «حفاری انحرافی پیشرفته» از ساده به پیچیده تدوین شده است تا دانشجو بعد از اتمام دوران تحصیل و ورود به بازار کار از نظر داده‌های ابتدایی و پیشرفته تامین باشد. بیش از 70 درصد محتوای کتاب شامل مباحث کاربردی و مابقی نیز به مطالب مقدماتی اختصاص دارد؛‌ به‌عبارت دیگر مطالب این کتاب گلچینی از برترین‌ کتاب‌ها در زمینه مهندسی حفاری است.
 
مولف کتاب «مهندسی مته‌های حفاری» درباره بازخورد دانشگاهیان نسبت به انتشار کتاب «حفاری انحرافی پیشرفته» گفت: کتاب نخستین‌بار در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد که بعد از آن از سوی دانشجویان و مدرسان ایمیل‌های متعددی دریافت کردم که نشان از رضایت و جبران کمبود منبع در این حوزه است. به‌نظر می‌‌رسد که یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال مخاطبان از این کتاب محتوای قدیمی کتاب‌های موجود است. به‌عنوان مثال یکی از نقاط ضعف کتاب‌های دوران دانشجویی من معرفی تجهیزاتی منسوخ شده در کتاب‌‌ها بود که بعد از ورود به میدان کار متوجه این مشکل شدم.   
     
سرباز‌حسینی افزود: رشته مهندسی نفت رشته محدودی است و دانشجو قدرت و امکانات اندکی برای حضور در میادین نفتی دارد؛‌ در حالی که رشته مهندسی مکانیک و مهندسی IT از آزادی عمل بیشتری برای آشنایی با مباحث درسی خود دارند. برای جبران کمبود‌ها در رشته مهندسی نفت هرچند که دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود اما به‌طور قطع کافی نیست. دانشجو تا در دوران دانشجویی به اصطلاح در میدان نفتی عرق نریخته باشد توانایی لازم را برای برقرار ارتباط معنادار بین مسائل تئوری و عملی نخواهد داشت.    
                 
وی درباره مطالعات مهندسی حفاری اظهار کرد: کشور ایران در حوزه حفاری انحرافی یک وارد‌کننده به حساب می‌آید و کشور چین اصلی‌‌‌ترین طرف قرارداد کشور برای صادرات ابزار‌آلات مهندسی حفاری انحرافی است. اعمال‌ تحریم‌ها مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری این جریان است اما در مجموع از نظر فناوری عقب‌ نیستیم به معنای دیگر به محض ارائه فناوری جدید در دنیا ایران نیز به آن دست ‌پیدا می‌کند که به معنای تولید‌کننده فناوری نیست.
 
سرباز‌حسینی درباره تاثیر تحریم‌ها در حوزه مطالعه و تولید محتوای دانش مهندسی نفت افزود: از نظر پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه حفاری با دنیا فاصله‌ای نداریم و می‌توان گفت که تا امروز با مشکلی مواجه نبوده‌ایم. محدودیت‌‌ها موجب عقب‌ افتادن فعالیتی در این حوزه نشده است.
 
این مولف حوزه مهندسی نفت با اشاره به لزوم تقویت بین صنعت و دانشگاه و نقش تولید محتوای مکتوب در روند این جریان ادامه داد: نوآوری در تالیف کتاب و بازنگری در محتوای‌های تولید شده در تقویت جریان صنعت و دانشگاه موثر است. ارائه محتوا به دور از قالب‌‌های خشک به معنای بازنگری در محتوا و شیوه عرضه کتاب در حوزه مهندسی نفت است.       
 
وی با اشاره به تجربه همکاری با شرکت‌های نفتی بین‌المللی اظهار کرد: در سال 91 با حمایت شرکت scomi کتاب منتشر کردم. شرکت scomi بیست و سه میلیون تومان برای چاپ این کتاب هزینه کرد. شرکت‌های فعال در حوزه مهندسی نفت برای تولید محتوای آموزشی بودجه مستقلی را اختصاص می‌دهند. تولید کتاب با کاغذ گلاسه مخصوص با توجه به آب‌و‌هوای فضای میادین نفتی از دیگر نمونه‌های دقت ناشران خارجی در تولید کتاب است؛‌ درحالی که به‌‌نظر می‌رسد شرکت‌های داخلی تعریف و به‌عبارت دیگر اولویتی برای تخصیص بودجه آموزشی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها